PDA

Vis full versjon : Ide`til gamle møbler blir som nye?

Tania
22-03-2004, 21:40
Kjeder meg jeg...og sitter nå hjemme, sykemeldt, og kokkelurer.
Har masse stuemøbler i furu....lakket, syrebeiset og noe er vel ubehandlet (Bord, pc -bord, tv-bord, veggseksjon, spisestue osv)

Har hatt disse møblene i mange år nå og kunne tenke meg å friske de opp litt...

Noen med fikse ideer? Evt om sider på nettet med tips og ideer?

På forhånd takk :)

Tania
23-03-2004, 19:02
Ingen tips??????

Tidl. bruker
23-03-2004, 19:09
Jeg har selv en del slike møbler, og jeg beiset dem....ble helt andre møbler da.. :D Er jo mange farger å velge mellom...og jeg skal nå beise noen av dem svarte (f.eks. apotekerdisken jeg har i gangen + rammer på bilder der så dem matcher)... Gleder meg til litt forandring igjen! :)
Kan være litt gris siden de fleste beiser er veldig tyntflytende...men det går som regel greit... Bare pass på å male en hel lengde/flate på en gang så du ikke får skjolder og slikt, og ha lite beis på penselen...
Du kan også beise i forskjellige farger, f.eks. brunt på bordplater, og hvit beis ellers på møblet... Alt er smak og behag!

Lykke til om du bestemmer deg for å beise!

:)

Tidl. bruker
23-03-2004, 19:56
Jeg skal freshe opp et par småkommoder til gangen. Den ene er nå lakkert, men skal pusses ned. Den andre er allerede pusset ned. Disse skal males, enten i samme farge som veggene i gangen (lys toscana) eller samme farge som dørlistene (mellomgrå). Men jeg venter til det blir varmt i været, så jeg kan stå ute og gjøre det.

Tania
23-03-2004, 20:01
Ja det er vel smart...å gjøre det ute altså - men det bør vel være vindstille ;)

Hmmm...så var det farge på beisen da - har egentlig ikke peiling på hvilke farger som finnes..

Får ta en dag å gå å titte litt :)

Er det mye styr med den nedpussingen en må gjøre på forhånd?????
Må absolutt all lakk/gammel beis bort eller holder det å pusse lett over??

Tidl. bruker
23-03-2004, 20:35
Ja det er vel smart...å gjøre det ute altså - men det bør vel være vindstille ;)
Hvorfor vindstille? For at malinga ikke skal blåse av? I så fall bruker du for mye maling!

Er det mye styr med den nedpussingen en må gjøre på forhånd?????
Neida, det er enkelt. I alle fall når man har sånn pussemus! Er gjort på en halvtime. Støver god en del og bør gjøres ute. Bruk ikke støvsugeren på pussestøv! Pussestøv går rett gjennom støvsugeren og ødelegger den. Jeg vet dessverre av erfaring.

Må absolutt all lakk/gammel beis bort eller holder det å pusse lett over??
Du kan nok la litt sitte igjen. Men da må du bruke grunning før du maler. Vel, jeg ville brukt grunning uansett. Da sitter malinga mye bedre på møbler som tross alt blir brukt.

Tania
23-03-2004, 21:03
Nei ikke for at malingen blåser av :p
Tenkte heller på støv, gress etc som flyger rundt om det er vind ;)

Ellers takk for alle tipsene, muslingen - nå gjenstår det bare å finne fargen da :)

rosen
24-03-2004, 23:17
Hvis du har mulighet, hadde jeg ville valgt å male/beise i en kjellerbod/garasje e.l. Resultatet blir sjelden helt bra ute, samme hvor vindstille det er. Det vil bli litt "nupper" i flaten.

Når det gjelder farger er det selvfølgelig smak og behag. Siden du har ganske mange ting du ville ha gjort noe med, ville jeg valgt lys farge fremfor mørk. Da vil ikke møblene "ruve" så mye, og jeg tror kanskje ikke du vil gå så fort lei?

Athelas
24-03-2004, 23:35
Jeg maler alltid ute, og det har det aldri blitt noe problemer med. Nå liker jeg helst å male når det er sol og fint ute, så det er kanskje en fin ting å gjøre en fin dag!

Furu trenger du ikke pusse før du beiser!! (Dersom du har noen stygge hakk eller at de er behandlet fra før, så må du gjerne det.. .) Ellers så vasker du de heller godt med grønnsåpevann! Det holder!

Hvilken farge du velger, ville jeg sett litt an på hvilken stil du har. Har sett furumøbler beiset i hvitt, veldig fint og da kjører du det ganske så "safe", "mahogny", veldig fint, svart -stilig. Bare få vekk furufargen! ;) Her er alt blitt svart eller hvitt, så har jeg tekstiler og andre nips eller "pynteting" ( som er ett sånt gammelt ord som mamma ville brukt..) til å sette farge på tilværelsen. Blir veldig fint!

Du får fine fargekart og gode tips hos en forhandler. I strandgaten ligger No.1 Fargehandel, ved siden av Burger King, de er flinke!

Kos deg masse! :kidoki:

Tania
25-03-2004, 00:02
Takk for tips!!!

Ja, det var hvilken farge da...

Har sort skinn salong og hvite vegger....så beise sort? eller hvitt?
Uff jeg vet ikke jeg....
Vil ikke ha noe som er "tre" farget iallefall....for det er jeg lei :)

Men jeg finner vel ut av det når jeg får kikket litt...

Tidl. bruker
25-03-2004, 10:42
Petunia: Har en venninne som har en leilighet med lyse vegger og svart skinnsofa...hun beiset alle sine tremøblei i sort... Det ble kjempe stilig! :D Anbefales! Skal selv beise om mine til sort nå... ;)

Flips
25-03-2004, 11:58
Jeg beiset noen stygge furubord i fjor høst. Hadde egentlig tenkt å gi dem bort til loppemarked, for de var ganske stygge fra før.

Det er lurt å pusse godt, da blir resultatet gjevnere. Jeg brukte Mahogny nr. 42 fra Faxe. Et strøk gir en fin kirsebær-aktig farge.
Men det må lakkeres over, helst 2-3 strøk.

Passer godt til lyse vegger og koksgrå sofa. Blir ikke så dystert.
Skal gjøre det samme med kjøkkenbordet, men venter på penere vær. Veldig greit å gjøre pussingen utendørs ;)

Tidl. bruker
25-03-2004, 16:07
Hey, jeg fikk en idé! Veggene i gangen skal være lys toscana (kjedelig). Dørlistene skal være mellomgrå (kjedelig). Veldig praktisk og forhåpentligvis mye penere enn gul furupanel (trehvit) og mørkegrønne dørlister!! Men hva med å male disse to småkommodene i knallrødt? Det må da bli knallstilig?! Det må bare ikke bli så alt for mørkt, for gangen er veldig mørk.

Athelas
25-03-2004, 21:49
Petunia: Jeg tror at svart vil være kjempeflott! :kidoki:Dersom du har hvite vegger og svart skinnsofa, garanterer jeg ett mye MYE mer stilfult resultat en det som det sikkert er med furu. Svart beisete møbler er tøffe! Som sagt så kan du sprite opp med farger i tekstil og "nips", f eks temafarge rød og oransje, ulike nyanser av blått (som fort kan bli knalltøft!!) uansett så kan du finne billig stoff og sy om ting du har, evt spraye gamle vaser eller glass, male blomsterpottene i samme farge, ol. Det er kjempegøy!! :dubidua:

Muslingen: Det kan bli kjempestilig! Hva med ett speil der du beiser/maler rammen i samme farge som kommodene? Og en vase med blomster (ville satset på falske..) i friske farger som oransje og gult! Tror du vil få en flott gang! :nikker:

Interiør er kjempegøy og spennende!! :D

Tidl. bruker
25-03-2004, 22:39
Det kan bli kjempestilig! Hva med ett speil der du beiser/maler rammen i samme farge som kommodene?
Kanskje det, ja. Vi må jo kjøpe nytt speil allikevel...

Og en vase med blomster (ville satset på falske..) i friske farger som oransje og gult! Tror du vil få en flott gang! :nikker:

Med to bikkjer som "bor" i gangen? Neitakk, de kommodene må være tomme for pynt, ja.

Athelas
25-03-2004, 23:35
Opprinnelig melding fra muslingen

Med to bikkjer som "bor" i gangen? Neitakk, de kommodene må være tomme for pynt, ja.

Det blir kanskje litt dumt, ja :fnis: men en god tanke!!

Shekela
03-04-2004, 15:24
Opprinnelig melding fra Athelas
Petunia: Jeg tror at svart vil være kjempeflott! :kidoki:Dersom du har hvite vegger og svart skinnsofa, garanterer jeg ett mye MYE mer stilfult resultat en det som det sikkert er med furu. Svart beisete møbler er tøffe! Som sagt så kan du sprite opp med farger i tekstil og "nips", f eks temafarge rød og oransje, ulike nyanser av blått (som fort kan bli knalltøft!!) uansett så kan du finne billig stoff og sy om ting du har, evt spraye gamle vaser eller glass, male blomsterpottene i samme farge, ol. Det er kjempegøy!! :dubidua:

Interiør er kjempegøy og spennende!! :D

Kjempemange flotte ideer Athelas :nikker:

Det som hadde vært fint (som ath.. også sier) er hvis du f.eks. har puter i sofaen i f.eks. rødt, orange, blått. pluss blomster/krukker i de samme nyansene.

Vi har nettopp "pusset" opp stuen, og nå er alle blomsterpottene i samme farge, alle bilderammene er sprayet i matt sort.
Og vi har hovedsaklig 3 farger (med forskjellige nyanser) som går igjen i hele stua, gangen og soverommet.
creme-brunt-sort. Kjempestilig :nikker:

Tuneland
07-04-2004, 15:59
Petunia: Her (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=118745) har de diskutert det samme på NybaktMamma - du kan kanskje få noen tips der også? Går og tenker på det samme selv for tiden, og synes det er så kjekt å se bilder av resultat jeg da..:)

Tania
09-04-2004, 14:11
Takk Tune :) Det var kjekt...å se bilder altså - nå fikk jeg hvertfall lyst å gjøre det!