PDA

Vis full versjon : SA-Vanlig?

baby
15-08-2002, 14:59
Hvor mange % sjangs har vi for SA ?
Har mange det?
Når opptrer det som oftest i 1.tirsemestret?
Jeg har lest mye om det her og lurer på om alle har hatt det???
Klarer ikke helt å glede meg over graviditeten før passerte 3. mnd..
Noen fler?
:???:

klem baby (5+3)

Polyanna
15-08-2002, 15:15
Oddsen for at det skal gå bra er KJEMPEgode!:) Og de øker for hver uke som går.:klapp:

Her er statistikken for dem som mister:

5-8 uke 10,8%
9-12 uke 6,2%
13-16 uke 3,7%
17-20 uke 1,1%
21-24 uke 0,7%
25-28 uke 0,2%

Eller, sett på en mer positiv måte:

5-8 uke 78,9% mulighet for at det skal gå bra
9-12 uke 88,5%
13-16 uke 94,4%
17-20 uke 98,0%
21-24 uke 99,1%
25-28 uke 99,8%

Kos deg med graviditeten, du! Å engste seg unødig gir deg bare sorger, og hjelper ikke det spøtt! (SÅ lett å si, SÅ vanskelig å gjennomføre....):)

Polyanna, T-26 (har ikke oplevd SA)

Aime
15-08-2002, 15:27
Jeg hadde en SA i september i fjor. ( den 11. sept av alle dager...)

Jeg fikk blødninger på kvelden og måtte vente helt til neste morgen for å få komme på sykehuset....

I følge mensterminen var jeg da akkurat passert 12. uke men på ultralyden de tok på SiA så mente de at fosteret ikke hadde blitt mer enn ca 8 uker.

MEN!! Jeg var veldig plaget med sterke menssmerter helt fram til det ble konstatert at jeg hadde mistet. Veldig sterke smerter...
Hver dag!!

Så innerst inne visste jeg hele tiden at det var noe galt....

Syns ikke du skal bekymre deg for det i det hele tatt!! Vet at det er vanskelig, har hatt konstant angst i dette svangerskapet.

Men se på det på denne måten! Jeg har en frisk og flott gutt på to år og er halveis på vei med nestemann. Det er jo veldig
positivt.

Gled deg over at du er gravid og alt som skjer i denne fantastiske tiden!!

Masse lykkeønskninger !!

Aime 19+4/5

I am
15-08-2002, 15:51
Hei baby, har det akkurat som deg. Føler at "alle" her har hatt minst en SA eller MA. Dette er mitt første svangerskap, og jeg er litt bekymret nå i starten. :gal2:
Tusen takk for statistikken Polyanna!!! :klapp:

Hilsen I am 5+3

skilpadda
15-08-2002, 15:53
De fleste SA-er skjer i første trimester, som du vet, og sjansen minsker kraftig for hver dag og uke som går. Den største risikoen er de aller første ukene, da man ikke engang vet at man er gravid. SA skjer når embryoet ikke er levedyktig. Se på statistikken som ble postet over her, så kan du se at det går bra i de aller fleste tilfeller!

Like før vi ble flyttet over til de nye SM-sidene, var det en lang tråd på SM med damer som ikke hadde opplevd SA eller MA (for å veie opp for alle historiene fra dem som hadde opplevd det). Og det var veldig mange av oss! Jeg, for eksempel. :)

Det er så mange nygravide som bekymrer seg så voldsomt over risikoen for SA og MA, og det er vel vanskelig å unngå den engstelsen helt - men det er jo trist hvis det skal ødelegge hele de første par månedene. Det hjelper jo heller ikke å bekymre seg! Og siden tidlig SA stort sett skyldes at embryoet ikke er levedyktig, så er det ikke så mye man kan gjøre fra eller til for å hindre det.

Lykke til! Du har statistikken på din side, vet du. :)

hilsen skilpadda (26+1)

Camille
15-08-2002, 21:15
De fleste som spontanaborterer gjør det visst før de vet om at de er gravide engang. Det merkes visst ikke som annet enn ekstra kraftig mens-blødning og kraftige mens-smerter, så en kan gjerne ha hatt spontanabortert uten å vite om det.
Dette skjer helst i begynnelsen av det første trimesteret.

Camille T-27