Vis full versjon : Rhesus Negativ
Lille Ru
11-04-2004, 23:58
Er det andre her inne som er Rhesus Negativ og skal få den æren av å være nålepute utover i svangerskapet ?
Ettersom jeg er førstegangs, har det jo ikke så mye å si denne gangen, men kunne vært kjekt å høre fra andre!
:klem:
Det er jeg også:)
Men andregangsfødende.
Har forstått at det ikke er noen særlig risiko, iom at vi får den sprøyta etter fødselen:???:
Tok siste prøven nå, og får svar på den på onsdag tenker jeg.
Men så langt alt bra og ingen antistoffer påvist:)
Tidl. bruker
12-04-2004, 10:09
Er også Rhesus-negativ...og andregangsfødende... Ikke tatt noen prøve enda, men regner med det blir på onsdag når jeg skal til legen igjen...
Husker ikke hvor mange ganger jeg tok en slik prøve forrige svangerskap, men tror det var to... Man skal vell ikke ta oftere selv om det er andre svangerskap (eller tredje, fjerde osv.)???
Jenta mi er også Rhesus-negativ, så slapp heldigvis den sprøyta i rompa etter fødselen (fått den en gang, og det var UBEHAGELIG ja)...
Selv må jeg ta toksoplasmosetester i tillegg siden jeg har 6 katter og ønsker å være på den sikre siden...så, her blir det mye stikking uansett... ;)
Jeg er også rhesus negativ. Fikk sprøyte etter utskrapningen jeg hadde for nesten 3 år siden. Får en sprøyte etter fødselen også dersom babyen er rhesus positiv (som kan skje når mannen er postitiv). Skulle ikke være noe problem da. Problemet oppstår dersom vi danner antistoffer.
Må også legge til at min mor er rhesus negativ og pappa positiv. Det er kun jeg av oss 5 barn som er negativ og det var aldri noe problem for mamma. Hun fikk vel sikkert sprøyte den gang også..?
Er også RH-.
Er i mitt 5 svangerskap, og tar ikke prøver noe oftere enn hva man gjør i første.
En enkel blodprøve i begynnelse av svangerskap, uke 32 + uke 36.
Jeg spurte legen min hvorfor man ikke skulle ta før i uke 32, og han sa at det tok en viss tid før man utviklet antistoff, hvis man gjorde det, derfor var det unødvendig å teste før.
Han sa også at man har en litt større sjans for å utvikle antistoff dess flere svangerskap man har hatt.
Jeg er også rh- og i mitt første svangerskap. Storebroren min var rh+, så mamma måtte ta denne sprøyta da. Samboeren min har ikke peiling på hvilken blodtype han har, moren hans visste det heller ikke. Så jeg tar ham med meg når jeg skal på legen imorgen så får de testet det da.
RH- her også!
Mistet i oktober (første svangerskap) og fikk sprøyte i rompa på sykehuset. Tok bøtter av blodprøver ved første sv.kontroll, og må vel gjennom mølla en gang til, men har forstått at det ikke vil bli noe stort problem.
Jeg er også rhesus neg. og har fått anti-D rhesogamma sprøyte 2 ganger. En gang etter fødsel og en gang etter SA. Har hittil ikke har eget antistoff i blodet. Er nå i mitt 4. svangerskap (har ikke regnet med aborter nå) og alt virker greit så langt.:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.