Vis full versjon : kvalme
Tidl. bruker
14-04-2004, 10:47
har en venninne som er gravid og er så ufattelig kvalm..
husker ikke hva jeg gjorde da jeg var så kvalm (?) så om noen har noen råd er det kjempe fint.
hun sier hun ikke orker noe mat eller drikke. men er det noe som funker?
Lina og nurket
14-04-2004, 11:52
Først: Gratulerer til venninnen din:)
*Da jeg var gravid med Elena var jeg kjempe dårlig. Gikk ned 6kg på 3uker, da var jeg 6-7uker på vei. Jeg prøvde mange ting som virket og ikke virket.
Jeg brukte mange kjerring råd. Som ingefær tabletter(uten virkning for min del), fikk resept på Postafen, ble så utrooooooooooooolig trøtt av det at jeg så for meg at jeg kom til å sove gjennom mitt eget bryllup.
Tilslutt så fikk jeg: Stemetil : Tabletter a: 5mlg. Disse dempet kvalmen og brekkningsfølelsen. (disse tabl er reseptbelagt).
Jeg drakk veldig mye COLA, ikke pepsimax etc men vanlig Cola, dette drakk jeg til det lille jeg spiste.
Fra uke 6-7 til uke 14 så kastet jeg opp 2-3ganger for dagen-, etter dette så ble jeg bare ebdre å bedre.
kan jo anbefale å ha ett glass emd cola stående på nattbordet, drikke saaaaaakte.
Slappe mye av, ikke gå fort etc, må det handles så kan andre kanskje hjelpe henne med det, slik at hun slipper.
mat/drikke: Spise neøytrale ting som: kokt ris, lyse knekkebrød, flattbrød(ikke prøvd). Eplejuice, cola!
Må ønske henne lykke til..
send meg en pm, om du lurer på noe mer..
:klem:
Jeg hadde en periode på 4 uker ca hvor jeg var ganske så kvalm, men jeg kastet ikke opp noe særlig, var bare kvalm, fikk brekninger av ingenting.
Det var jo ganske begrenset hva jeg klarte å få i meg, men noe småtteri ble det da:
Av det jeg til nød klarte å spise var:
* Appelsinbåter
* Eplebåter
* Pærer (oppskåret)
* Ristede loffskiver uten noe på
* Kokt makaroni
* Kokt ris
* Enkelte typer suppe (Rett i koppen)
* Youghurt
* Sviskedessert
Av drikke var det vel stort sett:
* Appelsinsaft med isbiter
* Sjokomelk
* Vann
* Appelsinjuice
Pleide å passe på at jeg alltid hadde slike små bokser med Sjokomelk, Juice og youghurt i kjøleskapet.
Slik levde nå jeg da jeg var kjempekvalm i adventstida i fjor.
Det var for min del luktene av forskjellige ting som var det kvalmeste.
Feks. spesielle typer såper og parfymer som fikk meg til å "tippe over" slik at oppkastet kom.
Jeg gikk ned 3 kilo i begynnelsen av svangerskapet noe som var helt normalt.
Men dette var nå slik jeg hadde det.
Venninnen din må prøve seg fram og finne ut hva hun kan klare å få i seg.
Trøst henne med at det (mest sannsynlig) er en overgang og at matlysten plutselig er tilbake.
Arika
termin: 22. juni
IzziCreo
15-04-2004, 02:39
Ser hun har fått mange gode råd her :) Det som egentlig er avgjørende er hvorvodt hun kaster opp eller ikke... Er hun sykemeldt? Jeg er nå i mitt andre svsk med kvalme døgnet rundt :gal: Første gang varte det mellom Uke 8 og 21 :p Og er på god vei nå også :uff: Men når jeg roer meg, og følger kroppen så kaster jeg ikke opp (er kvalm fordet da..). Er sykemeldt, og hadde ikke klart meg uten det... Selv om det er pyton MÅ jeg spise fordi hvis jeg ikke gjør det blir det 10 ganger verre! Det viktigste er egentlig å lytte til kroppen - det er min erfaring :)
Lykke til til venninnen din :vink:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.