Er ca 31 uker på vei nå og var en tur på føden i går pga magevondt. Der tok de en ultralyd etter sparketest osv. Den viste for mye fostervann så de ville ha meg inn igjen til en sjekk om ti dager til. Ringte til fødepoliklinikken i dag for å bestille time og spurte i samme slengen hva fostervannsmengden kunne komme av/føre til men fikk bare svar av typen eeeeh, neeei, og bla bla bla :grrr: Var bare vas som skulle roe meg ned og null svar på det jeg spurte om.
Leste noen tidligere innlegg om temaet og der stod det om meget skjelden sykdom hos barnet, ville kanskje tro at dette ville blitt oppdaget før ettersom jeg har hatt to ultralyder tidligere :???:
Er det for tidlig vannavgang de er redde for eller noe??
*sniker meg inn med mine erfaringer*
Jeg hadde for mye fostervann da jeg gikk med gutten min.
Måtte inn til ekstra UL for å sjekke vannmengden og babyen i magen. Noen av de tingene jeg kan huske som kunne forårsake for mye fostervann var:
* feil i mage/tarm-system - alt så ok på ul, men babyen ble fulgt ekstra godt opp etter fødsel for å se at alt fungerte tilfredsstillende
*innsnevring i spiserør - kan ikke ses på ul- men var en del av sjekken etter fødsel som nevnt ovenfor
*parvovirus, fikk ingen god forklaring ang dette, men det ville blitt oppdaget på ul ettersom babyen ikke ville ha vokst normalt forstod jeg
Husker UL-legen sjekka nøye: hjerte, blære osv, mage/tarm i den grad noe kan ses og livpulsåren og veksten selvsagt.
Ellers så sa JM til meg at kynnerne kunne bli ekstra ille pga vannmengden. Greit å ha i minne.
Jeg måtte inn til tapping av fostervann fordi de var redd for at fødselen ville starte for tidlig pga det enorme trykket mot livmorhalsen (ikke mye vits, for jeg dannet fortere enn de tappet omtrent, så ved neste kontroll var det mye mer enn før tapping). I tillegg kunne navlestrengen i verste fall bli skylt ut om vannet gikk, i følge legen, fordi trykket blir så enormt. Hos meg endte historien faktisk med at vannet gikk og hodet ikke var festet, så jeg ble fraktet liggende til sykehuset. Navlesnoren holdt seg pent og pyntelig på plass, så det skulle jeg nok ikke ha bekymret meg for.
Uansett, det som er viktig her er: Dersom de ikke har funnet noen defekter på barnet ditt, så er sjansene for at barnet er friskt veldig store. Og, om det skulle være noe, så er det feil som kan korrigeres enkelt. Jeg fikk forsikringer ved UL om at de ville kunne se evt dødelige feil på barnet og når de ikke gjorde det, så skulle jeg bare slappe av. (lett å si, ja) Når du har vært på flere UL og de ikke har funnet noe galt, så er det i alle fall ikke noe skummelt i sikte, så vidt jeg kan forstå.
Lykke til!
I de aller aller fleste tilfeller finner man ikke ut hvorfor det dannes for mye fostervann og det fødes et helt friskt barn!