Vis full versjon : Noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt?
Legger ut dette spørsmålet her også jeg. Vet at det hører til under helse, men håper noen kan forbarme seg over meg.
Så dersom du er en kløpper på nettet eller flink med kosthold, vær så snill og se her....
http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=75631
Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror du må spise en god del for oppnå samme resultat som ved tabletter....
Hvis du ender opp med jerntilskudd, så prøv Duroferon og svelg de ned med en slurk Laktulose! Dette har ihvertfall hjulpet meg...
Lykke til!!
Er vegetarianer selv og klinisk ernæringsfysiolog... Hb på 11,0 er fremdeles bra som gravid, men det er jo selvfølgelig viktig å hindre at den går noe særlig lavere (dette er ellers ikke det samme som jernlagre..). Det er ellers helt normalt at Hb går ned i 2. trimester... Men et jerntilskudd ville nok absolutt være bra. Jernbehovet øker såpass mye i et svangerskap at det vanskelig kan dekkes gjennom kosten (også om man ikke er vegetarianer).
Det finnes mange jerntilskudd - og det er ikke alle som gir like mye plager med forstoppelse. Det sies ofte at Hemofer er bra. Andre sverger til Duroferon. Selv bruker jeg Ferromax, men tar i tillegg Duphalac (Laktulose) som er et helt uskyldig "avføringsmiddel". Det bare smører tarmene og virker på mange måter som fiber ved å trekke til seg væske til tarmen. Det er jo da også viktig å drikke masse vann for å hindre at det stopper seg til!
Har du ellers prøvd Floradix? En dagsdose av dette gir vel 30 mg og inneholder samtidig vitamin C som er helt essensielt for å ta opp "vegetabilsk" jern. Det virker kjempeeffektivt på meg. Jeg hadde litt lav blodprosent like etter en utskrapning for nesten 3 år siden. Tok Floradix og etter 3 måneder var Hb på hele 15,6!
Det er også viktig å legge merke til at vegetabilsk mat faktisk har mye jern (noen tror liksom at det er så lite jern der... Blir spesielt irritert når helsepersonell alltid skal skylde på at man er vegetarianer. Det er stort sett like mange ikke-veg som får lav blodprosent i svangerskap...). Men problemet med dette "vegetabilske" jernet er at det ofte tas dårligere opp fra tarmen da det ofte kommer bundet til andre stoffer eller at det rett og slett kommer i "feil" kjemisk form. Dette kan du til en stor grad rette opp i ved å f.eks prøve å ha jernrik og kalsiumrik mat til hver sine måltider og alltid ha en god vitamin C kilde til måltider (frukt og grønt). Gode jernkilder i et vegetarisk kosthold inkluderer f.eks: kornprodukter, mørkegrønne grønnsaker, tørket frukt (f.eks fiken, rosiner, svisker), alle typer bønner og linser (soya er en helt ypperlig jernkilde!), rødbetsaft, egg... tenke, tenke.. nøtter, peanøttsmør etc. Frisk frukt har ikke store mengder jern, men er en veldig viktig kilde til vitamin C.
Jeg vet ikke om noen tabeller som viser jerninnholdet på nettet, men jeg har programmet Mat på Data, så om du har spesifikke spørsmål så finner jeg gjerne jerninnholdet til deg!
Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd med et tilskudd. Gjerne Floradix i første omgang i tillegg til jernrik mat. Dersom Hb og ferritin synker for mye fremdeles, må du nok krype til korset, ja. Det er veldig viktig med nok jern - både for deg og babyen!
En liten oversikt over jerninnhold:
1 egg - ca 1 mg
5 fiken - ca 4 mg
5 svisker - ca 1,2 mg
1 dl rosiner - ca 2,5 mg
2 skriver grovbrød - ca 1-1,5 mg
1 dl kokte brune bønner - ca 1,5 mg
1/2 dl tørkede soyabønner - ca 4 mg
100 g tofu (laget av soyabønner) - ca 2 mg
100 g soyapølser - ca 2,7 mg
1 dl soyamel (kan bakes inn i brød etc.) - ca 3 mg
100 g brokkoli (kokt eller rå) - ca 0,7 mg
1 dl frosne erter - ca 1 mg
100 g grønnkål - ca 1,7 mg
100 g rødbeter - ca 1 mg
1 dl nøtter - ca 1-2 mg
Totalt sett kan det bli litt jern ut av det i løpet av en dag, men som jeg sa over, prøv Floradix! Slikt flytende jerntilskudd gir ofte ikke forstoppelse (og så smaker det jo så godt :nam: )
Spør gjerne om du lurer på noe mer :)
Dette var virkelig kjempefine svar.
Føler meg mye klokere nå. I tillegg er det også godt å høre at jerntilskudd ikke trenger å forverre problemene mine så mye.
Tusen takk skal dere ha!!:klapp: :klapp: :klapp:
Jøss for et flott svar Celeena :kidoki:
Jeg fikk anbefalt Hemofer som var snill både for gravide og magen.
Tidl. bruker
17-04-2004, 19:51
Floradix har jeg vært fornøyd med. Tabeletter kjørte magen min helt amok. Ta c-vitaminer samtidig. Skal hjelpe på opptaket.
Jeg slet litt med jernlageret mitt da jeg gikk med småen. Tåler heller ikke jerntabletter og ble først anbefalt av jordmor å prøve å spise masse spinat. (Rå. Den smaker salat) Fikk litt luftsmerter av det, og da kom jordmor opp med følgende vidunderkur:
* Floradix (flytende og faktisk ganske god, fås i matbutikk)
Fikk Hb'n opp fra 11,0 til 11,9 på 3 uker.
* Hver morgen spiste en "grøt" laget på havregryn, havrekli og kruskakli. Blandet passe mengde til en tallerken om kvelden og satte den i vann over natta. Kunne spises kald, eller oppvarmet. Gjerne med syltetøy eller lignende på. - Grøten må være laget på vann, da melk faktisk forhindrer jernopptaket. Denne "grøten" skal hjelpe kroppen å ta opp jern, samtidig som den motvirker treg mage, som jerntilskudd ofte gir.
Ellers ba JM meg spise noen ekstra c-vitamin taletter om dagen. c-vitaminer hjelper på jernopptaket.
Dette gjorde underverker for meg i alle fall. Hb'n var super og magen i toppform.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.