Vis full versjon : Munnsår/After
Hei..
Er det noen som har gode råd mot munnsår ?
Jeg har noen skikkelig vonde sår inne i munnen. De er hvite i midten med en rød kant rundt. På fagspråket kalles de after. Er takknemmelig dersom noen har gode tips som kan få de til å forsvinne litt fortere.
Hilsen Kateto :???:
Jeg synes det hjelper å skylle munnen med Corsodyl. Dette får du kjøpt på apoteket.
Lykke til!
Jeg var masse plaget med det før, hadde det nesten konstant... Prøvde forskjellige ting, uten at det hjalp nevneverdig. Er redd du må være tålmodig og vente til de går over av seg selv :mumle: Men generelt er det lurt å ikke spise så mye fet mat, ost og sånn, det samme gjelder krydret mat.
Hold ut - det *går* over! :klemme:
Min erfaring er at det er lurt å ikke spise tyggegummi. Jeg får i alle fall after hvis jeg tygger mye tyggegummi.
Er mye plaget med det selv (rekorden er 12 stk. bare under tunga!) og har funnet ut at det som hjelper er:
- Zendium tannkrem (de "vanlige" inneholder ett eller annet som fremprovoserer munnsår...)
- ekstra B vitaminer (har blitt fortalt at spes. B-12 hjelper..... kansje best å få det bekreftet av lege pga. graviditeten....)
- gni sitron eller salt på munnsåret (gjør sinnsykt vondt, men hjelper!)
- ikke spise altfor "spicy" mat
I tilegg får jeg lett munnsår av jordbær, kiwi, ananas og andre "syrlige" frukter, samt syrlig smågodt/drops (spes. "sure padder" som jeg elsker.....):hyper:
Så som dere skjønner, er mine munnsår jeg har lært meg å leve med, for ikke &#&%€% om jeg gir slipp på alt det er nevnt ovenfor....:mumle:
Håper noe av dette kan være til hjelp! :lykketil:
Tidl. bruker
29-04-2004, 13:00
Jeg var plaget med dette - helt til jeg fant "riktig" tannkrem. Det anbefales gjerne en uten skum, men den passet ikke meg... Siden disse tannkremprodusentene bytter hva de lager innimellom flyr jeg nå på jakt etter "min" tannkrem rundt om til tider... Den produseres enda, men selges ikke over alt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.