PDA

Vis full versjon : Er tidlig UL farlig?

Trolley
19-10-2002, 14:50
Hei!

Er bare 4+1 i dag, så det er kanskje litt tidlig å begynne å tenke på dette...

Har skrekk for en ting i svangerskapet, og det er graviditet utenfor livmoren. Vet at det er tusen ting man burde være bekymret for, men ikke for bekymret. Hos meg er det altså en ting som overskygger de andre (er faktisk mye mer redd for dette enn en SA eller MA).
Har tenkt jeg skulle ta en privat UL den dagen jeg er 7 uker, bare for å berolige meg selv. Vet at ekstrauterine svangerskap kan skape problemer før dette, men det er omtrent på denne tiden det skjer...

Leste i "På vei" av Gro Nylander at hun var litt skeptisk til tidlige UL'er dersom en ikke var nødt, fordi det enda ikke er funnet bevis for at dette ikke skaper problemer for babyens egen evne til reproduksjon om tredve år.....

Ble litt skaptisk. Skal jeg la min egen "egoistiske" trang til å bli beroliget gå foran hensynet til babyen??? Eller skal jeg satse på at dette ikke er noe legene hadde gjort om det representerte noe risiko?

:???:

Trolley og trollungen 4+1

Della
19-10-2002, 15:01
Tenker faktisk ganske likt som deg. Vet ikke om jeg kan hjelpe, men var gravid for ca 3 år siden og tok da en tidlig ul. Den gangen mistet jeg når jeg var ca 3 mnd på vei (var ikke så inne på uker den gangen som nå..). Og det var faktisk en ting legen på legekontoret spurte meg om, og da anbefalte hun faktisk at man skulle være litt skeptisk til dette. Nettopp pga at det er lite forska (?) på, eller at de ikke hadde funnet ut om det var skadelig eller ei.
Så er i kjempetvil jeg også... Men man går jo å tenker så mye rart og bekymrer seg for den minste lille ting, så når man får høre på UL at alt ser bra ut, er jo det kjempebetryggende.. :klapp:

agre
19-10-2002, 17:09
Jeg var på UL i uke 6, og legen sa da uten at jeg spurte at dette selvsagt ikke var farlig for fosteret, men at mange spurte ham om det.
Han var spesialist i gynekologi.

MokkMokk
19-10-2002, 20:02
Jeg har hatt ikke mindre enn 5 UL i løpet av halvannen uke, og kan ikke tro at dette kan være farlig!
Både overleger, spesialister og ymse andre innen legestanden har utført disse undersøkelsene,
og jeg har ikke hørt ett eneste ord om at dette skulle innebære noen risiko for hverken meg eller den lille.

Uansett, i mitt tilfelle var det nødvendig, ut fra reelle mistanker om at noe var galt.
Jeg ville heller ikke vært en eneste av disse UL-undersøkelsene foruten, slik situasjonen har vært.
På den andre siden, om alt tilsynelatende er som det skal, kan det vel diskuteres hvorvidt man bør ta tidlig UL,
men om det er skadelig, det syns jeg ikke vi skal bekymre oss om så sant det ikke er dokumentert.

Klem fra
verene 6+4

Maz
19-10-2002, 20:50
Men det er vistnok forstyrrende. Det samme gjelder den doppleren som brukes til å lytte tidlig. Jeg har blitt fortalt at fostere pleier å "gjemme seg" da dette ikke er behagelig. Selv har jeg merker mye aktivitet etter lytting (er på kontroll ukentlig).

Jeg har fått forklart at det ikke er bevist at UL er farlig, men heller ikke at det er ufarlig. Derfor er det hensiktsmessig å ikke utføre dette oftere enn medisink indikert.