Vis full versjon : Klarer ikke slutte å røyke!
mammaijuni
30-04-2004, 02:45
Jeg har ikke hørt noe om røyk på disse nett siden så jeg har ikke ville si noe om det,men her fant jeg jo en hel siden som handler om røyk i graviditeten.
Jeg har kjempe dårlig samvittighet siden jeg røyker nå,tenk på babyen som er så liten å må ligge i en "røyksky" i magen etter at jeg har røkt.
Det burde vært en god nok grunn til og stumpe røyken helt:nikker:
Men jeg klarer bare ikke,er vel ikke nok bevisst på å få det til,jeg vet ikke,er det noen andre som har det sånn?
Jeg røyker de absolutt mildeste med minst nikotin,å røyker veldig lite,men klarer bare ikke legge vekk røyken helt,fordi om jeg ønsker det.
Jeg blir kjempe deprimert og får ikke sove om jeg ikke får røyke ihvertfall et par røyk om dagen...syns det er utrolig tungt:(
K@roline
30-04-2004, 03:13
Jeg har ikke hørt noe om røyk på disse nett siden så jeg har ikke ville si noe om det,men her fant jeg jo en hel siden som handler om røyk i graviditeten.
Jeg har kjempe dårlig samvittighet siden jeg røyker nå,tenk på babyen som er så liten å må ligge i en "røyksky" i magen etter at jeg har røkt.
Det burde vært en god nok grunn til og stumpe røyken helt:nikker:
Men jeg klarer bare ikke,er vel ikke nok bevisst på å få det til,jeg vet ikke,er det noen andre som har det sånn?
Jeg røyker de absolutt mildeste med minst nikotin,å røyker veldig lite,men klarer bare ikke legge vekk røyken helt,fordi om jeg ønsker det.
Jeg blir kjempe deprimert og får ikke sove om jeg ikke får røyke ihvertfall et par røyk om dagen...syns det er utrolig tungt:(
Skjønner deg godt. Vet hvordan du har det. Røykte i mitt forrige svangerskap og i dette også. Det er så tungt å slutte. Skulle ønske jeg aldri hadde begynt.:flau: DUM var jeg den gangen.
Men alt i alt er 3 røyk om dagen bedre enn 20, så det viktigste er jo at man klarer å trappe drastisk ned i det minste.:nikker:
Jeg skjønner hva du mener. Jeg har det slik med både røyk og vin. Har sluttet å røyke daglig for et år siden, men jeg har nesten røykt hver helg. Det er alltid en noe koselig som skjer i helgen, venne gjengen møtes og vi kose oss med vin og røyk. Jeg er bare i begynnelse av svangerskapet men jeg lurer på hvordan jeg skal kunne kose meg i sommer om jeg ikke kan røyke eller ta litt vin.
Ser ikke for meg et glass cola og saltstenger som så koselig?!!! Men jeg skal vel klare / prøve å holde ut.
Min søster har røykt gjennom begge sine svangerskap, og det har gått helt bra, men ja en får dårlig samvittighet når en tenker på den :baby: i magen.
ha en fin helg, med eller uten røyk
:mumle: Nå skal jeg være litt slemme med dere, får sikkert pepper tilbake :nikker:
HVOR DYPT GÅR EGENTLIG DEN DÅRLIGE SAMVITTIGHETEN når dere IKKE klarer å slutte.
Jeg røykte selv når jeg fant ut at jeg var gravid forrige gang. Har alltid sagt at den dagen jeg finner ut at jeg er :gravid: så skal jeg slutte. Kanskje ikke like lett sagt som gjort, men i løpet av 4 dager sluttet jeg.
MIN samvittighet lot meg ihvertfall ikke røyke mer :nikker: :nikker:
(alle får jo selvfølgelig gjøre hva de vil, så mer er ikke å si om den saken)
Jeg prøver å holde meg unna sånne røykedebatter og lignende, for uansett hvor god intensjonen er i begynnelsen (for eksempel: hjelp meg å slutte å røyke), så er det noen som må komme og si at vi allerede er barnemishandlere og aldri burde få barn. Og spesielt om natta så lar jeg meg lett overbevise og angrer nesten på at jeg ikke tok abort, siden jeg allerede nå er en dårlig mor. Av samme grunn prøver jeg egentlig å holde det hemmelig at jeg fortsatt røyker (men måtte selvsagt svare på innlegget likevel...). Ja jeg er dum, ja, jeg er slem. Hva mer vil dere vite?
FarOutFishing
03-05-2004, 09:18
Jeg prøver å holde meg unna sånne røykedebatter og lignende, for uansett hvor god intensjonen er i begynnelsen (for eksempel: hjelp meg å slutte å røyke), så er det noen som må komme og si at vi allerede er barnemishandlere og aldri burde få barn. Og spesielt om natta så lar jeg meg lett overbevise og angrer nesten på at jeg ikke tok abort, siden jeg allerede nå er en dårlig mor. Av samme grunn prøver jeg egentlig å holde det hemmelig at jeg fortsatt røyker (men måtte selvsagt svare på innlegget likevel...). Ja jeg er dum, ja, jeg er slem. Hva mer vil dere vite?
Kan bare skrive under på denne, jeg.
Ikke noe moro i det hele tatt.
Jeg røyker enda, men mye mindre. Før jeg ble gravid med første mann røykte jeg 10-15 pr dag. Under graviditeten fra 5-7, på slutten 1-3. Nå i andre svangerskap holder jeg meg fra 2-4 pr dag.
Jeg er svak, jeg burde vite bedre, samvittigheten plagermeg osv... kanskje jeg kan holde meg til 1 pr dag. Da er det så mye lettere å kutten den også..
Det MÅ da være bedre med 2-5 enn 15???
Jeg sliter jeg også..
Har satt frist til 7.juni.. Da skal jeg til første legetime og jeg bare VIL klare det!!
Tidl. bruker
03-05-2004, 12:57
-------------
Jeg synes ærlig talt det er KJEMPE flott at dere har klart å kutte ned så mye :klapp: Jeg klarte å slutte, men fy fabian hvor vanskelig det var!!
Jeg gikk 2 mnd inn i svangerskapet før jeg klarte å slutte, det var IKKE mye gøy! En av grunnene til at det tok litt tid var faktisk alt presset fra mennesker rundt meg, den konstante plantingen av dårlig samvittighet! Det virker faktisk imot sin hensikt!
Det er ingen som IKKE vet hvor skadelig det er, man får høre det hele tiden! Hadde det hjulpet å bli plantet med dårlig samvittighet og skadevirkninger, så tror jeg ærligtalt at det ikke det hadde fantes røykere!
Ønsker uansett å ai at det er flott dere har klart å kutte ned så mye :blomst:
Kjære jenter!
Noen oppmuntrende ord fra meg i disse tider med masse dårlig samvittighet!
Nei, jeg har heller ikke klart å slutte! Snakker masse med legen min om dette og han sier samfunnet undertrykker gravide som røyker. Klarer man ikke å slutte av en eller annen grunn, er det viktig å trappe ned til ca. 5 om dagen.
Setter pris på om antirøykerene ikke svarer på dette innlegget, vi trenger ikke det!
Må få lov å si at jeg synes dere er flinke!! Det er utrolig vanskelig å slutte :nikker: Bare dere klarer å halvere eller røyke mindre er supert! Jo mindre jo bedre :kidoki:
Har dessverre ingen magiske tips til dere,men vet at flere(ikke-gravide) har lest boken "endelig ikke røyker..eller var det snart ikke røyker"?, og de har klart å slutte.Skader ikke å prøve :vetikke: Det er jo litt ekstra til motivasjon når det ikke bare er deg selv det går utover.
Ikke for å skryte :flau: , men jeg klarte det!!! :hyper: Slutta ca.en uke etter jeg fant ut jeg var gravid. Grunnen (tror jeg) var at jeg var så UTROLIG :spy: . Ble bare mer kvalm av røyken,så jeg kutta den ut :yiiha:
Ønsker dere alle masse lykke til :lykketil:
:klemme:
Selvfølgelig er det bra å kutte ned på antallet! Jeg brukte selv tid på å slutte (selv etter at jeg visste jeg var gravid).
Alle er forskjellige også. Jeg synes det hjelper veldig å høre hvor farlig det er...
Jeg er redd for å utsette babyen og megselv for sykdom...kunne aldri tilgitt megselv om jeg plutselig lå på sykehuset med en livsfarlig røykerelatert sykdom.
Vel. Det jeg egentlig vil si er at det er viktig ikke å gi opp! Bedre med få enn mange! :nikker:
Skriv lister og finn ut hva du liker/ikke liker i forhold til røykinga di. Hva er det egentlig du får dårlig samvittighet for? Og IKKE røyk på trass fordi så mange synes det er dumt!!!
PS: Det er veldig deilig å være ferdig med røyken! (selv etter 16 år!)
Og lettere enn man tror , når du først kommer igang. :nikker:
Lykke til!
Lille Ru
03-05-2004, 15:12
Jeg klarte å slutte, mest fordi jeg ble pushet til det samtidig som jeg jo faktisk ville det...
Jeg har aldri røykt inne her vi bor nå, og :bryn: røyker ikke, så det var med på å gjøre det hele mye enklere...
Det er bedre å trappe ned enn å røyke som før ihvertfall!
Om :bryn: røyker, så inngå en deal på at begge slutter så lenge du er :gravid: og ammer...
Noen steder får man røyke på UL så man ser hva som skjer med :baby: - kanskje det er et tips?
Stå på jenter! :klemme: fra meg som ikke har tenkt å kjefte!
også må jeg slenge med, at røykesuget, er veldig tilstede!
mammatherese
03-05-2004, 15:41
Føler med dere som ikke klare å slutte helt. Mitt forgie svangerskap hadde jeg ikke noe problem, men denne gangen var det ikke like lett. Jeg har sluttet nå men føler meg enormt ensom... Det er som en venn er blitt tatt fra meg og jeg tenker mye på røyken. Synes ikke jeg sitter med noen som helst rett til og kritisere noen av dere som ikke har klart det, vi er mennesker med følelser alle sammen og det sårer veldig... Stå på jenter... dere er allerede vinnere som har klart og redusere røykingen så drastisk...
:klemme:
Tidl. bruker
04-05-2004, 18:13
Hei, det er vel ikke farlig å røyke Dunhill mentolsigaretter? Om det er 2 om dagen? Jeg er bare i 6 uke.....
mammaijuni
04-05-2004, 18:45
hva er dunhill mentolsigaretter?har aldri hørt om det?har fått inntrykk av at all røyk er skadelig,jeg røyker den mildeste typen man kan få tak i (tror jeg:undrer: )
JM og :lege: sier at det beste er om man unngår å røyke,men en ting jeg har tenkt på,hva visst vi er passiv røykere da?skal vi sitte inne hele svangerskapet bare fordi noen andre røyker,det betyr ingen bytur på kveldene,og man må jo se seg for uansett hvor man går(kanskje det står noen å røyker)
Har forresten hørt at jo mer overforsiktig vi er med ungene ang røyk,støv o.l jo fortere blir ungene syke(de tåler jo ingenting da,de er ikke vant til noe)
Men jeg mener ikke at vi skal sitte med nyfødte babyer på fange å tenne oss en røyk,det er ikke rett...
Hei, det er vel ikke farlig å røyke Dunhill mentolsigaretter? Om det er 2 om dagen? Jeg er bare i 6 uke.....
All røyking er skadelig, uansett merke.Men det er klart 2 er bedre enn 20.
mayapril
06-05-2004, 22:45
Jeg prøvde å slutte gjennom hele dette svangerskapet.. jeg klarte det i noen mnd, men så skjedde det forskjellige ting som gjorde at jeg begynte på igjen, og da var det ikke så lett å kutte ut igjen ... jeg sloss mot røyken til siste stund.. men klarte ikke kutte ut helt. Jeg var nede i 2 om dagen på slutten... jeg fødte 24. april, og har ikke tatt en røyk siden! Men... jeg har vanvittig lyst, men jeg har og angst for krybbedød.. og det overkjører trangen til å røyke. Det er et savn, men det går vel over.. og gjør det ikke det får jeg holde ut til ammingen er over. Jeg klarte aldri slutte helt i første svangeskap heller, og hun er verdens friskeste unge omtrent. Men som sagt, man kan jo aldri være helt sikker.. Dunhill eller ikke!
Tidl. bruker
08-05-2004, 16:11
ikke gi opp så :klemmer
jeg røkte hele svangerskapet sist gang, og denne gangen frem til uke 27, i morgen er det 3 uker siden jeg røkte og jeg er 30+0 på mandag.
jeg får lyst på røyk, og blir fristet men tenker som så at det er dumt av meg når jeg først har klart 3 uker..
Jeg fikk plutselig ånden over meg for 3 uker siden da røykpakken var tom at det her er for dumt, har tenkt og forsøkt flere ganger, i julen var jeg røykfri i 1 uke men sprakk da julen var over..
Jeg hadde ALDRI trodd jeg skulle greie det, ALDRI!!
Ikke press deg selv, det må bare komme over deg tror jeg.
Du gagner ingen ved å gå med dårlig samvitiighet, da røyker du desto mer, og babyen blir og stresset av at du stresser..
Hold deg på ferrest mulig, og tenk positivt..
Prøv og tenk som så at om du slutter så slipper du det og det, finn de positive tingene og vei de opp for de negative.. fra der må fornuften råde..
Lykke til, og det er ikke for sent enda..
Nina
Tidl. bruker
08-05-2004, 16:22
Må bare komme med en ting mamma sa igår i forbindlese med en uttalelse fra meg om at jeg syntes verden er HYSTERISK når det gjelder graviditet i dag, ALT er skadelig..
Ikke kan man ete brie, ikke røkt fisk, ikke kan man drikke brus, ikke ta en røyk ikke en øl, ja ikke smertestillende, IKKE EN GANG etiske oljer skal brukes, alt kan skade, og det syntes jeg er frustrerende etter en uke med hodepine og unten mulighet til å få noe for det pga babyen i magen min.
Vel, her må dere så saken for det den er, her er det ikke snakk om å bevise noe, forsvare noe eller NOE slikt, det er bare...slik denne moren har sagt det selv!
Ei mamma jobber medhar en sønn, da hun gikk med ham levde hun så sunt som overhodet mulig, hun spise sunt, hun trente masse, røkte aldri, tok aldri ett glass med vin o.l, denne damen fikk en sønn som var mulithandicapet
Venninnen hennes var på samme tid gravid, hun trente ikke, stappet sjokkis, røyket, tok ett glass vin innimellom, ja levde egentlig stikk motsatt av førstnevnte..
Denne fikk ett friskt og velskapt barn..
Så, selv om man ikke røyker, ikke drikker, eller noe annet så er det ingen garanti for ett friskt barn..
Man er heller ikke garantert ett sykt ett om man gjør de tingene fordi man ikke klarer og slutte de 9 mnd man går gravid..
Man er like verdige foreldre om man tar ett glass vin, eller en røyk i ny og ne..
Nina
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.