Vis full versjon : Hvor skal dere føde og hvorfor?
Hvor vil dere aller helst føde?
Sykehus (evt. hvilket), Hjemme, i bilen (:lol: ), eller annet sted?
Jeg vil føde på Ahus\Sia-lørenskog
Tror jeg vil føle meg tryggest der , hvis det skulle bli komplikasjoner..
Har ellers alternativ Kongsvinger-men jeg vet ikke helt..
flere?
klem baby
Polyanna
15-08-2002, 17:31
Ullevål, fordi:
- Pasienthotellet
- De har masse masse fødsler og er veldig flinke. Da føler jeg meg tryggere, selv om det ser mer "sykehusaktig" ut enn fx. Aker/ABC.
BSS i Drammen, fordi det er sykehuset jeg tilhører.
Vil føle meg tryggest på et sykehus, da jeg tross alt ikke
har gjort dette før ;)
Tror nok uansett jeg ville valgt sykehusfødsel jeg...
Hvordan jeg vil føde derimot, det vet jeg ikke
enda.... :uff:
Klem fra Puu 29+2
skilpadda
15-08-2002, 17:45
Jeg skal føde på Ullevål, det var det legen min anbefalte, og jeg har også hørt mye bra om sykehuset. Særlig liker jeg tanken på pasienthotellet, det høres utrolig mye mer behagelig ut enn å ligge på flermannsrom med andre nybakte mødre og deres barn...
Rikshospitalet!!!
Fødte på SIA sist, 4 1/2 år siden. Ønsket et annet sted denne gangen, og min lege anbefalte Rikshospitalet.
Var forresten på besøk hos Nitamor og hennes lille nurk i går, hun fødte på Ullevål, og ligger på pasienthotellet. Supert for 2. og flergangsfødende, men vil ikke anbefale det for førstegangsfødende.
Gullku 16+6 :)
Jeg skal føde hjemme :)
Har en fødsel bak meg som gikk kjempefint, på Bærum sykehus. Hadde en fin fødselsopplevelse, og en fin barselsperiode, men ønsker denne gangen å føde hjemme.
Noen av grunnene til dette er
:) Ved lavrisikosvangerskap/fødsler er det minst like trygt å føde hjemme (dessuten færre intervensjoner som klipping, tang, vakum, hastekeisersnitt)
:) Har funnet en veldig koselig (og erfaren) jordmor som kommer til å være tilstede under hele fødselen, og ikke løpe inn og ut pga flere fødsler på gang samtidig
:) Slippe å stresse avgårde til sykehuset midt i fødselsprosessen
:) Blir en hel familie med en gang, slipper å jage bort mannen rett etter fødselen, og bare få han og storesøster på besøk når jeg ligger på barsel. (Muligvis forhindre litt av den tidlige søskensjalusien- håpe, håpe...:uff: )
:) Være "herre" i mitt eget hus, og ikke komme som en "pasient" på sykehuset. Tror dette har mye å si for trygghetsfølelsen, og dermed også fødselsforløpet
:) Det tar max 10 minutter å kjøre til sykehuset dersom noe skulle skje
Uansett, om man vil føde hjemme eller på sykehuset må enhver jente ta stilling til selv. Man vil jo helst føde der man tror man vil føle seg tryggest og best ivaretatt, enten dette er sykehuset eller hjemme i stua.
Ikke ment som noe "propoganda" dette her, selv om det kanskje tok litt av. :gal2: Håper jeg er tilgitt :uff:
Jeg skal føde på SiR - Rogaland sykehus... For det er der vi i Rogaland føder :)
14+0
Bare en liten kommentar:
Jeg tror vi som bor i Oslo/Akershus-området er utrolig heldige med hensyn til fritt sykehusvalg - det er faktisk ikke alle som kan velge og vrake som oss her nede.
Gullku 16+6
eller RiT som mange av oss fremdeles kaller det.
Hvorfor, jeg går til kontroll der i svangerskapet. Bor 5 minutters gange derfra og som høyrisiko er jeg skeptisk til alternativene.
Jeg skal føde på Rikshospitalet!
Fordi jeg fødte der forrige gang.. (Bodde i nærheten da!)
Hadde en komplisert fødsel, og der har de alle papirene mine!
Dessuten har jeg hørt så mye dårlig om SiA (som jeg tilhører nå!)
Klem Hege T-3
Snorkfrøken
15-08-2002, 18:35
Jeg har faktisk endt opp med fødeplass på både Ullevål og Rikshospitalet. Har bestemt meg for å føde på Rikshospitalet, så fremt at det ikke er fullt (de har 3 fødestuer der, mot 10 på Ullevål).
Grunnen til at jeg velger Riksen er at jeg har fått veldig god behandling og oppfølging når jeg har vært der. I tillegg synes jeg at det høres litt ensomt ut med pasient hotellet på Ullevål som førstegangsfødende med sikkert 100 spørsmål.
På Riksen er det tomannsrom eller enerom. I tillegg er det jo ikke noe minus at det er helt nytt, og alt ser veldig delikat ut:)
Ønsket ikke å føde på Aker eller SiA, da jeg har veldig lyst til å prøve å klare meg uten annen smertelindring enn lystgass (kronisk sprøytefobi:().
Uansett hvilket sykehus jeg ender opp på, håper jeg det skjer Snart!
Klem fra Snorkfrøken T+9 (som vil ha ut :baby: Nå! )
Tidl. bruker
15-08-2002, 18:45
.
Kvinneklinikken/Storken ved Haukeland Sykehus i Bergen
Har ikke helt bstemt meg om jeg vil på KK ELLER på Storken, for på storken har man ikke tilgang til fex epidural
Etter fødselen skal jeg, om alt er bra, overføres til sykehotellet:)
Klem
Vimsen T-19
Marielle
15-08-2002, 19:22
Jeg tilhører egentlig Bærum sykehus, men har valgt Aker sykehus. Jeg har ikke brukt mye tid på å undersøke forholdene ved de ulike sykehusene jeg er så heldig å kunne velge blant, men jeg har sjelden hørt noe godt om Bærum og jeg har bare hørt positive ting om Aker. Kjenner også en jordmor på Aker som har drevet litt reklame.
Positive ting med Aker er at de har fødebasseng, familierom (kan ikke tenke meg å dele rom med andre etter fødselen + at jeg vil ha mannen min der) og de skal være gode på akupunktur.
Skal på ultralyd på Aker neste uke, så jeg håper å få et enda bedre inntrykk av sykehuset da.
Marielle og Lykkeliten 18+1
Hjemmefødsel!! :klapp:
Jeg kunne ha kopiert innlegget til Tweety, for hun påpeker mange gode grunner. Dessuten gikk det så fort sist. Virker mye roligere å være hjemme hele tiden da. Føler meg ikke spesielt utsatt mht risiko heller ettersom vi også bare bor 10 min unna sykehuset (SIA/A-hus).
En smakssak dette altså. Første og andre gangen kunne det ikke falle meg inn å føde hjemme. Nytt svangerskap, nye preferanser! ;)
Jeg skal føde på Aker, hvis alt går etter planen.
Skulle det bli komplikasjoner blir man imidlertid overført til Ullevål, sa legen min, men den sjansen får jeg ta...
Det blir nok Nordlandssykehuset i Bodø for meg!
Kunne egentlig tenkt meg til å føde på sykehuset hjemme, men da måtte jeg ha reist hjem midt i studiet. Hvem vet når fødselen starter, her bor vi fem min fra sykehuset.
:findag:
Malinmor
15-08-2002, 20:45
Ringerike sykehus på meg:klapp: Gleder meg til det, der har de virkkelig god kapasitet og man kan få familierom. I fjor fødte jeg på Ullevål, og har desverre dårlig erfaring med menneskelig svikt og null tid til meg som pasient:bonk: Men pasient hotellet var bra:kidoki: Men desverre for meg så måtte jeg ligge på barsel i 2 dager før jeg havnet på hotellet.
Har vert innom Ringerike sykehus og snakket med mange av personalet, de er jo bare så søte og får masse skryt:klapp: :klapp: Gleder meg til det oppholdet:)
Bor i Bergen men vil ikke føde på Haukeland.
Voss kunne jeg tenkt meg, det er jo "bare" litt over en times kjøring fra Bergen. Er dessverre likevel redd jeg ender opp med Haukeland. Med min lave smerteterskal kommer jeg ikke til å klare meg helt opp til Voss. Har hørt om andre bergensere som har kommet halvveis og så har født i bilen.. :birth: Det er jo litt kjipt...
Skal nå på omvisning på Haukeland, så får vi se..
Camille T-26
Fordi det er det nærmeste sykehuset med fødeavdeling og jeg vil ikke føde hjemme, siden jeg aldri har fødet før.
Lykke til :birth:
Klem fra BigMama 32+1
Fødte der sist, men det var ikke akkurat noen bra opplevelse...
Lå på barsel lenge før fødselen pga. svangerskapforgiftnig, og der følte jeg meg rett og slett ignorert av alt og alle. Ingen av de som jobbet det hadde tid til å snakke med meg som var deppa og livredd:leiseg:
Føden var et bedre sted, og jeg fikk flinke jordmødre og en super fødselslege:klapp:
Tilbake på barsel fikk jeg noe bedre behandling og tilbud om en ekstra dag.
Har over en times kjøretur til Telemark Sentralsykehus, hvis ikke veien var så lang ville jeg helt klart ha født der denne gangen.
MEN nå vet jeg hva jeg skal kreve!!!!
Susse og lillebass 21+4:baby:
Victoria
15-08-2002, 23:12
Det blir Ullevål på meg denne gangen også. Føler at jeg har fått bra oppfølging der, samt at jeg har en fast jordmor jeg kjenner ganske godt som kommer til å være tilstede ved fødselen. I tillegg kjenner jeg en annen jordmor der, samt endel av legene (har jo vært der endel...) så jeg føler meg tryggest der. Pasienthotellet virker også bra, selv om mannen min antagelig kommer til å gå på veggen der (han blir slik av sykehus, pasienthotell eller ei). Blir nok slik at han vil hjem fortest mulig, mens jeg vil være der lengst mulig :p
Tidl. bruker
15-08-2002, 23:13
Jeg har veldig lyst til å føde på Lister sykehus i Flekkefjord, selv om jeg bor i Stavanger. Hvis jeg reiser til foreldrene mine et par uker før termin, og alt ser bra ut på ul i uke 31, så kan jeg det. De bor midt mellom Stavanger og Flekkefjord.Hvis ikke så blir det sentralsykehuset i Rogaland, for det er eneste alternativet.
Tidl. bruker
15-08-2002, 23:43
Jeg fødet førstemann også på Storken. Hadde ikke noe form form smertestillende. Fikk ankupentur, pluss kortere tid på sykehuset. Fremfor på KK blir da sent til sykehus hotellet 2 timer etter fødeselen.
Jeg fødte på Ullevål sist, og synes det var veldig bra. Men jeg har hørt mye bra om Aker også da... Vet ikke helt hva jeg skal velge, jeg :gal2:
Tenker jeg hører hva legen min sier når jeg skal dit om 2 uker :)!
Jeg skal føde på Sykehuset Telemark i Skien. Der har de en flott føde og barselavdeling, nesten nytt bygg med alle ting en trenger. Dessuten så bor jeg i Skien og har ca. 4 minutter å kjøre til sykehuset. For meg er det naturlig å føde på sykehus....kunne ikke tenke meg hjemmefødsel.
lykke til alle sammen
klem fra Mormona T-17
Jeg skal føde på Bærum sykehus. Hvorfor? Mest fordi jeg bor 10 minutter unna, og fordi mannen min jobber 5 minutter unna (dermed kan han komme masse på besøk). Så er det fordi jeg aldri har født før, og har ingen referanser. Jeg ville IKKE føde på Ullevål med den store føde/barselavdelingen der. Aker sykehus blir for langt unna, Rikshospitalet kunne vært en mulighet, men ingen fortalte meg at det var mulig. Jeg har vært på fødeavdelingen på Bærum nå 3 ganger, og fått kjempeservice, og møtt bare hyggelige jordmødre og leger der. Så jeg gleder meg jeg da. Har til og med vært på svangerskapskurs med jordmødre fra Bærum, og de var kjempehyggelige. En annen ting er at jeg har også bare hørt positivt om Bærum, til og med jordmoren jeg går til kontroll hos, som like kunne søkt på Riksen for meg, sa at Bærum er like bra som noe annet sted. Jordmødrene der er visst veldig profesjonelle.
Et minus skal de ha: De har ingen nyfødt avdeling, så hvis det er noe med lille baby, så blir den sendt med helikopter til Riksen for undersøkelse. Mor må nok vente på beskjed før hun blir evt. sendt etter.
Hilsen Miro som har 17 (snart 16) dager igjen til termin:)
Jeg skal føde på Tønsberg, fordi det er nærmest :p
Og siden jeg skal ha ut to stk, må jeg føde på sykehuset. Hadde nok uansett ikke tatt hjemmefødsel. Føler meg tryggest på sykehus ;)
(10+4)
Verdande
16-08-2002, 21:26
Jeg skal føde på Ålesund sykehus, om jeg kommer så langt da....:D
Kunne på en måte tenke meg hjemmefødsel, men av standen er for stor og det har vert litt komplikasjoner i slutten da jeg fikk de to andre ( hjertelyd som stuper, og funduspress) Dessuten er det ingen jordmor i nærheten som tar det på seg....
Har to relativt raske fødsler bak meg, og denne kan gå raskt ( iallefall om den lille snur hodet nedover, ligger i sete nå). Så kanskje ender vi opp med fødsel hjemme, i sykebil eller legekontoret. Akkurat det bekymrer meg ikke.
Håper den lille snur seg riktig vei slik at jeg får en fødsel med minst mulig hjelpemidler og bedøvelse.
klem fra Verdande 32+5
Nellevis
16-08-2002, 23:35
Har en søster som jobber der + at mine tidligere erfaringer med dette sykehuset er helt topp. Har vært til omvisning på fødestua og hotellet og jeg tror at det hele blir veldig fint.
Rikshospitalet!:) Fordi jeg har født der 3 ganger før!:klapp: :klapp: :klapp:
Var veldig misfornøyd med barselavdelingen, men håper og tror den er bedre på nye RH;)
Hvordan jeg skal føde orker jeg ikke å tenke for mye på enda.....
:findag:
morgana 6+3
Jeg planlegger å føde på den lokale fødestua her i Alta. Den er veldig koselig og personlig, og jordmødrene her er helt supre.
Dessuten er den bare 7-8 min. kjøretur hjemmefra, så jeg kan få masse besøk av pappan og storesøsknene.
Nærmeste sykehus er 14 mil ( og en værhard fjellovergang som gjerne er kolonnekjørt om vinteren) unna.
Dit drar jeg bare hvis det blir helt nødvendig.
Jeg kommer nok til å føde på Haukeland Sykehus, Bergen, men ble litt usikker nå når det snakkes om at Storken skal legges ned.
Det er fullt mulig å reise til Voss, men min forrige fødsel gikk relativt kjapt for seg, derfor tror jeg ikke jeg tar sjansen på det.
I -01 fødte jeg på Stord Fylkessjukehus, noe som var en fin opplevelse. Hyggelig personale, som tok seg godt av oss!
Men da var jeg ikke i Bergen når fødselen begynnte..:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.