PDA

Vis full versjon : jernmangelanemi?

maylen
30-04-2004, 18:11
noen her? lurer på lure måter å få fyllt opp jernlageret igjen.. og må gå på sterke jerntabeletter,som gir forstoppelse- tips til å få løst opp magen? må være kraftig kost,da disse pillene gir kraftig forstoppelse hos meg...

venter spent...

blir gal... skal liksom aldri få være i fred... :mumle:

mamaria
30-04-2004, 21:19
Jeg går også på hestekur med jern om dagen etter at lageret har sunket drastisk..
Har kjøpt noen ganske nye tabletter, som er litt dyre, men skal være gode.
Har ikke hatt noen bivirkninger med dem, til tross for dobbel dose en periode.
De heter Niferex!
Løp og kjøp og prøv. :nikker:

mamaria
30-04-2004, 21:21
Nå svarte jeg vel egentlig ikke på det du lurte på,da..hehe..men heller tips til bedre jerntabletter.
Håper andre kan hjelpe deg med evt avførende midler. eneste jeg kjenner til er Duphalac, og det er milde greier.

Tidl. bruker
30-04-2004, 21:27
Jeg vet ikke hvor bra de er siden du lider av anemi, men jeg hadde kjempeerfaring med brusetabletter med jern og c-vitaminer. Kjøpes i dagligvarebutikk og smaker skogsbær (av noe slag).
Det kan dog hende at de også gir mageproblemer når man må på hestekurdose...

Impala
30-04-2004, 22:59
Man reagerer sikkert ulikt på de forskjellige typene av jerntabletter med høyt jerninnhold, men det som funka for meg var Ferro-Retard 100 mg fra nycoplus. Fikk ingen mageproblemer i det hele tatt!

Jeg hadde jernlagre på 2, og etter bare noen uker var jeg oppe i 20. Det er en veldig stor forskjell som du merker på kropp og sjel! Nå er jeg i 21. uke, og lagrene har holdt seg oppe, til tross for at jeg ikke har spist tabletter på en stund.

Det er jo kjent at man skal ta jern med c-vitaminer, men mindre kjent at det faktisk er e-vitaminer som virkelig hjelper kroppen til å ta opp jernet. Det tipset fikk jeg av min akupunktør. Og ta tablettene om kvelden!

Håper du finner noe som passer for deg!

Lykke til :lykketil:

Hilsen Impala

Sjøstjerne
30-04-2004, 23:25
borte

Tidl. bruker
01-05-2004, 00:12
Det er jo kjent at man skal ta jern med c-vitaminer, men mindre kjent at det faktisk er e-vitaminer som virkelig hjelper kroppen til å ta opp jernet. Det tipset fikk jeg av min akupunktør. Og ta tablettene om kvelden!
Og ligg unna melk, kaffe og te i tiden rundt jerntablett-taking. Det reduserer visst opptaket veldig.

maylen
01-05-2004, 00:36
går nå på jernpreparatet duroferon 100mg 2 ganger i døgnet. brukes av blodgivere og ved jernmangelanemi. noen hørt om det? prøvd? resultat?

Ede
04-05-2004, 15:40
Hei!

Jeg lurte på det samme for et par uker siden og fikk veldig mange fine svar.
Se også på den originale tråden (som jeg har lenket til i første innlegget).
Blir spennende å se om jeg har fått opp verdiene noe særlig til neste kontroll!

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=75634

maylen
04-05-2004, 16:19
Hei!

Jeg lurte på det samme for et par uker siden og fikk veldig mange fine svar.
Se også på den originale tråden (som jeg har lenket til i første innlegget).
Blir spennende å se om jeg har fått opp verdiene noe særlig til neste kontroll!

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=75634

oæo... takker... ;)

maylen
04-05-2004, 16:24
nå er ikke hb så lav da... 11... mitt problem er ferritin (tror jeg det var) ligger på 6 der...