Vis full versjon : Hvordan startet din første fødsel?
Jeg har gått med kraftige og regelmessige kynnere i hele dag
( siden i 14-tida ). Lurer på om det er slik en fødsel starter? Har ikke hørt om noen som har gått med kynnere i mer enn et par-tre timer, jeg!?
Siden jeg er førstegangsfødende har jeg ikke peiling på hvordan rier kjennes ut. Så derfor spør jeg alle dere som har født før: Hvordan startet fødselen deres?
Håper på mange svar.
Hilsen Amasone:baby: T-17
Da jeg fikk storesøster, startet fødselen med at vannet gikk i halv to tiden på natten. Jeg hadde da gått med sterke, og til tider regelmessige, kynnere hele dagen. (Såpass kraftige at jeg måtte krøke meg sammen og PUSTE meg gjennom dem :) )
Dette skjedde på en torsdag. Men allerede på mandag samme uken begynte jeg med relativt kraftige og regelmessige kynnere - spesielt på kveldene... (Trodde jeg skulle føde allerede den mandagen, men jeg måtte visst vente litt ;) )
Det kan godt være at du har begynt fødselen - spesielt hvis kynnerne tiltar i styrke og hyppighet. Men det kan også være at du, som meg, blir gående noen dager til. Uansett tror jeg ikke det er lenge igjen - det virker jo som om ting så smått har begynt!
Lykke til!
Jeg har 3 fødsler bak meg, og alle har det vært litt forskjell på.
Men jeg er en av de som har raske fødsler kan du si:)
Da jeg ventet 1.mann, så startet det opp med kraftige rier med 2-3 minutters mellomrom. Vannet gikk etter 20 min. fra første rie, og gutten ble født etter 3 timer og 15 min etter første rie startet opp. Han kom 5 dager før UL-terminen.
Med nr.2 så startet det med at vannet begynte å piple ut, så kom riene raskt etterpå. Også denne gangen kom de veldig sterke fra begynnelsen og var 2-3 min. mellomrom. Denne gangen tok det nesten 6 timer fra første rie startet til alt var overstått. Denne gangen gikk det hele 9 dager etter UL-termin før ungen ble født.
Med nr.3 så gikk også vannet først, men denne gangen kom ikke riene. Ble derfor lagt inn på observasjon, og hvis ikke riene kom av seg selv skulle de sette igang fødselen med drypp før det har gått 48 timer fra vannet gikk. Men riene startet av seg selv dagen etter vannet gikk, og nå med kraftige rier med en gang, men nå med 1-2 min. mellomrom. Barnet ble født etter 2 timer og 47 min. fra første ri/ve startet.
Men jeg hadde veldig mye plager med kraftige kynnere (falske veer) fra jeg var litt over 7mnd. på vei med dette svangerskapet.
Og da jeg hadde kommet til uke 34+5 så ble kynnerene til små rieaktiviteter, dette medførte at slimproppen gikk og at jeg åpnet meg 1 1/2 - 2cm. men riene stoppet opp av seg selv etter noen få timer. Gikk så med nesten 2cm. åpning i 14 dager før fostervannet gikk.
Ungen ble født 3 uker før UL-terminen.
Så denne gangen (med nr.4) har jeg ikke peiling på hvordan det kommer til å bli, det eneste jeg vet er at det kommer ikke til å ta mange timene fra første ri/ve starter til barnet blir født ;)
Dette var et sammendrag av mine erfaringer:)
Hilsen Shecat og:baby: 13+5
Guttemor
20-10-2002, 02:33
Med førstemann startet fødselen i 03-tiden på natten, med ganske svake rier. Første gang med 20 min. mellomrom, så med 10, og deretter med 5 min. Riene var ikke så veldig sterke, men vi ringte på føden, siden det bare var 5 min. mellom hver rie.
Der sa de at vi måtte komme med en gang. Kom dit, og hadde 2 cm. åpning. Ble sendt hjem for å dusje og slappe av noen timer, for så å komme tilbake. Riene fortsatte med 5 min. mellomrom, så det var ganske slitsomt :(
Når vi kom tilbake, var det ikke så mye større åpning, men jeg ble lagt på observasjon. Der lå jeg i maaange lange timer med stadig 5 min. mellom hver rie. Det ble vurdert at jeg skulle bli sendt hjem, det skjedde jo så lite. Men jeg nektet, syntes riene var krafige nok jeg!
Det var vaktskifte, og jeg fikk en kjempegrei jordmor som spurte om jeg ville ta en bad, og DET satte visst fart på riene og fødselen!
Vannet tok de til slutt, for å få litt fortgang på fødselen.
Brukte 28 timer fra riene startet til gutten var ute.
Guttemor 24+1
Jeg gikk med kynnere hver dag, hele dagen de siste par mnd før fødselen (de siste ukene måtte jeg ofte puste meg gjennom dem). Trodde det ville gjøre at jeg tok feil av riene når de kom på alvor. Men, når første ri kom som et knyttneveslag i ryggen så var det ikke tvil i min sjel om hva dette var.
Ringte Jordmor etter ri nr.3, og fikk lov til å komme på føden under tvil. (tror hun bare ville roe meg med, siden jeg var ganske sta på at "jo NÅ er fødselen i gang") 4 t 15 min etter første ri holdt jeg en liten gutt i armene for første gang! :klapp:
Min fødsel startet Tirsdag ettermiddag med regelmessige kynnere. På kvelden og dagen etter kom slimproppen, og jeg lakk litt fostervann. Riene ble sterkere og sterkere, og fra Onsdag kom de hvert 5. minutt. Fredag var gutten min ute:)
Min første fødsel startet med at fostervannet gikk uten forvarsel 20 dager før UL-termin.
Fikk ikke rier , og måtte settes på drypp.
Da jeg fikk drypp startet riene omtrent umiddelbart og var kjempevonde fra første øyeblikk. Ca 4,5 timer senere var jenta født.
Du burde hatt med et alternativ til. Blodspor/Tegningsblødning
Førstemann: det startet med blodspor.....etterhvert kom riene...og 20 timer etterpå der igjen kom gutten. :)
Andremann: det startet med vonde rier. 2,5 time etterpå kom pressveene. (Endte i hastesnitt pga uoppdaget fotleie)
Tredjemann: gjenstår å se...34 dager til terminen. :D
Jeg svarte Vonde rier...for det var det som lå nærmest. ;)
Skulle hatt alternativet "milde rier i flere dager" - det var det jeg hadde. Fredag starta de, og tirsdag satte de "ordentlige" riene i gang. Da hadde jeg 2-3 cm åpning allerede, så maserier kan være litt effektive!
Etter seks timer med vonde rier var åpningen på 4 cm. Tror derfor lite på teorien "1 cm pr time" denne gangen, det blir for naivt i mitt tilfelle. Jordmor tok vannet og seks timer etterpå var jenta ute. DA stemte altså teorien, men ikke før!
... at man kan gå i flere dager med konstante rier ( milde rier ), før noe skjer? Tydeligvis....
Nå har jeg gått konstant i ett og et halvt døgn. Det ser ikke ut til å stoppe. Jeg kan med andre ord gå i mange flere dager uten at noe skjer..hmm.. hvorfor står det ikke noe om dette i de svangerskapsbøkene vi får utdelt????
Hilsen beroliget Amasone:baby: T-16
Milde rier i flere timer, deretter sterkere og sterkere, Igangsatt på sykehus (tok vannet og fikk drypp)
... deretter rier, kom på sykehuset, men ble sendt hjem igjen. Ble hjemme en stund så kom riene jevnere, men ingen åpning:( Ble tilslutt satt på drypp for å komme i gang (det tok ca.36t fra vannet gikk til hun ble født)
T26
Førstemann: Milde, men regelmessige rier fra tidlig søndag kveld. Dro inn på sykehuset rundt midnatt, men ble sendt hjem igjen, ingen åpning... Skikkelig nedtur! Sov nesten ikke den natta, gikk hjemme hele mandagen med vondere og vondere rier og flere turer i badekaret, helt til slimproppen endelig gikk utpå ettermiddagen. Vi dro inn igjen i åtte-tida mandag kveld, jeg var nesten sikker på at jeg skulle bli sendt hjem igjen.... 5 cm åpning:) "ungen er nok ute før midnatt", sa de, men han kom ikke før i sekstida tirsdag morgen.
Andremann: Vannet begynte så smått å piple rundt midnatt, 4 cm åpning da vi kom inn i to-tida på natta, store lillemann var ute ca. halv fire på ettermiddagen.
Spent på denne - håper h*n bruker litt kortere tid! Blir så sliten av vonde rier over så lang tid, vanskelig å mobilisere nok krefter til pressinga :birth:
Lykke til dere som snart skal igang!
Det er dessverre mye som ikke står i svangerskapsbøkene, har jeg erfart - lurt å prate med venninner med erfaring - og selvfølgelig oss her inne,da...:)
Første gang: Milde rier -> vonde rier -> slimpropp & vannavgang samtidig -> fødsel -> ferdig!
Andre gang: Slimpropp dagen før -> milde rier -> vonde rier -> vannavgang & fødsel samtidig -> ferdig!
(- oj så lett det hørtes ut..)
Lykke til! :mervink:
Når jeg skulle ha jentungen i 95,så begynte jeg med rier på lørdagen.(5 min mellom hver) Reiste bort på sykehuset (har lang vei til sykehuset) og når jeg kom bort så hadde jeg 1-2 cm åpning,men ikke modent og veene holdt på med 5 min mellom hver.De sjekket flere ganger,men det sto still.Det endte med at jeg fikk Petidin om kvelden for og få sove og de sa jeg måtte bli til dagen etter pga lang vei til sykehuset.Tro det eller ei så skjedde det samme dag etter dag.5 min mellom veene,petidin om kvelden og ingenting skjedde. Lå på sykehuset og det samme skjedde 6 dager på rad. :sint: Når den 6 dagen kom altså på fradagen etter,så tok de vannet på meg og da skjedde det ting og tang.1 minutt mellom hver vee. Jeg var så sliten.Fikk til slutt epidural som hjalp meg mye.Vannet ble tatt ca kl 11.00 og tulla mi var ute 23.57.
En slitsom fødsel,men det er værdt det.
Ps.Har ikke bestilt en slik fødsel denne gangen :bryn:'
Klem fra Xina.
snart mamma IGJEN !
31-10-2002, 22:41
Med nr. 1 våknet jeg kl 05:00 om morgenen med rier med 1,5 minutts mellomrom, trodde det bare var noe tull så jeg tok det helt med ro etter et par timer og jeg hadde et minutt imellom ringte jeg føden og fikk beskjed om å komme med en gang da de ikke visste hvor i forløpet jeg var siden jeg hadde så tette rier. De kalte det stress fødsel fordi jeg lå med 1 minutt i mellom riene og jeg hadde ingen dårlige rier, kun gode og sterke. Uansett han ble født 22:48 på kvelden og da var jeg fryktelig sliten, fikk jo ingen pauser imellom omtrent.
Med nr. 2 Begynte jeg med rier uten særlig effekt 14 dager før terminen som ga meg kun 2 cm åpning og så stoppet allt opp. 14 dager etter sov jeg på sofaen om kvelden var ikke helt i form og så smalt det til i kroppen kl 22:00, jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ikke ligge så lenge på sykehuset en gang til så jeg ventet. til slutt tryglet mannen min meg om at nå måtte vi reise. Det endte opp med at vi måtte ringe på veien for å be de ha seng og allt klart i døra for dette kom til å gå fort. Legen og jordmor møtte oss i bilen med seng, løftet meg oppi med hodet til babyen delvis utenfor, løp inn i gangen og der i gangen med mange tilskuere ble datteren vår født. De rakk ikke å få opp skillevegg engang.
Denne gangen tror jeg kanskje ikke at jeg venter så lenge.
camvik76
02-11-2002, 23:02
Vannet gikk foerst.
Men det kom bare litt og litt om gangen i fem timer. Starta i 5 tiden om maarran. Kom inn paa sykehuset i 10 tiden og da brukte de to timer paa aa finne ut at det var vannet som hadde gaatt.
Fikk da beskjed om aa ta keisersnitt innen en time siden tulla laa med hodet ned. Hadde ingen veer.
Tidl. bruker
03-11-2002, 10:27
Jeg våknet klokken seks om morgenen med svake rier. Ca 7 min i mellom. Klokken ett var det 3-5 min i mellom, men riene var fortsatt dårlige. Storebror kom kvart på seks, ca 24 timer etter at veene startet.
Hadde ikke en ensete kynner gjennom forige svangerskap!
Men onsdagen litt før terminen startet den aller første rien!
De varte til langt på natt og var ikke fryktelige sterke, torsdag stoppet det litt op for så å sette i gang igjen på ettermiddagen! I natt skjer det tenkte jeg, men den gang ei!
Ringte føden halv to på natta fordi det var 8 minutter javnt mellom hver ri! Men fikk beskjed om å vente å se :bonk:
Hele natten igjennom gikk det( Hadde til da ikke sovet siden natt til onsdag:gal2: ) Så sliten var jeg!!
Fredag dro det seg til og riene ble sterker. Ringte da inn å sa at nå ville jeg inn til sjekk! Fikk komme inn på kvelden noe jeg gjorde halv åtte. Da jeg ble sjekket begynte jeg å blø en god del! Og der og da åpna jeg meg 4 cm!!!
Resten kort fortalt! Ingenting skjedde den natta, ingen søvn heller!
Lørdags morgen tok de vannet, ingenting skjedde da heller!!
Senere ga de meg drypp! Ingenting skjedde da heller untatt at riene ble helt jævelige :leiseg:
Halv tre ettermiddag skulle jeg få epidural, hadde fått alt fra før men ingenting funka!!
Halv fire fikk jeg epidural(pga.intravinøs jeg måte ta) Virka klokka 16.00
Sovna, sov til fem. (Da hadde de gitt meg masse drypp, og jeg hadde tre minutters rier med 10 sekunders pause mellom hver ri:eek: ) Men jeg sov n gjennom alt jeg da :cool:
9 minutter på seks lørdags kvelden kom gutten til verden! Hadde 51 minutter med pressrier!!
Dette ble litt langt!! Men godt å få skrivd det litt ned;)
Lotte-77
14-11-2002, 17:59
Jeg trodde faktisk bare at jeg hadde vondt imagen og måtte på do når riene begynte.Sprang opp og ned,og fant ikke roen. Mamma observerte meg,og skjønte hva som var igang. Jeg nektet på at det var rier,for de var jo ikke vonde jo...Hun ringte til sykehuset,og jordmor overtalte meg til å komme på en sjekk ihvertfall.Ble lagt rett inn da fødselen var kommet godt igang,og hele seansen tok 4.5 time. Jeg var jo "bare" 19 år,og ikke så fullt opplyst:uff:
Denne gang har jeg fått beskjed om å bare dra rett på sykehuset når riene kommer,siden det gikk så fort første gang.
Vel.. etter sex:blush: . Så kom riene hvert 15. minutt to ganger, så hver 10. i en time og to timer etter første ri kom de med 5. minutters mellomrom. Jeg var ikke i tvil om at jeg hadde rier. Hadde hatt endel kynnere, men riene føltes på en annen måte... vanskelig å forklare :uff:
Vannavgang!! Og som det fosset! Glad jeg var hjemme og ikke på f.eks. Rema.......
Gutten kom 36 timer etter.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.