Vis full versjon : Kan jeg bruke allergimedisin??
Hei!
Jeg er svært allergisk mot bjørkepollen, og den er i full blomst om dagen!
Sjekket litt på nettet og ser at det ikke står noe sikkert vedr. bruk av allergimedisin og graviditet.
Noen som har fått anbefalt et merke av legen sin som skal være "sikkert"??
lillemy_24
03-05-2004, 10:19
Hei
Jeg fikk beskjed om å ikke bruke allergimedisin. Jeg ville snakket med legen for jeg tror det skal finnes en "gammeldags" medisin som gravide kan bruke:nikker:
Jeg fikk også beskjed om at du må få reseptbelagt "gammel" medisin...... jeg som trodde zyrtec var ufarlig......
Nordstjernen
03-05-2004, 10:29
Ta deg en tur til akupunktør, det skal visst ha hjulpet mange.
Cheyenne
03-05-2004, 10:29
Jeg fikk ikke allergimedisin med legen min, skulle komme dersom jeg fikk problemer. Skulle selvsagt komme dersom jeg ble alvorlig plaga. Sist svangerskap fikk jeg så svak medisin som ikke virka(lomudal nesesprspray og øyedråper).
Søsteren min derimot fikk et sånnt "gammelt" merke(begynner på P....) som de ikke har funnet noen bivirkninger med, dette fikk hun begynne med før sesongen startet og greier. Utrolig forskjellig praksis rundt omkring. Akupunktur vil mange ikke sette da punktet for pollenallergi ligger nesten på samme sted som igangsetting av fødsel (det sa min søsters akupunktør) mens andre akupunktører stikker i vei uanset...
Jeg har holdt meg innendørs en liten uke nå for å unngå pollen, men nesa klør, øynene renner litt og ikke særlig med kløe bakerst i halsen og inn i ørene. Ikke så ille enda, men blir det verre må jeg gå til legen tenker jeg.
Det finnes vertfall medisiner vi kan ta, gå til legen din så får du hjelp!
Polaramin skal være trygt å bruke av gravide. Den er reseptbelagt så derfor må du gå via legen din for å få den.
Lille Ru
03-05-2004, 10:56
Jeg fikk resept på Kestine uten problemer.. men så er jeg hjelpeløs uten dah...
De sier vel egentlig at man kan bruke alle velprøvde antihistaminer...
Jeg for min del hadde aldri i verden gått på apoteket og kjøpt reseptfritt, spesielt ettersom de aller fleste av dem ikke fungerer på meg :undrer: ..
Snakk med legen, det er ikke vits å ta andre sine ord for noe som helst når det kommer til slike ting!
Jeg fikk resept på Kestine uten problemer.. men så er jeg hjelpeløs uten dah...
Heisann. Jeg bruker Kestine til van lig, men har fått beskjed om at jeg ikke får bruke det under graviditeten. Har fått Polaramin, gamle typen, som skal være helt trygg, men man blir sinnsykt trøtt av den.
:sove:
Tidl. bruker
03-05-2004, 11:16
Tror nok jeg ville ha kontaktet legen din uansett jeg da.
Tryggest å gå igjenom legen din.
Selv husker jeg at jeg brukte Polaramin under sist svangerskap.
Jeg fikk resept på Polaramin ved forrige svangerskap. Jeg fikk beskjed om at zyrtec eller clarityn, (de to typene jeg har brukt tidligere) ikke skulle brukes.
Nå har jeg nettopp begynt på den nye typen Clarityn, Aerius eller noe sånt. På den så står det at den ikke skal brukes av gravide, så da må jeg slutte på den igjen.
monica71
03-05-2004, 11:51
Hei :)
Jeg er også plaget av allergi, og har fått samme beskjed av legen min. Ikke ta vanlige allergi-medisiner. Fikk resept på en gammel type tabeletter som jeg kan ta, men han sa at jeg kom til å bli veldig trøtt av den. Jeg er i grunnen trett nok som det er, så jeg forsøker å la være å ta dem.
Jeg fikk tips av en venninne om å prøve noe kapsler man får på helsekostbutikker - gurkemeie-kapsler - eller noe slikt. Kan jo være verdt et forsøk!?!
Står i samme sutuasjon som deg jeg. *snøft* Fikk hos min lege nesespray og øyedråper. D lokalt virkende medisiner er bedre enn tabletter. MEN får lov å ta en zyrtec eller to dersom det er nødvendig. La feks clarityn ligge. Disse har vært testet i Sverige, der fant de at det ikke er trygt for fosteret.
Takk takk for alle tips! :nikker:
Jeg får ta en telefon til legen og evt spørre etter resept på "gammel" medisin! Helgen var virkelig ille for det var jo så fint vær jeg var ute stort sett hele tiden. Nå er jeg tilbake på jobb og her er ventilasjonen så god at jeg merker lite. Men kveldene er ikke gode, og neste helg blir vel ikke anderledes enn denne, om det ikke begynner å regne! :flau:
monica71
03-05-2004, 12:44
Hvis det kan være noen trøst, så sa legen min at det var spådd en kort (men intens!!) pollen-sesong i år. De regner med at det er over til 17. mai! Hipp hurra!!!
Tidligere bruker
03-05-2004, 13:32
Jeg fikk Lomudal øyedråper og nesespray. Står i felleskatalogen at den er helt trygg for gravide. Kunne også få Polaramin tabletter, men satset på å klare meg uten tbl. denne sesongen.
Jeg er vanligvis veldig allergisk mot bjørk, men i år har jeg faktisk ikke merka noen ting til det enda :undrer: .
Tidl. bruker
03-05-2004, 14:54
Hei!
Jeg er svært allergisk mot bjørkepollen, og den er i full blomst om dagen!
Sjekket litt på nettet og ser at det ikke står noe sikkert vedr. bruk av allergimedisin og graviditet.
Noen som har fått anbefalt et merke av legen sin som skal være "sikkert"??
De fleste medisiner kan du ikke bruke. Det eneste jeg kan ta er Nasonex nesespray, som skal tas 2 gang om dagen. Er forebyggende og hjelper ved pollenallergi og hele den regla der, som er nå og framover mot høsten.
luckytoo
03-05-2004, 15:02
Min lege sier det kun er Polaramin og Lomudal (nesespray og øyedråper) som kan brukes med 100% sikkerhet av gravide. Funker ikke veldig bra, men kombinert med noe mer påtvunget innetilværelse enn været tilsier, så "overlever jeg".
Tidligere bruker
03-05-2004, 15:03
De fleste medisiner kan du ikke bruke. Det eneste jeg kan ta er Nasonex nesespray, som skal tas 2 gang om dagen. Er forebyggende og hjelper ved pollenallergi og hele den regla der, som er nå og framover mot høsten.
I flg. felleskatalogen er det bare Lomudal som er helt trygg for gravide. Det står følgende:
Graviditet/Amming: Det er ingen kjent risiko ved graviditet eller amming.
Mens ved Nasonex står det at sikkerheten ved bruk under graviditet ikke er klarlagt. Så jeg ville ha bytta sort. Sjekk selv på www.felleskatalogen.no (http://www.felleskatalogen.no).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.