PDA

Vis full versjon : Spm om IVF

Nre77
20-10-2002, 14:50
Hei.

Har skrevet om dette inne på SG, men håper på at det er noen her inne også som kan dele sine erfaringer med meg.

Les denne

linken (http://www.snartgravid.com/plassen/messages/16760/29551.asp?1035100075)

MVH Nre

bobla
20-10-2002, 18:42
skal prøve å hjelpe deg med sp.målene da jeg er gravid med icsi- barn selv.....

for det første...vente tid: det er veldig individuelt hvor lang ventetid det er fra sykehus til sykehus, det billigste alternativet er offentlig sykehus. Det ER fritt sykehus-valg i dette landet, så jeg ville sjekket litt rundt omkring, hvis ventetiden blir for lang på St. olavs.

for det andre: forsøk i danmark:dette er det selvfølgelig mye mindre ventetid, men det er også en god del dyrere....hvis du kjøper medisiner i Norge, vil du få tilbakebetalt dette, men utgiftene for behandlingen må du legge ut selv.

for det tredje: selve behandlinen: når du har vært på et informasjonsmøte, vil du få beskjed om å ringe inn mens i en spesiell mnd. de garanterer ikke at du da får starte i den mnd. men de regner med det....

får du et ja, på at du kan starte beh. setter du igang med nesespray ca. en uke før neste mens. denne sprayen regulerer ned dine hormoner slik at eggløsning ikke skjer.

når du da får mens. er det på RH vanlig å ta blod og en UL, for å sjekke at du er nedregulert nok, (er ikke alle sykehus som gjør dette)

når dette er gjort, starter du på hormonsprøyter, som skal modne flere enn det ene egget som vanligvis modnes ved eggløsning, under veis i denne beh, vil du bli sjekket med UL for å se om eggposene er store nok for uttak.

når de er det får du beskjed om å sette eggløsn. sprøyte og slutte med sprøyter og spray.

ved uttak blir du dopet ned, og de suger ut eggposene med en liten nål , dette tar ca. 10-15 min. og er litt ubehagelig, samme dag har din mann levert sæd-prøve.

deretter blir eggene befruktet hos en bio-ingienør, det er kvaliteten på sæden som avgjør om det blir ivf el icsi befruktning.

2 til 5 dager senere kommer du tilbake til sykehuset for innsetting av de eggene som har delt seg bra.

14 dager senere tar du en blodprøve eller en cb-test for å sjekke om det har festet seg...

ble mye men det er en lang prosess...håper du ble opplyst :p :p :p

Margreth
29-10-2002, 21:42
Hei

Bare en tilleggsopplysning ang priser. På offentlige sykehus i Norge får man refundert medisinutgifter over 15.000,- for intill 3 forsøk. Egenandelen til de off sykehusene er 3.000,- for inntill 3 forsøk. Ved private sykehus i Norge og utlandet koster det ganske mye mer pr forsøk (flere har pakkepriser). Men dersom medisinene kjøpes i Norge får man refundert utgifter over 15.000,-. Jeg mener også man kan få refundert reiseutgifter, men er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Jeg er heller ikke helt sikker på hva som skjer dersom man tar flere enn 3 forsøk og om man får det. ...Sjekk følgende lenke: http://www.fub.no/

Det er en stund siden vi hadde ivf forsøk...og da var det heldigvis gratis! ...Og det burde det vært nå også!!! :sint:

Jeg ønsker deg veldig mye lykke til i prosessen for å få et barn, håper dere lykkes. Vi har en liten ivf gutt på 3 år og venter nr 2 nå som helt utrolig nok kom av seg selv!

Klem fra