Vis full versjon : Hvor mye er FOR mye A-vitamin.
Ja, det lurer jeg på. Hvis man kombinerer forskjellige podukter feks. sånne for gravide + tran så blir det ca 750mg. pr. dag. Er det "overdose".. :undrer:
Det kommer mye an på hvilken form av vitamin A som finnes i multivitaminen. Dersom dette er retinol, ville jeg heller valgt et omega-3 tilskudd uten vitamin A. Om det kommer fra beta-caroten er det no problem. Man har vel ikke akkurat et spesifikt tall for hva som er trygt og ikke når det gjelder gravide. Ikke så helt etisk å forske på det.. Finner hvertfall ikke noe tall i mine tekstbøker :niks:... Men for ikkegravide voksne har man observert forgiftning av vitaminet ved doser over 15000 mikrogram retinol (for barn ligger dette på 6000 mikrogram). Men for gravide kan det være fosterskadelig med lavere doser enn dette også om man tar det over tid, spesielt i første del av svangerskapet.
Men 750 mg... du mener ikke mikrogram? 15000 mikrogram er jo 15 mg, så 750 mg ville være en megadose!!
Uansett er det en grei regel å følge at man ikke tar to tilskudd samtidig som begge gir vitamin A i form av retinol. Så denne regelen ville jeg hvertfall fulgt nå som jeg er gravid..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.