PDA

Vis full versjon : Dere som kan noe om fødselspengeberegning, og fedrekvoten...

Alva
21-10-2002, 01:05
Jeg vet at 4 uker i hovedsak skal være forbeholdt faren under permisjon.
I VISSE tilfeller kan de overføres moren, står det skrevet. Men i hvilke tilfeller?
Dersom far ikke har en fast jobb, men jobber på kontrakt, som går ut før permisjonen til mor trer til, er han fremdeles nødt til å ha fedrekvoten? Det heter vel at far må ha jobbet 6 av de siste 10 mndr før han tar fedrekvoten, men dersom han ikke gjør dette, faller 4 ukene bort, eller kan mor få dem?

Hva om mor ikke har hatt noen fast jobb under svangerskapet, men jobbet, vikariat, hele tiden, men ikke har noe fast etter permisjonen. Kan dette la moren overta de 4 ukene, fedrekvoten?

Sitter med søknaden, og rettigheter-boka, men finner ikke helt alle svar...
Noen som vet?
Søsteren min fikk nemlig overført fedrekvoten til seg, av den grunn hun bare hadde 40% fast stilling. MEN hun jobbet jo vikar resten, så hun hadde ikke bare 40%inntekt!
I rettigheter-boka står det at moren får fedrekvoten dersom hun tjener mindre enn 50%. Dette gjorde jo ikke hun, men hun hadde under 50% FAST.
Jeg har ingenting fast, kun vikar, men har hun bare hatt flaks?

Grunnen til at hverken faren eller jeg vil at han skal ha fedrekvoten er naturligvis fordi jeg ikke har noen fast stilling å komme tilbake til, så den måneden han tar sin del av permisjonen, vil vi kun ha hans inntekt, jeg får ingenting, iogmed at jeg ikke har en jobb å begynne i....