PDA

Vis full versjon : Andre gravide som har fjernet et eller flere organer i magen?

Tidl. bruker
21-10-2002, 15:40
Sikkert et merkelig spm., men jeg har fjernet en del jeg da, pga. kreft, men jeg finner ikke noe på nett (har lett både nasjonalt og internasjonalt) om dette. Altså hvilke plager man kan forvente, og hvilke som er mer uvanlige...

Maz
21-10-2002, 16:01
Jeg har ikke opplevd dette selv, men en bardomsvenninde av meg mått fjerne en nyre etter første svangerskap. Hun har siden fullført to til så vidt jeg vet uten nevneverdige komplikasjoner

Men det å være gravid er jo en ekstra påkjenning på kroppen. Med mere veske i kroppen og økt blodmengde blant annet. Med noen organer mindre så regner jeg med at litt tettere oppfølging er påkrevd for å forsikre seg om at belastningen på nyren ikke ble for stor.

Dersom du har den samme primærlegen som tidligere så vet han sikkert mye om tilstanden din. Da kan du be han om å skaffe dag informasjon. Eller henvise deg til spesialist på sykehusets poliklinikk. Disse kan det meste om graviditet, mye mere enn en primærlege, og er sikkert de beste til å rådgi deg. De kan også foreslå hvor tett oppfølging du bør ha og hva du skal være på vakt etter.

Håper dette ikke bare forvirret deg. Dersom jeg kommer over noe informasjon sal jeg vidresende det.

Lykke til

Tidl. bruker
21-10-2002, 16:28
Det er ikke helt det samme: Jeg har fjernet masse tarmer og sånn jeg da, (for å fortsette å være upresis).
Det er andre gang jeg er gravid nå, og under forrige sv.skap opplevde jeg masse smerter, ingen klarte å forklare uten at man mente det måtte ha sammenheng med alle operasjonene jeg før har gått igjennom.
Jeg følte meg som en veldig hypokonder, siden jeg hadde smerter ingen forstod. Og ingen visst hvor de skulle "gjøre av meg" så jeg ble sendt mellom fødeavd. og div. andre avdelinger. Primærlegen min er jo ikke spesialist i dette i det hele tatt, så han kan ikke gjøre stort desverre.

Hadde jeg bare hatt noe konkret å vise legene neste gang jeg blir innlagt med akutte magesmerter, slik at jeg i det minste får kranglet meg til å bli lagt på det jeg mener er riktig avd. for meg... Samt at det hadde vært greit å ha noe å vise arb.giver, for man føler seg jo litt dum når man skal forklare sykefravær som ikke legene heller klarer å forklare...

Ikke for å klage på noen måte, jeg har det bra jeg altså, men det hadde vært så utrolig greit å lese om andres erfaringer i samme situasjon om det bare var noen der ute da...

liefje
09-11-2002, 00:05
Jeg har tidligere fjernet en eggstokk og galleblaeren. Naa er jeg gravid for förste gang og kan derfor ikke fortelle det om dette förer til plager i svangerskapet. Hvis du ogsaa har fjernet "noe tilsvarende" og har plager ifm. dette, vil jeg imidlertid gjerne höre om det. Jeg önsker oss begge lykke !!!

LillianL
11-11-2002, 12:28
Jeg fjernet galleblæren så sent som i April i år, og har tatt blindtarmen for mange år siden. Etter hva jeg kunne forstå ut av legen min skal ikke dette kunne forårsake noen spes. komplikasjoner, men han noterte det på Helsekortet mitt, sånn at andre legen eller "svangerskapspersonale" jeg kommer i kontakt med er klar over det.

Jepps, da.. sånn er det vaffal! :)

Tidl. bruker
11-11-2002, 12:50
DET fører til problemer. Men jeg tror ikke at f.eks. blindtarm i seg selv kan ha noe å si, det merker man jo ikke i det daglige. Ei heller galleblæren kan jeg tenke meg.

Det er vel fordi jeg har fjernet så mye at jeg har en del smerter...:(

Bl.a. virker det som om fordøyelsen ikke fungerer når jeg ligger. Høres sikkert rart ut, det synes jeg også, men jeg må enten stå eller sitte for at maten ikke skal "sitte fast i mellomgulvet". Med det resultat at jeg har store magesmerter hver morgen til langt ut på dagen.
Dessuten lite forenlig med bekkensmerter som krever at jeg ligger en del.

Jaja: "det kunne vøri værr!" som en jeg kjenner sier.

liefje
11-11-2002, 14:14
Saa ille har jeg det ikke i det hele tatt. Haaper det blir litt bedre SNART!!! :stakar: :stakar: :stakar: Lykke til videre i svangerskapet!