Vis full versjon : Råd mot "forstoppelse"?
Tidl. bruker
16-05-2004, 18:08
Hei.
Noen av dere som har noen gode råd mot forstoppelse/veldig hard mage....? :flau:
Avføringen min har vært sånn nå den siste uka, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det.... :undrer:
(spiser tran-tabletter, trodde det skulle hjelpe, men nei - ellers så har jeg ikke prøvd stort) :mumle:
HJELP!
Hei,
Anbefaler deg å drikke Biola - det har en regulerende effekt
Virker veldig bra på meg
De har nå også kommet med noen små effektive bokser Biola.
Lykke til :juhu:
Klem fra
Sina
Sørg for å få i deg masse fiber via frukt og grønt samt grovt brød.
Det er dessuten uhyre viktig at du drikker nok. Det er med på å bløte opp i tarmene.
Vær i aktivitet, det fremmer tarmenes naturlige bevegelse.
Om dette ikke skulle hjelpe, er det hjelp å få på apoteket. Mange gravide tyr til noe som heter Duphalac/Lactulose/Betulac (kjært barn har mange navn). Dette er en mikstur som forebygger forstoppelse, og som er helt trygt for gravide å bruke.
Tidl. bruker
16-05-2004, 18:19
Ok *notere Biola*
Og det smaker greit, håper jeg
Tidl. bruker
16-05-2004, 18:21
Sørg for å få i deg masse fiber via frukt og grønt samt grovt brød.
Det er dessuten uhyre viktig at du drikker nok. Det er med på å bløte opp i tarmene.
Vær i aktivitet, det fremmer tarmenes naturlige bevegelse.
Om dette ikke skulle hjelpe, er det hjelp å få på apoteket. Mange gravide tyr til noe som heter Duphalac/Lactulose/Betulac (kjært barn har mange navn). Dette er en mikstur som forebygger forstoppelse, og som er helt trygt for gravide å bruke.
Spiser en del frukt og grønt - ca to-tre frukt om dagen, og grønsaker til middagen.
Ellers så drikker jeg vann hele tiden - blir vel i overkant av en liter vann/dag, i tillegg til "normalt" med drikke til måltidene.
Får notere meg Duphalac/Lactulose/Betulac også
mammatherese
16-05-2004, 18:26
-Jeg jobber i helsevesnet og lærte på skolen at man skal drikke mye... og detburde man jo absolutt tenke på når man er gravid.
-holde seg unna blåbær saft osv osv... slik som virker bindene på magen.
-ikke sitte for lenge på do for da er det lettere å utvikle hemorider.
-spise mye fiber ( og det frister jo så masse når man er gravid :spy: )
-prat med din lege/jordmor om du kan ta noe event som Laktulose ol. Det er bassert på sukkerarter og skal ikke være farlig for barnet. men man burde jo diskutere slikt med sin egen lege/jordmor siden han/hun kjenner ditt svangerskap best.
Tidl. bruker
16-05-2004, 18:30
-prat med din lege/jordmor om du kan ta noe event som Laktulose ol. Det er bassert på sukkerarter og skal ikke være farlig for barnet. men man burde jo diskutere slikt med sin egen lege/jordmor siden han/hun kjenner ditt svangerskap best.[/FONT]
Jeg har ingen lege som jeg er "på talefot med", og heller har jeg ikke noen kontakt med jordmor enda, så de kjenner ikke til meg på den måten.
Blir jo for meg vanskelig å kontakte dem da (men jeg skjønner at rådene er litt generelle også da)
Men kanskje jeg skulle ta en telefon til jordmor over helgen og undersøke hva hun vil anbefale alikevell :undrer:
Takk for svar
Svisker!! Det spiser iallefall eldre folk, som ikke vil begynne med lactulose e.l.
Fiber og mye drikke er også nevnt tidligere, og skal nok fungere bra.
Men når jeg selv begynte å få treg mage, hev jeg meg på Biola`en jeg også, funker som bare F!! :nikker: Begynte med den med bringebærsmak, men den er så søt, så nå har jeg faktisk vent meg til å drikke den orginal, surmelk altså! Haha, hvem kunne tro at jeg skulle orke det! Men nå liker jeg det :nikker:
Jeg sverger også til svisker! Supert å regulere magen med! Og masse vann. har hørt at pærer også skal være bra for denne typen plage!
Tidl. bruker
16-05-2004, 19:20
Åh, selvfølgelig - hvrofor har jeg ikke tenkt på svisker...
Eller - jeg har MASSE plomme-kompott i fryseren, og det blir jo det samme.
Så jeg kan jo spisse masse plommekompott med melk da *ler*
(For melk kan vel ikke skade - får ikke til å spise plommer/svisker uten melk på)
*tar opp en pakke kompott*
Litt lakris har hjulpet meg da det sto på som verst. Spiste et par stykker om dagen.
Ellers er rosiner og svisker fint for å bløte opp magen. Kok det hjerne sundt med sukker i, å bruk det som syltetøy på brødskiva.
(kalles for avføringssyltetøy på sykehuset)
Åh, selvfølgelig - hvrofor har jeg ikke tenkt på svisker...
Eller - jeg har MASSE plomme-kompott i fryseren, og det blir jo det samme.
Så jeg kan jo spisse masse plommekompott med melk da *ler*
(For melk kan vel ikke skade - får ikke til å spise plommer/svisker uten melk på)
*tar opp en pakke kompott*
Jo - søt melk (vanlig type altså) KAN faktisk skade! Det står bl.a. i infobrosjyren for gravide fra Vitus apoteket. (Og jeg kan bekrefte det!) Jeg kan overhodet ikke drikke noen typer søt melk om dagen, bare sur, ellers får jeg så hard mage at! Du bør absolutt unngå te og søt melk i tillegg til blåbær (og også blåbærbiola, dessverre!). Så svisker er tingen, og f.eks. sviskesaft for babyer (Nestle, om man ikke boikotter dem, da). Du kan også lage sviskemos selv, bare kok sviskene en liten stund og bruk stavmixer på svisker+vann, så har du "medisin" i et par dager. "Fiberrik"-fiberbrød smaker som papp, men er også effektivt (forresten smaker den gule typen, med solsikkekjerner, ikke så ille, og de er jo gode med pålegg). Banan kan også være relativt effektivt, i store mengder. Lactulose er selvsagt i utgangspunktet midt i blinken, men smaker redselsfullt, og dessuten er det mulig å utvikle en slags "allergi"/intoleranse mot det - jeg brukte det under nesten hele svangerskapet sist gang jeg var gravid, men nå får jeg akutte magesmerter og fullstendig umulig mage om jeg forsøker det middelet.
Lykke til! Det er ekstra ubehagelig med fortoppelse mens man er gravid, for det er liksom ikke plass til noen "full tarm" der!
Klem fra Møøse
Cheyenne
16-05-2004, 23:17
Propp innpå med druer, det gjør susen ;)
Tidl. bruker
17-05-2004, 00:39
Så vanlig søt melk er ikke noe bra, altså...
Men jeg MÅ ha det dersom jeg skal få ned kompotten min (eller kanskje jeg skal prøve å ha kompott på brødskiva i morgen tidlig???)
Hmmm....
Gleder meg til butikkene åpner på tirsdag, så jeg kan få kjøpt druer og biola og gud-vet-hva-resten-skal-være *ler*
karry on
17-05-2004, 14:14
Jeg anbefaler deg tørkede aprikoser lagt i vann over natta.Det gjorde skikkelig susen for magen min ..... og den var ille. Jeg prøvde alt, nå spiser jeg havregrøt til frokost med jevne mellomrom og det holder systemet i sjakk. :lykketil:
Jeg har kjøpt en pose lin-frø som jeg putter i yoghurten. Det er visst veldig effektivt. Og drikk massevis av vann som noen sa før her.
Lykke til!
Hvis du baker brød selv, bruk fiberrik kruskakli i deigen! (finnes i alle daglivarebutikker)
Hvis du ikke baker brød, ha litt i yoghurt eller frokostblandinga!
Det hjelper meg iallefall :)
Så vanlig søt melk er ikke noe bra, altså...
Men jeg MÅ ha det dersom jeg skal få ned kompotten min (eller kanskje jeg skal prøve å ha kompott på brødskiva i morgen tidlig???)
Hmmm....
Gleder meg til butikkene åpner på tirsdag, så jeg kan få kjøpt druer og biola og gud-vet-hva-resten-skal-være *ler*
Altså - jeg bare informerte om hva som ikke funker for MEG, pluss at det er et generelt råd å unngå søt melk under graviditet både pga. faren for hard mage og fordi det kan gi luftplager. Sur melk er derimot helt topp. Liker du ikke skummet kultur kan du jo prøve Biola naturell eller Cultura (men den er så sur at jeg får syreplager av den!) Det kan jo godt hende at du tåler søt melk helt OK. Når du har fått litt fart på systemet igjen (regner med at du sitter med druene dine akkurat nå? Haha) forsøker du kompotten din med melk og så går det jo sikkert bra.
:lykketil:
Klem fra Møøse
http://lilypie.com/days/040920/0/25/0/+0 (http://lilypie.com)
Kjent problem! Har vært plaget med hard mage og mye luft:rødme: . Det beste og raskeste jeg gjør er å tygge karvefrø, og skylle ned med vann. Det smaker jo litt sterkt, men er supert for fordøyelsen. Gjør det ikke ofte, kanskje en gang i uka på det verste. Karve brukes jo i surkål, og i mye indisk mat for å lette fordøyelsen, så dette er et gammelt triks. :nikker: Har ikke hørt at det er noe skadelig av å spise en teskje karve i uka.
Håper det bedrer seg snart!
Pulsatilla
19-05-2004, 13:46
Et tips som bokstavelig talt løste problemene for meg ( :blunke: ): KIWI! Det får fart på systemet, spiste to i går og i dag er jeg flere kilo lettere, tror jeg... :rødme:
Godt og sunt er det også, og fullt av C-vitaminer! :D
Kan også føye til at tomater er fint for fordøyelsen!
Lag deg en delig tomatsalat/gresk salat, så skal du se det blir fart på sakene :)
Hallo!
Jeg har mange GODE råd :
- start dagen med oppbløtte svisker (ca 10-15stk oppbløtt i appelsinjuice fra kvelden før)
- Spis deretter frukt-helst frukt med mye vanninnhold som f.eks,meloner,pære,plomme,eple,kiwi,ananas osv
- spis kornblanding med linfrø i og yoghurt (biola eller anna yoghurt) til lunsj
- Drikk smoothies (forskjellige frukter kjørt i foodprosessor) Du kan godt ha i en banan i den da blir den mettende!!
- Spis grove deilige brødskiver istedenfor loff eller finere varianter som "kneipp"
- Drikk et halvt glass med oppbløtte loppefrø (du får kjøpt de på helsekosten) før du legger deg
- Vær i aktivitet og drikk mye vann (mellom måltidene) BEST!
:) :) :) Følger du alle de råda eller noen av de iløpet av en dag så skal du kunne *------------* problemfritt ihvertfall en dag etter...kanskje 3-4 timer etter om du er helt forstoppa! :kidoki: Dette er saker!
Det eneste som hjelper meg nå er å drikke nok. Det er supervanskelig når man vet at heller man innpå, så må man jo tisse desto mer, som om ikke toalettet besøkes nok som det er :mumle:
Men de periodene jeg har hatt normal mage har vært de periodene da jeg har drukket minst 3 liter væske om dagen i tillegg til det man får gjennom maten. Pass ihvertfall på å drikke nok dersom du prøver fiberrik kost, eller blir vondt bare enda verre :nikker:
Lykke til!
Cheyenne
20-05-2004, 16:33
Mange gode råd du har fått da! Må ikke få diare nå da:fnis:
Ikke for mye melk, melk er ikke så sundt som en skal ha det til... Melk kan være med på å gjør magen hard. Man skal heller ikke drikke melk hvis man er forkjølt, for det gjør bare forkjlelsen værre. Håper du vil merke bedring ganske fort.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.