Vis full versjon : Noen med Preeclampsi historie her?
Jeg har hatt svangerskapsforgiftning og har stor mulighet for å få det igjen. Vil bare høre om det var noen å utveksle erfaringer med her. Opptatering på siste legesjekk på sykehuset finnes i januarklubben.
Lille my
18-05-2004, 18:24
Jeg har også hatt det men jeg utviklet også hellp så jeg har også et risiko svangerskap.
Skal til legen på fredag for å diskutere hvordan vi skal legge opp løpet.
Heisann!
Min mor hadde svang.forgiftning med mine to søstre som er tvillinger. Jeg fikk diagnosen lett-preeklempsi samme dag som jeg fødte sønnen min for to år siden. Jeg hadde fra uke 37- 40 et stigende blodtrykk og meeget hovne legger. Men blodtrykket nådde ikke over 140/90 før da jeg var 7 dager over termin og var til vanlig kontroll hos lege, da var blodtrykket mitt 150/98. Ble så sendt inn til sykehus og etter å ha målt ctg (tror jeg det heter) så fant de ut at sønnen min var litt stresset og blodtrykket mitt var høyt og så hadde jeg sukker i urinen (ikke mye) så satte de i gang fødselen (tok vannet) og 5 timer senere var sønnen min født. Når pressriene startet så hadde jeg såå vondt i hodet og da var jordmora redd jeg skulle få kramper som følge av svang.forgiftninga så legen kom og brukte vakuum.
Nå er jeg gravid med nr 2 og har første legetime i juni, nevnte for legekontoret at jeg hadde svang-forgift. i slutten av forrige svang.skap og hun skulle be legen ringe meg om jeg burde komme tidligere til kontroll.
¨Mye jeg lurer på, men har dere noe symptomer???
:gravid:
Jeg hadde litt hodepine, men ikke mye. Selvsagt vann i bøtter og spann og høyt BT, samt 3+ i protein. Husker ikke helt, men undertrykket var opp mot 120 :sjokk: Jeg la var innlagt to ganger og da det var ca 4 uker til termin dro jeg på obsen og la meg inn selv. Jeg hadde litt hodepine og spurte om de kunne måle trykket mitt. De ble litt sure for klokka var ca 22 på St. Hans....dessuten virket jeg i bra form. Men jordmor ble litt blek da hun ikke fant trykket og måtte måle opp mot 120... Beordret sengeleie og enerom! :dåne:
I dag har jeg altså vært på sykehuset og fått veiledning og kontroll. Jeg skiller ut proteiner i urinen fremdeles og har nedsatt nyrefunksjon. Ble litt redd da legen nevnte større sjangse for abort og for tidlig fødel denne gangen. Men det var ingenting jeg kunne gjøre selv for å bedre dette, så det er vel bare å vente og være glad for tett oppfølging. Jeg ble forresten også henvist til gyn.
Plastilina
24-05-2004, 17:42
Jeg har hatt svangerskapsforgiftning og har stor mulighet for å få det igjen. Vil bare høre om det var noen å utveksle erfaringer med her.
Jeg hadde eklampsi forrige gang og utviklet noe som heter "Akutt fettlever i svangerskap". Dette er veldig veldig sjeldent, mens det samtidig ligner en del på HELLP. Jeg er egentlig anbefalt å ikke få flere barn, men har likevel valgt å forsøke en gang til. Jeg går til nøye oppfølging på Rikshospitalet. Er selvfølgelig spent på hvordan det vil gå denne gangen, men lever foreløpig i den tro at alt skal gå bra. Sist ble jeg forløst i uke 35 og ble kritisk dårlig etterpå med lever- og nyresvikt. Kom ut av sykehuset etter en måned, men det tok et helt år før alt var normalisert.
Krysser fingrene for at det går bra denne gangen. :vetikke:
Jeg hadde eklampsi forrige gang og utviklet noe som heter "Akutt fettlever i svangerskap". Dette er veldig veldig sjeldent, mens det samtidig ligner en del på HELLP. Jeg er egentlig anbefalt å ikke få flere barn, men har likevel valgt å forsøke en gang til. Jeg går til nøye oppfølging på Rikshospitalet. Er selvfølgelig spent på hvordan det vil gå denne gangen, men lever foreløpig i den tro at alt skal gå bra. Sist ble jeg forløst i uke 35 og ble kritisk dårlig etterpå med lever- og nyresvikt. Kom ut av sykehuset etter en måned, men det tok et helt år før alt var normalisert.
Krysser fingrene for at det går bra denne gangen. :vetikke:
Oysann du er jo rett oppunder termin nå kan føde når som helst :hyper:
Da ser det jo ut til at alt går som det skal...
Åssen er formen lever blt etc. ?
Var giftig sist og med bråkete lever(oouffh ikke godt ikke fettlever men strekt belastet vondt :urk: ) innlagt siste mnd men håper at alt går lettere denne gangen, har undertrykk på 80 og er i fin form tom mindre bekkenløsning så håpe håpe
Har en liten teori om at jeg kan avhjelpe litt selv med å kutte ut melk og sukker og unngå å bli så innihæ****te svær som sist og det ser ut til at det faktisk hjelper på .
Hei. Hadde svangerskapforgiftning i forrige svangerskap. Har normalt 60 i undertrykk.
Ble lagt inn på Ullevål med 125 i undertrykk da det var 2 mnd igjen til termin.
Jeg unnslapp så vidt hasterkeisersnitt da jeg responderte gost på medisinene. De klarte å holde trykket mellom 95-110.
Jeg lå på OBS til jeg var 36 uker. Da satt de i gang fødselen.
Jeg hadde hatt så mye vann i kroppen, så da jeg en måned senere dro tilbake for å hilse på så kjente ingen meg igjen!
"Er det sånn du ser ut!?!"
Er veldig nervøs for dette svangerskapet også.
Målte trykket til 60 i juni. Første svangerskapkontroll så var det oppe i 90. Men håper det går bra. Får i allefall tett oppfølging.
Plastilina
12-08-2004, 21:44
Oysann du er jo rett oppunder termin nå kan føde når som helst :hyper:
Da ser det jo ut til at alt går som det skal...
Åssen er formen lever blt etc. ?
Jeg fødte 5. august, og alt har denne gangen gått helt etter boken. Absolutt ingenting har vært galt dette svangerskapet, og dermed kan jeg heretter få lov til å få flere barn :nikker: Alle blodprøver har vært helt normale hele veien. Formen har vært upåklagelig helt frem mot slutten, da begynte jeg å føle meg uggen (kvalm, hodepine, bekkenløsning). Dette med kvalme og uggenhet var noen av tegnene sist, så da jeg var kommet til 39+1 så ikke legen min noe poeng i å vente lengre. Det var veldig modent og jeg hadde da tre cm åpning, så da tok de vannet mitt og like etterpå kom en liten prinsesse til verden. Så til tross for dårlige odds har det altså gått helt knirkefritt denne gangen, og vi er fra oss av lykke :rørt:
Andrea_mor
13-08-2004, 15:26
Jeg hadde preeklamsi i mitt første svangerskap.
Det begynte i uke 34+2 da jeg var hos legen til kontroll.
Da hadde jeg gått opp 2 kg på 12 dager. BT var på 130/90, og jeg hadde +2 med proteiner. SF-målet hadde ikke beveget seg i det hele tatt på 1 mnd, så legen sa at babyen ant. lå i tverrleie...:sur:
Jeg hadde bestilt privat UL som jeg hadde time om 3 uker, og da sa hun at de kunne finne ut er på UL hvorfor babyen ikke hadde vokst (legen var lam ja).
Så gikk det 2 uker før jeg i det hele tatt fikk dratt til JM, for det var vinterferie i mellom (jeg visste ikke at man kunne dra innom sykehuset), og da jeg kom til JM, og da var vekten min på 85,5 og bt på 150/105 og +3 på proteiner.
Jeg var opphoven i ansiktet, armer og bein.
JM ble forbanna på legen min for at hun ikke sendte meg rett på sykehuset i uke 34.
SF-målet lå noen cm. under enn normalen.
Da jeg kom på sykehuset, viste det seg at fosteret var ganske så underernært og måtte ut av magen for å få i seg næring, for det gjorde den ikke i magen.
Så samme kveld fikk jeg inn en ballong som skulle modne livmormunnen min, og dagen etter satte de i rie fremkallende tabletter, og på den 2. tabletten på ettermiddagen, funket det.
BT mitt lå på 150/120 under fødsel, og jeg fikk epidural.
Det gikk heldigvis bra under fødsel og etter fødsel.
Etter 3-4 dager var BT mitt på "plass" igjen.
JM sa at det skulle så mange dagene til før det kunne gått galt med lille Ada:lei_seg:
Hun veide 1754 gram i uke 36.
Neste svangerskap byttet jeg lege, og jeg fikk tett oppfølgning hele svangerskapet med JM kontroll hver uke fra uke 18, og jeg hadde 3 UL.
Det gikk heldigvis bra 2. gangen, og jeg fødte Vilde 4 dager før terminen og hun var 3630 gram:hjerter:
Lykke lykke til med ditt svangerskap!
Får inderlig håpe at det går bra:klemme:
Hei
Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap.Bl på 150/100 -160/110. Var innlagt en uke men så roet det seg og jeg fikk reise hjem.
Protein var på + 2-3 lenge. Det hele startet vel i ca. uke 35.
Gikk tiden ut men ble fulgt nøye med på slutten og fikk i tillegg beskjed om å ta det rolig. Ødem hadde jeg også på 2.
Andre svangerskap begynte BL å stige i uke 32, men roet seg heldigvis ned igjen. Fikk ikke svangerskapsforgiftninge andre gang.
Nå er jeg gravid for 3 gang, men er kun 16 uker på vei så jeg vet ingenting enda.
Jordmor på sykehuset sa i alle fall til meg forrige gang at det var liten sjangse å få det igjen når man hadde hatt det en gang før.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.