PDA

Vis full versjon : Etternavnet, ett eller begge?

Vinga
15-08-2002, 19:48
Jeg lurer på hvordan skikken på dette er. Jeg er samboer, og sambo sier at jeg får bestemme hvilke(t) etternavn ungen skal få. Jeg har både mammas og pappas navn, men de var gift. Jeg og sambo har ikke tenkt å gifte oss noen gang.

Jeg er fristet til å ta begges etternavn, men hvilket skal stå først, og hvilket skal stå sist? I mitt navn står pappas sist. Det er vel det vanlige. Men så kommer det igjen da, jeg og sambo er jo ikke gift!

Føler at hvis jeg bare bruker mitt etternavn (pappas etternavn) så kan sambos familie bli litt fornærmet, og sambo kan kanskje distansere seg litt mer fra barnet, og det vil jeg jo ikke.

Bruker jeg bare hans etternavn så blir min familie fornærmet, og jeg vil føle at barnet ikke har så mye tilknytning til min slekt. Og det vil jeg IVERTFALL ikke.

Løsningen kan virke enkel, bruke begge. Men kan man velge sånt selv, dersom man ikke er gift, bare samboer?????????

Og en ting til: Sambo har ikke lenger sitt fars-etternavn, han skiftet til morens etternavn når han ble myndig.
Så å bruke sambos fars navn blir uaktuelt.

olena
15-08-2002, 20:39
Jeg ville valgt to etternavn og med en kombinasjon av det din samboer og du heter. Ville valgt det navnet som er mest uvanlig som siste navn. Må jo selvfølgelig passe sammen disse navnene da.
Og jeg hadde brukt det sambo heter nå (farmors etternavn).
Men ville da bare hatt ett fornavn til barnet.

Og; ja så vidt jeg vet kan du velge hvor mange og hvilke navn du vil. SÅ sant de ikke er beskyttet!

Klem Olena:)

Vianne
15-08-2002, 20:41
Etter hva jeg har forstått så kan barnet bare ha ett etternavn. Slik var det hvertfall i fjor;)
Men, barnet kan ha det andre som mellomnavn, og på skjema o.l., så skriver du dette sammen med fornavnet.

Det har ingenting å si om dere er samboere eller gift, reglene er like.
Vi er samboere, gutten vår har pappaens etternavn til mellomnavn, og mitt til etternavn.
Tenkte også på om hans familie kom til å bli "snurt", men har aldri merket noe til det. Hvorfor ikke mitt navn?

Dersom det ikke blir meldt fra til Folkeregisteret innen 6 mnd. etter at barnet er født, får det automatisk morens navn. Bare så du er klar over det..

Tidl. bruker
15-08-2002, 21:12
Jeg hadde valgt 2 etternavn hvis de 2 navnene passer sammen og er greie å uttale. Også hadde jeg tatt det i den rekkefølgen som høres mest naturig ut og er lettest å uttale.

IzziCreo
16-08-2002, 13:46
Hei,

jeg hadde helt klart valgt begge. Vi er også samboere, men skal gifte oss. Uansett kommer ikke jeg til å skifte navn. Jeg er meg - enkelt og greit ;)

Det som vi er opptatt av er at begge blir etternavn, og ikke et som mellomnavn som er nevnt tidligere her. Og det ligger faktisk til behandling hos justisdep. nå (tror jeg). Det blir nemlig hevdet at det er kjønnsdiskriminerende at mors navn som regel blir mellomnavn - og det er jeg enig i. Mye har forandret seg de siste tiårene, og det er ikke mange som tar mannens navn lenger (tror ikke jeg kjenner noen jeg...). Uansett så tror jeg det er planlagt å innføre dette fra nyttår av - ihvertfall så håper vi det :)

Rekkefølgen er uansett vanskelig... For oss også. Prinsippet jeg synes bør telle er rett og slett hvilken rekkefølge som klinger best (hvis navnene er like fine/unike). Hvis det ene er f.eks. Hansen så hadde jeg ikke tatt det til slutt... Men dette er smak og behag :)

Lykke til :)

Klem Suzie Q 24+4

Dolci
16-08-2002, 14:17
Jeg er gift, og barna får begge etternavn, med fars navn sist. Det er jo en smaksak.
Jeg ville nok ha foretrukket mitt navn sist, siden det er mest uvanlig, men vi er jo 2 om bestemmelsen, så det gikk som det gikk.
Min søster er i samme situasjon som deg, er samboer og vil ikke gifte seg. Hun hadde det mest uvanlige etternavn av dem, og de valgte hennes etternavn på sønnen.

T-8

Vinga
16-08-2002, 19:09
Dolci, jeg har også det mest uvanlige etternavnet av oss.
Vi har nå bestemt oss for å bruke bare mitt navn som etternavn, bl.a siden sambos nåværende etternavn ikke er "det originale" han ble født til.
Dessuten liker jeg best mitt navn :p
Og sambo sier at dette får jeg bestemme, han har et 100% avslappet forhold til det med navn. Og så er jeg egoistisk når det gjelder denne ungen da :o

Jeg spurte sambo om ikke hans familie ville bli sure for dette, men da sa han: "Hva vi kaller ungen eller ikke har de ikke en SKIT med å gjøre!" :p Jeg elsker den mannen :)
:klapp:

Takk for tips og synspunkter alle sammen!!

Klem fra Vinga og lille pjerten (13+5)

Cazandra
16-08-2002, 19:24
Sarah Elise har pappan sitt etternavn.
Vi skal gifte oss neste år. Jeg tok også min samboers etternavn etter 6 1/2 år. Syns det var det greieste!
Nå heter alle det samme! :D

Tidl. bruker
18-08-2002, 00:03
Noah har mitt etternavn,noe min samboer også kommer til og få den dagen vi gifter oss :hjerter:

susse
18-08-2002, 23:47
Vi hadde diskusjon om dette før vi fikk nr 1, og ble enige om at dersom første barnet ble gutt skulle alle våre barn ha farens etternavn, ble det jete skulle alle ha mitt.
Det ble gutt, og han har fått mitt navn som mellomnavn, selv om det er veldig skjelden og faren har er "sen" navn. Vet ikke hva neste barn blir men etternavn blir det samme.
Jeg har valgt å beholde mitt navn på tross av stor skuffelse hos gubben min.

Susse og lilebbass 22:baby:

Hampus
18-08-2002, 23:50
Sarah har sambo sitt etternavn. Vi skal gifte oss til neste år og da kommer jeg også ta hans etternavn så alle i familien heter likt! :D

Wanja
19-08-2002, 11:51
Heisann:)
Når det evt er så mange som Kan bli fornærmet...er det vel kanskje best å finne for og mellomnavn etter dere og ett etternavn? Vanskelig dette...
Vi er SÅ enige om Julian Mathias hvis det blir en gutt da...og egentlig er det ett ganske tungt navn...så derfor bruker vi etternavnet til sambon fordi det er kortere og ikke så vanlig..
Klinger bedre når alle navnene sies...uansett om vi sikkert ikke kommer til å bruke Mathias så mye..bare nåe vi blir sure på lillegutt;) Mamma brukte værtfall bare mellomnavnet mitt når hun snakke hardt til meg:D

Smak og behag dette..men lykke til!!!!!
Wanja35+1 :findag: