PDA

Vis full versjon : Solarium. For eller imot?

Tidl. bruker
19-05-2004, 21:45
Nå er det skikkelig drittvær her på Sunnmøre, faktisk nysnø i fjellene.
Jeg har så lyst til å få litt farge før sommeren slår inn for fullt.

Men så var det dette med solarium da.
Skal en? Eller skal en ikke?
Hva mener dere?
Har dere noen erfaring?
Gode råd?
Hva har dere hørt om dette med solarium?

Jeg har så lyst til å få litt farge på min vinterbleke kropp. :ferie:

Mamselams 18+4

trinemora
19-05-2004, 21:53
Tror ikke solarium er skadelig hvis du har på viftene slik at det ikke blir for varmt, men spør legen din om hva han mener. Hvis ikke er jo selvbruningskrem et godt alternativ :)

Marisol
19-05-2004, 21:54
Det jeg har hørt,så er det ok med solarium så lenge det er med måte. Ikke ligg like lenge som vanlig,da gravide får lettere farge.Ha viften på fullt sånn det ikke blir så varmt. Jeg tok solarium en gang for å friske huden litt...smurte meg godt,tok vifta på fullt,la ikke "lokket" helt nedtil magen slik jeg pleier å gjøre(har sikkert ikke noe å si,der er bare meg...)

Athelas
19-05-2004, 21:56
Er nok bare til å sole seg, det! Bare passe på at du ikke blir for varm, og huske på at fargen kan bli fin og ujevn nå som en er gravid! Ellers er det nok ikke noe farlig, i hvertfall! Så sier jordmoren min! :nikker:

mathea
19-05-2004, 21:57

Hva mener dere?
Har dere noen erfaring?
Gode råd?

Mamselams 18+4
jordmora til venninna mi sa at d ikke var skadelig for fosteret at hun tok sol. 1 gang i uka gikk greit. en måtte bare passe på så en ikke ble for varm. leste en plass at det var noen som sa at fostervannet kokte når en tok sol:) hehhehe...hva med de gravide i afrika da:) hihiiiiiiiii. jeg har hørt at en kan få pigmentflekker som ikke forsvinner igjen,men det stopper ikke meg. jeg skal i bryllup snart, så jeg skal ta noen soltimer før det. dessuten sies det at gravide blir fortere brun, så da trenger jeg kanskje ikke å ta så mange timer:)

tøtta
19-05-2004, 22:38
Er nok bare til å sole seg, det! Bare passe på at du ikke blir for varm, og huske på at fargen kan bli fin og ujevn nå som en er gravid! Ellers er det nok ikke noe farlig, i hvertfall! Så sier jordmoren min! :nikker:
:nikker: Det er lurt å prøve seg fram, starte med noen få minutter, for det er ikke sikkert det skal så mye mer til før du blir brent!
Jeg var solbrent etter en halvtime ute i sola jeg:mumle: så da var det bare å traske inn igjen!

Swiff
20-05-2004, 09:16
Så lenge sommerværet ikke har kommet enda tar jeg sol 1-2ganger i uka.

Synes det er deilig å sløve i solariumet. Hvor lenge man tar er opp til hudtype og underlag man har. Jeg pleier å ta 25 min pr gang, men så har jeg farge fra før også da. Dermed tåler man mer.

Lykkelig gravid Anka
20-05-2004, 09:46
Jeg spurte legen min om det var greit om jeg tok solarium,og da sa hun;man anbefaler det ikke!Har veldig lyst til å ta noen timer så jeg får litt underlag, men jeg har jo ikke lyst til å gjøre det motsatte av hva legen sier heller....:undrer:
Men hvis det er så mange som gjør det, og det går bra, så kan det vel ikke være så farlig...???:vetikke: Legene og jordmødrene er ikke helt enige virker det som:forvirra:

pippi
20-05-2004, 09:51
Eg har tatt sol to gonger no, føler liksom at kroppen ikkje virker så dvask når eg får litt farge. Det er jo viktig å føle seg litt vel under svangerskapet !

juice
20-05-2004, 20:49
det er mange som tar sol, og nok helsepersonell som sier at det er o.k., men jeg personlig vil ikke ta solarium under graviditet. har ogsaa blitt fraraadet det av de jeg har spurt. kan ikke skjönne at varmen, lyset eller straalene kan vaere verken bra, behagelige eller positive for barnet... - ikke for mor heller for den saks skyld ;)

Lille Ru
20-05-2004, 21:48
ja til solarium!

Men jeg vetta søren om jeg tør, satt litt ute her om dagen når vi var østpå og ble knallrød i trynet :flau: .
Nå er jeg jo fregnete som fy, og blir jo solbrent, men ikke sååå lett...
Så her tror jeg 5 minutter holder :skratte: :skratte: ellers blir det om ikke kokt baby (det tror jeg ingenting på nemlig) så kan det fort bli kokt mamma!

moc
20-05-2004, 21:53

Hva mener dere?
Har dere noen erfaring?
Gode råd?

Mamselams 18+4
Ikke solarium. Har akkurat vært hos hudlegen her i byen pga svangerskapskløe å da spurte jeg om solarium å fikk streng beskjed om å la være, det er dobbelt så risikabelt å få hudkreft ( å det er noe vi ikke vil ha ) føflekk kreft også.
Så hold dere unna.

Moc :gravid:

Vintersol
20-05-2004, 23:33
Enig. Solarium øker kreftfaren, gravid eller ikke gravid. Selvbruningskrem er best!
Lurer litt på om det er dumt å sole seg i bikini når man er gravid? Blir det for varmt for de små inni magen? Blir de stekt?

Lille Ru
20-05-2004, 23:38
Tror neppe de blir stekt. Bare pass på å ikke bli for varm, og drikk mye...
Mange gravide som svimer av i varmen, men det kan like gjerne skje på vei inn og ut av dusjen...
;)

Babe
26-05-2004, 19:07
Det er ikke noe mer skadelig å sole seg ute i sola enn i ett solarium! Bare ha på vifta, så slipper du å bli så varm.
Soler meg med god samvittighet jeg, har nemlig eksem som forsvinner når jeg soler meg.

Tidl. bruker
26-05-2004, 19:40
Tusen takk for svar alle sammen.

Nå har jeg solet meg 2 ganger og det er herlig. Kommer nok til å fortsette frem til ferien.
Passer på å ha på viften, som Babe sier her. :nikker:

Milla(Camilla)
26-05-2004, 20:04
Så rart at leger/jormødre sier så mye forskjellig! Både venninna mi spurte legen sin og jordmoren sin da hun var gravid ifjor om det var greit med soarium, og JA det var ikke noe problem!Skulle kun være obs på pigmentflekker.. jeg har og hørt med legen og jordmoren min ganske tidlig om solarium og nevnte det senest idag da jeg var hos jordmora for jeg hadde lest at man ikke burde bli for varm etc pga fostervannet og da lo hun og sa jeg skulle sole meg så mye jeg bare ville! Skulle bare kose meg i varmen.. så det har Jeg tenkt å gjøre ihvertfall.. :nikker:

Det har aldri vært 100% BRA å ta solarium, men skal visst ikke ha noe å si på fosteret.. det ligger ganske godt gjemt inni der som jordmora sa..

Men Bruk kremer som er anbefalt å bruke i solarium ihvertfall ;)

Tror go'været er rett rundt hjørnet de nærmeste dagene ihvertfall her på østlandet! *Gleder seg*