Vis full versjon : Lav blodprosent?
Hvilken blodprosent har du?
Jeg startet fint på 14, men så har det sunket jevnt og trutt i svangerskapet.
For 14 dager siden var det 9,6, og derfor ble jeg litt overrasket over at det i går var bare 7,2.
Og da har jeg også tatt hemofer i denne perioden.
Har ikke tidligere merket noe spes, men har vært veldig svimmel og trøtt i går og i dag.
Er ikke 7,2 veldig lavt?
Og er det noen som vet hva som kan skje om det blir alt for lavt. Kan det påvirke babyen?
Min ligger på 9, noe, og har vært lav igjennom hele sv.skapet. Lav bp er ikke farlig for barnet, men svært ubhaglig for mor. Jeg gikk også på hemofer, noe som ikke ga noe særlig resultat hos meg. Byttet til ferromax, og etter at jeg gjorde det så har det stabilisert seg litt mer. Det er faktisk ganske omstridt hvor vidt man skal ta jerntilskudd ved lav bp fordi dette er kroppens naturlige måte å forhindre blodpropp o.l. på pga den økte blodmengden i kroppen.
Tror leger har en usagt grense på 10 eller noe sånt, så din bp er uten tvil lav, men hvis legen din ikke mener at dette er alvorlig så foreslår jeg at du tar ting litt med ro i disse dager, og slapper av litt....kroppen blir fort sliten når den har så lav bp, så ikke overanstreng deg:)
Håper den stiger snart :lykketil:
Chanel 34+4
Er ikke 7,2 veldig lavt?
Og er det noen som vet hva som kan skje om det blir alt for lavt. Kan det påvirke babyen?Ja, dette er veldig lavt. Når vi har pasienter med så lav Hb, så får de blodoverføring. Det vanlige er at man gir blodoverføring når Hb er under 9.
Når du snakker om blodprosent på 7,2, betyr det at du har Hb (Hemoglobin) på 7,2 (normalt er mellom ca 13 og 15)
Blodet består av blant annet røde blodceller (=erytrocytter). Erytrocyttenes funksjon er å transportere oksygen fra lungene og rundt i kroppen, ved hjelp av hemoglobinet.
Det er hemoglobin som gir blodet den røde fargen.
Hemoglobin er egentlig et molekyl, som består av en globindel og fire hem-grupper. Hver hem-gruppe har ett jernatom i midten, og hvert jernatom kan binde ett oksygenmolekyl til seg.
Med Hb på 7,2, er det naturlig at du føler deg trøtt og svimmel, og dette kommer av at kroppen din for mindre oksygen enn vanlig. Du vil også oppdage at du sannsynligvis blir mye fortere andpusten, for dette er kroppens måte å kompensere oksygenmengden på.
Den vanligste årsaken til lav Hb hos gravide, er jernmangel. En blodprøve (Ferritin) kan vise om du har lite jern i kroppen.
Jerntilskudd vil da være riktig behandling. Jern taes best opp i kroppen om det taes samtidig med C-vitaminer.
Det finnes også en rekke andre årsaker til at man kan få lav blodprosent, men det er vel lite aktuelt å legge ut om her.
Jeg er litt usikker på hvilken konsekvens dette vil få for fosteret, for fosterets hemoglobin er annerledes enn hemoglobinet til voksne. Fosterets hemoglobin er sammensatt på en litt annen måte, som gjør at det binder oksygen lettere. Men om mors Hb er veldig lav, og dette påvirker oksygenet i kroppen hennes, så vil det vel muligens i ytterste konsekvens også påvirke fosterets oksygenopptak. Snakk med legen din om dette!!
J
Når du snakker om blodprosent på 7,2, betyr det at du har Hb (Hemoglobin) på 7,2 (normalt er mellom ca 13 og 15)
Tusen takk for et så utfyllende svar :snill:
Ja det var Hb som var 7,2.
Tror jordmor snakke om at det var mindre enn 50% etter "gamle-måten".
Dette var målt hos jordmor, så det ble ikke tatt noen andre prøver i går. Skal til lege på gyn.pol på sykehuset i morra tidlig.
Da blir det både sjekk av dette regner jeg med + at vi skal få målt babyen. Har hatt mye glukose i urin siste 14 d (glukosebelastning var normal) og SF målet har plutselig økt unormalt mye på noen få uker.
Er veldig spent, og hadde lyst å finne ut litt mer om blodprosent på forhånd.
Søkte bare litt om jernmangel anemi i svangerskap (på seriøse sider).
Could my being anemic affect my baby's health?
You don't need to worry about your baby. Your body will make sure that he gets his quota of iron before you get yours. So you'll be short of iron long before he is. Your baby makes the heaviest demands on your iron supplies in the middle of pregnancy, so this is the time to take extra care of yourself.
Stort sett sant..
Iron deficiency during pregnancy can increase the risk of the fetus having a low birth weight and developing iron deficiency anemia after birth. (British Nutrition Foundation)
Ja, alvorlig jernmangel i svangerskapet kan redusere babyens jernlagre og føre til at babyen lettere får jernmangel sitt første leveår. Dette er vist i flere studier også. Derfor er det viktig å ta jernmangelanemi i svangerskapet alvorlig.
Julibe hadde ellers et flott svar :kidoki:
Stemmer at hb-normalen er rundt 13-15, men disse grensene er litt annerledes i svangerskapet. Hb skal synke litt i svangerskapet, så nedre grense her ligger på 10. Men for å få diagnosen jernmangel anemi, må man vite ferritin og evt. transferrin også. Det finnes ulike typer anemi som kan forårsake lav hb. Så dette er altså ikke noe man kan diagnostisere kun basert på hb.
Lykke til på kontollen i morgen, rosen :klemme:
Lille Ru
20-05-2004, 22:31
Jeg snakket med jordmor om jernmangel, og da sa hun at problemene som kunne oppstå var at jeg rett og slett ikke hadde noe igjen etter fødselen.. Tror hun satte ting på spissen for jeg gjorde det vel igrunnen ganske klart at jeg HATER jerntabletter... Ellers er bloprosenten min på ca 11 og jeg fikk beskjed om at det var helt greit foreløpig..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.