PDA

Vis full versjon : Hvor mye har dere lagt på dere?

helenmarina
22-10-2002, 14:02
Hei!
Jeg føler at jeg har lagt på meg SINNSSYKT mye. Jeg er 23 uker på vei med tvillinger (som er 8% større enn gjennomsnittet!) men jeg har allerede lagt på meg mellom 10 og 14kg. Mye av dette skyldes god mat og lite trening, men bør jeg bekymre meg, eller er det nokså vanlig å legge på seg så mye??

hilsen
H

karlista
22-10-2002, 14:12
Hei.

Først, jeg synes ikke du skal bekymre deg for vekten.
Men i så måte er ikke jeg noe godt eksempel, for jeg er i uke 29+5 og har lagt på meg 7 kilo totalt. Mine tvillinger ligger i snitt 11 % over snittet.
Jeg spiser normalt, men jeg har en 2 åring som får mor til å løpe endel, og en eldre sønn som skal følges opp i sine fritidsinteresser. Så du kan si det slik at jeg trener ikke organisert jeg heller, men holdes i aktivitet store deler av dagen(døgnet).

Slapp av og regn med at kiloene renner av etterpå.

Hilsen Karlista 29+5

:storeb:, :stores: og to i magen :baby: :baby:

ich
22-10-2002, 14:30
du har ikke gått opp mye. Jeg gikk opp hvertfall 15 kilo, veide meg i uke 33, og fødte i uke 35, og gikk ned alle kioene på den første uken etter at barna var kommet, så gikk jeg opp noen kilo igjen, mye sjokolade, men magenmå du regne med er stor en stund. MIn er stadig ikke særlig flat...:( men det kommer!

Beate
22-10-2002, 15:45
Jeg er i uke 20 og har gått opp 8 kg hittil.

Veide 50 da jeg ble gravid, og jordmor hos senter for gravide har sagt at hun vil se meg over 70 kg...:uff:

siss
22-10-2002, 17:53
Jeg er nå i uke 21, og har lagt på meg ca 4-5 kg. Jeg er 173 cm høy og veide ca 52 kg da jeg ble gravid, så jeg var ganske tynn i utganspunktet, og er vel ikke akkurrat så stor nå heller.

Linda1
22-10-2002, 19:31
Jeg hvet ikke hvor mye jeg har gått opp. Men første kontroll hadde jeg gått ned 2 kilo. Og på kontroll for 3 uker siden stod jeg på det samme.

Skal på ny kontroll om en uke, så det blir spennende å se. For nå har jeg nok gått opp noen kilo ;)

(Har ikke vekt hjemme)

Termin 8 mars

Aud
24-10-2002, 14:27
Så vidt jeg har forstått, er det bare å spise når man venter tvillinger. Vi trenger all den energi vi kan få, og det renner nok fort av igjen etterpå.
Selv er jeg 180 høy, og veide 61,5 kg ved første kontroll. Har vel gått opp ca 4 kg siden den gang, og bare håper det fortsetter å renne på med kilo.. I mitt forrige svangerskap gikk jeg opp ca 7 kg, så jeg er rett og slett litt bekymret for ikke å legge på meg nok. 3 måneder etter fødsel forrige gang, veide jeg 55 kg, ikke lekkert når jeg er 180 høy.. Så ut som et beinrangel, vil ikke bli sånn igjen!
Aud:baby: :baby: 13+6

lotus
24-10-2002, 19:10
Hei på dere!

en liten kommentar: Jeg la på meg 22 kilo. 15 forsvant på sykehuset, og jeg har nå 5 kilo igjen til matchvekt - 6 uker etter fødsel.

Men enten dere tror det eller ei; vekt og magemål er totalt underordnet så snart de små kommer ut! Jeg kan leve lenge med denne kroppen uten å klage, selv om magen er bløt som en deig og de fem kiloene med fordel kunne forsvunnet! Ammingen tar på, og måltidene blir det så som så med, så det er bare fint å ha litt å gå på!

Lykke til videre, alle sammen!

Klem fra lotus og

:baby: :baby: - 6 uker gamle!

Hoppe74
24-10-2002, 20:28
Du skal være glad du har lagt på deg såpass :)

Jeg har hørt at man bør forsøke å legge på seg ca. 12 kg de første 20 ukene for å sikre tidlig store barn. I tilfelle de skulle komme for tidlig.

Jeg har selv lagt på meg 16 kg nå og er 36 uker på vei. Barna har blitt store, mens jeg har blitt mindre og har lite ammefett å ta av når den tid kommer. Du bør være glad for alle kg du legger på deg. De renner nok fort nok av deg uansett :)

Hoppe74

karlista
24-10-2002, 21:04
Hoppe 74: den gravides vektøkning har ikke innvirkning på hvorvidt barnet/barna vokser. (vi ser da bort ifra ekstrem-tilfeller) Jeg har, i mine 2 tidligere svangerskap, lagt på meg 6 og 11 kg.
Begge svangerskap resulterte i barn som var tett under 4 kg.

Når jeg nå sammenlikner MBD og MAD målene som blir målt i dette tvillingsvangerskapet kontra de to tidligere enlingsvangerskapene mine så er tvillingene større enn enlingene (som også var store).Dette til tross for at vektøkningen ikke er mer enn 7 kg. og jeg er i uke 30.

Barnet tar det det skal ha, hverken mer eller mindre.
Men, det som er viktig er ett sunt og variabelt kosthold, ikke mengden kalorier enn putter i seg.

Lykke til Hoppe 74 med den forestående fødselen.

Hilsen Karlista

amor
25-10-2002, 02:53
Hei damer!

Amor på et bittelite besøk bare! :D

Det er så store forskjeller når det gjelder vektøkning at her kan man nok ikke si at det er noe som er standard nei! Ser fra det dere andre har svart at den erfaringen er det flere som har!:p

Det viktigste er at man har et sunt og variert kosthold. Så tror jeg nok at det regulerer seg godt selv.

Jeg fødte mine to for 8 uker siden og la på meg 13,5 kilo. Mine to kom til verden med en vekt på 3500gram og 3650 gram. Jeg hadde to morkaker på 940gram hver osv osv....

Str. på tvillingene har nok ingenting med vektøkningen til mor å gjøre. Ihvertfall er dette ingen regel!

Lykke lykke til videre alle sammen! :klapp:

lazylionezze
18-11-2002, 16:36
Jeg er 15 + 2 og har lagt å meg 3 kg. Det føles veldig mye synes jeg, men det er vel ikke det. Sikkert bare fordi jeg ikke var fornøyd med vekten i utgangspunktet. Jeg spiser ikke mer enn før, men beveger meg mindre og sover mer, så det er nok litt det. Har forresten fått en litt annen fordeling på fettet. Ansiktet og armene er blitt tynnere, mens puppene og magen selvsagt har blitt større, men også rompa virker tykkere. Selvfølgelig litt vanskelig å se siden jeg bare bruker mammabukser og ikke kan sammenligne helt.

Lionesse

amor
19-11-2002, 00:14
Hei hei! :)

En liten snarvisitt fra en som har sine to jenter utenfor magen:baby: :baby:

Jeg la på meg 12,5 kilo. Fødte med planlagt keisersnitt i uke 38 og ut kom to store jenter på hhv 3500gram og 3650gram...

Jeg gikk ned i meg selv i løpet av svangerskapet.

I dag - 11 uker etter fødselen er jeg 7 kilo mindre enn jeg var da jeg ble gravid.

Lykke til videre alle sammen! Gled dere! :) Det er bare helt fantastisk å ha fått to små nurk på en gang!

God klem fra amor som har blitt 5 barns mor:)