PDA

Vis full versjon : Sår hårbunn....

Lille Milla
24-05-2004, 23:28
Lurte på om noen har et godt råd til meg ang. sår hodebunn...
Begynner snart å bli gal av å klø...:sukk:

Lurer og på om det er vanlig å ha litt småvondt i magen i perioder.. Er litt engstelig for at noe er "unormalt"..

Håper noen kan hjelp meg ;)

Klem, Lille Milla

Vennen
24-05-2004, 23:35
hei Lille Milla! Jeg kan ikke svare deg på om hodebunnen blir påvirket, annet enn at jeg også klør endel i hodet. Jeg vet ikke hvor langt du er på vei, men det er jo mange som har hatt endel småvondt i magen til tider. Selv hadde jeg det og grunnen er at livmora vokste. Jeg ville ringt til de jordmødrene på thorøya helsesenter, tror det er det de het, eller dr. dugal. De jobber med saken og kan vel muligens gi deg et godt svar på hva det kan være.

Lykke til!

Tania
24-05-2004, 23:35
Som avdanket frisør :fnis: svarer jeg på spørsmålet angående sår hodebunn først..
Har du bleket/farget håret i det siste? Hvis ja, så kan det være det du reagerer på...om ikke så er det mest sannsynlig at du bruker for sterk shampoo - ta deg en tur innom en frisørsalong og kjøp en shampoo/kur for tørr&sår hodebunn.
Det skal hjelpe vettu :)

Litt ubehag i magen har jeg alltid hatt som gravid...litt sånnmensmerter i beynnelsen av svangerskapet og etterhvert som ukene går så kommer kynnerne/sammentrekninger av livmoren....heeelt normalt :)

Nordstjernen
24-05-2004, 23:53
Etter å ha hørt på frisører med gode tips i mange år, fant jeg endelig ut at jeg har noe som heter seborreisk eksem. Ligner litt på psoreasis, ser ut som jeg flasser når jeg har utbrudd og det klør så mye at jeg klør meg til blods på det verste.
Om det ikke er noen av årsakene Petunia nevner, så kan det være dette.
Da er det eneste som hjelper fungoral sjampo fra apoteket, pluss diprosalic liniment på resept.

Tania
25-05-2004, 00:02
Etter å ha hørt på frisører med gode tips i mange år, fant jeg endelig ut at jeg har noe som heter seborreisk eksem. Ligner litt på psoreasis,
:nikker: det er jo en mulighet ja - min bror har det....men typisk for seborre´ er at det forekommer i den typiske T-sonen - og dette partiet er fett men samtidig så flasser huden.
Rødmusset, sår, litt kvisete og tørr men samtidig fet hud som skaller fra haken, oppforbi nese og panne og så spres det i hodebunnen.
Om flasset henger fast i håret kan det være seborre evt. "vanlig" flass....om det drysser og legger seg er det tørr hodebunn..

Oppfordrer deg til å ta turen innom en frisør likevel jeg...

Selma80
25-05-2004, 00:25
Det eneste som hjelper meg når jeg KLØR er flassjampoen fra KMS. Den er beregnet på problemhodebunn, og selv om jeg ikke har flass så roer den ned etter 1. vask. Deilig! Koster ca 150 kroner, men det er det verdt. KMS selges kun hos frisører. Sjampoen har jeg anbefalt til flere som nå er frelste :nikker:
Men ikke bruk den hele tiden, for det er en kursjampo, og skal brukes som det. Spør hos frisøren du kjøper den hos! :lykketil:

Tuddelu
25-05-2004, 22:22
Jeg har hatt kjempe hell med fungoral, så den anbefaler jeg på det sterkeste:lykketil:

Tidl. bruker
26-05-2004, 01:07
Jeg anbefaler en tur til lege og evt. henvisning til hudspesialist, jeg. Min mann har i alt for lang tid stolt på vidunderprodukter fra frisøren. Til slutt (som gravid, ja) ble jeg så mektig irritert over hodekløingen hans at jeg beordret ham til legen.

Kort besøk som endte med henvisning til hudspesialist. Hudspesialisten konstaterte flass og småsår, muligens stafylikokker/streptokokker. På med kortisonbehandling 2 eller 3 ganger pr dag. Flytende væske som lukter pyh - og er noe dritt å smøre på. Stooore mengder! Prøvene viste stafylikokker/streptokokker og mannen ble satt på penicillinkur. 3 tabletter i 21 dager. Ganske heftig kur altså. Så skulle hodebunnen skylles i Klorhexidin - og ikke vaskes. Urk. Kortisonbehandlingen kunne han nå avslutte.
Vel, dette hjalp bare under penicillinkuren og da han var tilbake for sjekk hos hudspesialisten viste prøvene igjen at det var "rikelig med bakterier i hodebunnen fortsatt". Og selv om han fikk en heftig penicillinkur sist, skulle han nå på en heftigere en. 3 tabletter daglig (diclosil heter de vel) i 40 dager! Og skylle med klorhexidin så ofte som mulig, vaske håret så lite som mulig, helst smøre med masse kortison, men ikke samtidig med klorhexidina og klippe håret så kort og luftig som han bare turte. Hårprodukter er selvfølgelig bannlyst. Stakkaren får ikke spise 1 time før og 2 timer etter at han har tatt en penicillinpille, så i helgene står han nå opp kl 7 uansett - bare for å ta pilla og sove videre. Alle vet at penicillin dessverre ofte har en virkning på magebakteriene også? Selv om denne kuren er spesifikk (og ikke bredspektret som feks. Apocillin), så blir det noen dobesøk på ham i løpet av en dag. Og ja, han spiser melkesyretabletter.

Han har gått med disse plagene siden vi møttes (over 4 år siden), men han er usikker på hvor lenge. Alt for lenge i alle fall. Men uansett: den hestekuren av behandling han er satt på nå er ganske så slitsom i en ellers hektisk hverdag så mitt råd blir: gå heller til lege for hodebunnsproblemer en gang for mye enn en gang for lite!
Stå opp-pille-klorhexidin-jobb-kortison-lunsj-jobb-pille-hjem-middag-fritid-pille-kortison-kveldsmat-fritid/seng. I 40 dager til ende!!!

Tania
26-05-2004, 07:23
Helt enig, muslingen...ta kontakt med lege om annet ikke hjelper!
Hudproblemer over lengre tid bør behandles av lege!
Men sånn i utgangspunktet så kan det holde å ta turen til frisøren og få produkter som er tilpasset hår&hud.

Veeeeldig mange sliter med kløe og sår hodebunn pga f.eks Timotei og Lano...for det har faktisk PH verdi som er høyt nok til å vaske gulvene med.
Så om en ikke har åpne sår og en klør seg til blods så kan en ta kontakt med frisør, ...så senere om det ikke hjelper så gå til legen...yup yup..