PDA

Vis full versjon : Sterilisering..

Løvelasken
26-05-2004, 08:15
Jeg har fått forbud av både lege og fysioeterapi om å få flere barn. Dette passer mannen min ypperlig og han vil sterilisere seg.
Jeg tåler ikke prevasjon så jeg sier jo ikke nei til det.
Men nå harjeg fått høre at vist man tar keisersnitt så er dette gratis. Jeg håper jo på å føde vaginalt denne gangen, men nå har jeg sendt inn en bekreftelse på at jeg vil steriliseres vist alt ender i kesersnitt.
Nå begynner lat å bli et eneste rot i hodet på meg og jeg vet plutselig ikke om dette er riktig av oss. trenger noen gode råd.

Boffen
26-05-2004, 08:22
Det er riktig at dersom du tar ksnitt så er steriliseringen gratis. Jeg vil anbefale deg det, siden de allerede har åpnet deg.

Jeg er jo i den situasjonen.

Løvelasken
26-05-2004, 08:26
Det er riktig at dersom du tar ksnitt så er steriliseringen gratis. Jeg vil anbefale deg det, siden de allerede har åpnet deg.

Jeg er jo i den situasjonen.

Jeg vet. det var du som fikk meg på de tankene...Fy deg! :klemme:

K@trine
26-05-2004, 08:40
Sterilisering er visstnok en liten ting å gjøre med det samme de er inni der, som ved keisersnitt. Hvis ei dame skal sterilisere seg utenom keisersnitt, så er det litt mer greier, med full narkose (tror jeg). + at det koster over 4000 kroner for ei dame å gjøre det.
Hvis ei dame steriliserer seg, så er det for godt, da er det ingen vei tilbake.
For en mann, så koster det ca 1500 kroner, er et veldig enkelt og kjapt inngrep, de er vel inne på sykehuset i ca 1 time også er det hjem igjen. Menn kan også gjøre om på inngrepet hvis de skulle angre seg veldig.

Hvis du har fått fult forbud mot flere unger, så kan du jo like gjerne gjøre det med det samme de er inni deg, hvis det skulle ende i k-snitt denne gangen også.
Her har vi bestemt at mannen skal sterilisere seg etter nr 2, for vi vil ikke ha flere barn noen av oss og jeg tåler ikke noe særlig prevensjon jeg heller.

Lykke til. :klemme:

Boffen
26-05-2004, 08:46
Sterilisering er visstnok en liten ting å gjøre med det samme de er inni der, som ved keisersnitt. Hvis ei dame skal sterilisere seg utenom keisersnitt, så er det litt mer greier, med full narkose (tror jeg). + at det koster over 4000 kroner for ei dame å gjøre det.
Hvis ei dame steriliserer seg, så er det for godt, da er det ingen vei tilbake.
For en mann, så koster det ca 1500 kroner, er et veldig enkelt og kjapt inngrep, de er vel inne på sykehuset i ca 1 time også er det hjem igjen. Menn kan også gjøre om på inngrepet hvis de skulle angre seg veldig.

Hvis du har fått fult forbud mot flere unger, så kan du jo like gjerne gjøre det med det samme de er inni deg, hvis det skulle ende i k-snitt denne gangen også.
Her har vi bestemt at mannen skal sterilisere seg etter nr 2, for vi vil ikke ha flere barn noen av oss og jeg tåler ikke noe særlig prevensjon jeg heller.

Lykke til. :klemme:
Det koster 6800 for kvinner å gjøre det, men du det hender at egglederne vokser sammen igjen.

Nordstjernen
26-05-2004, 08:48
Jeg skal sterilisere meg etter dette.
Forhåpentligvis ender jeg ikke opp med KS, heller 6000 i egenandel enn å ende med et KS.

Klart det er et skritt å ta.
Jeg tåler godt prevensjon, men jeg blir gravid uansett, om jeg bruker den aldri så riktig.
Men det skal bli SÅ godt og slippe å bekymre seg for å bli gravid igjen.
Nå er riktignok jeg singel, men hadde jeg vært i forhold ville nok jeg gjort det for det i stedet for mannen.
Jeg har hørt om flere menn som har gjort kvinner gravide selv om de er sterilisert, enn steriliserte kvinner som har blitt gravide. Kanskje bare noe jeg tror, men sånn er det nå.

K@trine
26-05-2004, 08:52
Det koster 6800 for kvinner å gjøre det, men du det hender at egglederne vokser sammen igjen.

Ok, har det blitt så dyrt nå. Jeg trodde at det kostet 4700 eller noe sånt, men du har sikkert rett. ;)

Det er vel ikke spesielt ofte at egglederene gror sammen igjen på damer, men det kan vel selvfølgelig skje. Det går vel ikke an å operere det bra igjen for damer, hvis man ombestemmer seg, slik som det går an for menn? Det var det jeg mente.

Fia3
26-05-2004, 09:08
Skjønner godt hva dere snakker om!! Jeg tåler heller ikke noe prevensjon, og vi hadde bestemt oss for sterilisering. Snakket med legen vår om dette, og han anbefalte oss at mannen min skulle gjøre det, fordi dette var et mye enklere inngrep både på den ene og den andre måten.

Vel, mannen min fikk henvisning til sterilisering, og like etter var jeg blitt gravid igjen!! Etter mye om og men ble vi enige om at vi skulle beholde barnet, men nå er det slutt!! 4 barn bør holde i massevis!! Så jeg går bare og håper at han blir sterilisert nå mens jeg går gravid, for da slipper vi å "bo hver for oss". Vi kan jo ikke se på hverandre før jeg blir gravid, jo...

Så her i huset blir det mannens oppgave. Synes jeg har gjort mitt... Og dessuten er det billigere om han gjør det :nikker:

Boffen
26-05-2004, 09:25
Ok, har det blitt så dyrt nå. Jeg trodde at det kostet 4700 eller noe sånt, men du har sikkert rett. ;)

Det er vel ikke spesielt ofte at egglederene gror sammen igjen på damer, men det kan vel selvfølgelig skje. Det går vel ikke an å operere det bra igjen for damer, hvis man ombestemmer seg, slik som det går an for menn? Det var det jeg mente.
Unnskyld meg at jeg misforsto, jeg får skylde på tretthet og pre ammetåke:flau:

K@trine
26-05-2004, 09:26
Unnskyld meg at jeg misforsto, jeg får skylde på tretthet og pre ammetåke:flau:

Du skal ikke se bort i fra at jeg har formulert meg litt klomsete også. :sparke:

Enellerto
26-05-2004, 11:08
Hei
Jeg har gjort det,sterilisert meg, da jeg var 26 av samme grunner, tålte ikke prevensjon. Den gangen kostet det ikke noe og ble gjort ved lapraskopi. Jeg har gjentatte ganger snakket med ulike leger om det er mulig å gjøre om, noe de fleste har bekreftet. Likevel ble vurderingen litt andeledes da jeg ønsket meg flere barn nå ti år senere. Vi ble da anbefalt IVF.
Uansett er valget om åsterilisere seg et stort skritt å ta!!! LYKKETIL :grouphug:

Boffen
26-05-2004, 13:53
Litt om grunnen til at jeg velger sterilisering:

Jeg satte inn hormon spiralen, men hva ble konsekvensene, jo da den falt ut den, men da var jeg 4 uker gravid.

Jeg syntes det er greit å gjøre det siden jeg er under kniven allerede, og for oss er 1500 mye hvis min kjære gjør det senere.

Har ikke ork til flere barn, jeg mener jeg fikk i mars 02, juli 03 og nå i september 04.

yggdrasil
01-11-2004, 21:57
HAdde uten tvil gjordt det ved keisersnitt hvis jeg hadde anledning. Særlig etter å ha sett hva de gjorde med mannen min da han steriliserte seg. Det er kanskje fort gjordt og billigere for en mann, men å påstå at det er smertefritt- det går altså ikke.

Gamla
01-11-2004, 22:10
Når damen blir sterilisert, lever postmannen utrygt.

Gamlas jungelord

solen
01-11-2004, 23:03
Jeg er satt opp til planlagt ks og velger å sterelisere meg! Etter to pyton svangerskap og et prematurt barn og en livmor som er for tynn for rier, orker jeg ikke mer!!!

Tonemor
02-11-2004, 10:01
Jeg har også tenkt på å sterilisere meg. Mye pga. alderen, skal ikke ha flere barn uansett.

Men er det sånn at man kommer i en tidlig overgangsalder når man steriliserer seg? Mener å ha hørt det jeg. :undrer:

sevs
03-02-2005, 20:32
Hvis du er heelt sikker på at du ikke vil ha flere barn og at du heller ikke kan tenkes å ønske det når minstemann er 5 år og du får hvilt mer....så høres det lurt ut. Er du i tvil så kan vel mannen ta sin del denne gangen?

Jeg har tenkt det samme selv....etter en evt 4 mann. Jeg får nr 3 nå som 35 åring men vil ikke sterilisere meg/mannen etter det i tilfelle jeg ønsker en til om 4-5 år...vet aldri. Man får så mye mer energi så snart minstemann er 4.....min erfaring da...

Insomniagirl
19-02-2005, 10:05
Jeg har også bestemt meg for sterilisering :)

Og har undersøkt dette litt og ja det er nok slik atdet er gratis når en gjør det sammen med ett KS. Det gjorde svigerinna mi, men jeg vil ikke ha det gjort på samme tidspunkt jeg. Og her er det jo ikke snakk om noe KS heller så.

Nei jeg satser på vanlig fødsel og en egenandel på 6000,-

:snill:

Vinterhåp
24-02-2005, 14:00
Her blir det nok ikke...mest fordi jeg gleder meg sånn til å bruke hormonspiral så jeg slipper mine kjempestore blødninger!! :snill: Har alltid tålt prevansjon veldig godt og på meg virker den som den skal, blir kun gravid når jeg ikke bruker prevansjon heldigvis. Men jeg orker heller ikke tanken på flere svangerskap, skal bli godt å bli ferdig. Med masse kynnere, åreknuter, bihulebetennelser, masse extra oppfølging pga lavt stoffskifte + at jeg faktisk har passert 36 år. Nei nå er det kroken på døra her i gården altså!