Vis full versjon : Vitaminer og sånt
:juhu:
Nå skal jeg bli gravid igjen,og må begynne å tenke på å legge et best mulig grunnlag for bebisen.
Jeg tar nå B-vitaminer,siden jeg mistet så enormt mye hår siste graviditet. Har hørt mye om at det er "farlig" å ta disse vitaminene under svangerskapet. Er dette riktig?
Og hva mer kan jeg gjøre for å legge det beste grunnlag,enn å ta folat?
Gleder meg noe sinnsykt til å bli :gravid: .:nikker:
Jeg spiste mye b-vitaminer i begynnelsen av svangerskapet,det hjalp meg mot kvalmen.Tok nycoplus B-total, 3 ganger til dagen,etter anbefaling fra legen.
Folat anbefales å begynne på når du planlegger å bli gravid.Har og hørt at det skal være lurt å ta tran( :urk: klarer ikke jeg).
Det finnes jo og sånne "alt i ett" pakker for gravide...ta feks vitaplex sin pakke inneholder: mulit-vitamin tabelett,omega-3 og kalsium tabelett.Det skal dekke det daglige behovet for både gravide og ammende.Multi-vitamin tabeletten inneholder vitamin e,b og c,folsye,jern o.l.
K@roline
02-06-2004, 19:36
Jeg spiste mye b-vitaminer i begynnelsen av svangerskapet,det hjalp meg mot kvalmen.Tok nycoplus B-total, 3 ganger til dagen,etter anbefaling fra legen.
Folat anbefales å begynne på når du planlegger å bli gravid.Har og hørt at det skal være lurt å ta tran( :urk: klarer ikke jeg).
Det finnes jo og sånne "alt i ett" pakker for gravide...ta feks vitaplex sin pakke inneholder: mulit-vitamin tabelett,omega-3 og kalsium tabelett.Det skal dekke det daglige behovet for både gravide og ammende.Multi-vitamin tabeletten inneholder vitamin e,b og c,folsye,jern o.l.
Helt enig! Det er farlig å ta for mye vitamin B om man er garvid eller ei.
Helt enig! Det er farlig å ta for mye vitamin B om man er garvid eller ei.
Det skal godt gjøres å få tatt for mye B-vitaminer (og C), de er vannløselige og overskuddet skilles ut med urinen. A, D, E, og K er fettløselige og lagres i kroppen, og for store doser kan dermed føre til forgiftninger.
Spesielt A-vitamin i for store doser skal visstnok være skadelig for fosteret.
Vitamintilskudd er vanligvis ikke nødvendig dersom du har et sunt og variert kosthold, med unntak av D som vi gjerne får for lite av vinterstid og Fol-syre de 3 første mnd. i svangerskapet, samt i tiden før en blir gravid om det er planlagt.
Takk for svar.
Skulle prikket dere,men har ikke nok prikker enda.
Det kommer når jeg blir fast medlem her.:nikker:
Det skal godt gjøres å få tatt for mye B-vitaminer (og C), de er vannløselige og overskuddet skilles ut med urinen. A, D, E, og K er fettløselige og lagres i kroppen, og for store doser kan dermed føre til forgiftninger.
Spesielt A-vitamin i for store doser skal visstnok være skadelig for fosteret.
Vitamintilskudd er vanligvis ikke nødvendig dersom du har et sunt og variert kosthold, med unntak av D som vi gjerne får for lite av vinterstid og Fol-syre de 3 første mnd. i svangerskapet, samt i tiden før en blir gravid om det er planlagt.
signerer denne. Kan for øvrig anbefale "nycopluss gravid" og "alt i ett gravid" somm begge er multivitamin tilskudd spesielt beregnet på gravide. Disse inneholder også folsyre, og det er jo greit å bare ha et vitamin tilskudd å forholde seg til. Hvis du i tillegg ønsker å ta omega-3 (sammen med nycopluss gravid ikke alt-i-ett gravid) kan jeg anbefale "Triomar omega-3" som er natulig omega-3 uten tilsetning av vitaminer. Dermed slipper du "overdose".
:klemme:
Jeg tok et preparat som het Gravitaplex. Tok dette i tre mnd. føre jeg ble gravid, og i ca tre mnd. etter jeg ble gravid. Dette r et preparat som inneholder alt av stoffer, i rett mengde som du trenger for å klargjøre kroppen til en graviditet, og også dagsbehov for gravide. Inneholder også folat. Så der har du alt i en pille. Deilig å slippe å ta haugevis av piller, syntes jeg da. Tok omega 3 i tillegg. Gravitaplex fås kjøpt på helsekostforretninger. Lykke til!!:klemme:
Gulrotklara
20-06-2004, 21:49
:juhu: Titt, titt!!! He, he. DU her også... :lykketil: :lykketil: :lykketil:
jeg tar GraVitamin (med folat) og tran. Det skulle holde.
Lykke til.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.