Vis full versjon : Hva bør jeg huske å spørre om på kontroll?
Linejenta
23-10-2002, 14:26
Utenom dette lurer jeg på om noen har noen spørsmål i tillegg som kan være lurt å spørre om..
Gjett om jeg gleder meg:p
Følgende spørsmål har jeg altså allerede:
- Vitaminer, om jeg tar det som er nødvendig? Hvor går grensen for at A vitamin er farlig.
- Tannlegen- røndken
- Toxoplasma- matvarer som ikke bør spises, kan jeg sjekkes for om jeg har hatt det tidligere?
- Andre matvarer jeg bør hoppe over, kan jeg spise reker? (Elsker det)
- Rhesusfaktoren, jeg er R-
- Neste kontroll, hvordan gjør vi det med jordmor osv
- Trening, badstu osv
- Bading i badekar
:ide: noen som har flere forslag til hva som kan spørres om???
Klem fra
..hva man spør om. jeg har kjøpt en svangerskapsbok som heter "hva du kan vente når du venter", der er vel alle spørsmålene du tar opp besvart, + mye mer. det er også en måned-for-måned-oversikt over hva som skjer i kroppen, og hva som ofte foregår på den månedens kontroll. jeg syns det er veldig bra å ha boka å bla i underveis. den er skrevet av leger, og tilpasset norske forhold av norsk lege, så jeg føler meg trygg på at den er korrekt.
jeg har lest mesteparten (selv om jeg bare er 5+4), og føler ikke at jeg har behov for å spørre om no' særlig, egentlig. skal på 1. kontroll om 2 uker.
det som er veldig viktig for deg å ta opp, er selvfølgelig Rh-faktoren. men det er jo mer for at de skal vite om det ved fødselen. Rh blir jo gjerne ikke et problem før man skal ha nr.2.
lykke til!
:findag:
Hei :)
Ser du lurer på om du kan spise reker. Det kan du trygt gjøre. Det er først når (hvis) du skal amme at barnet kan reagere med magevondt på reker.
Når det gjelder andre matvarer er det val rakfisk og muggoster man skal passe seg for. Og rått kjøtt og uvaskede grønnsaker da. Men ellers kan man vel spise det meste.
Toksoplasmosetest tror jeg blir tatt rutinemessig nå. De tok det ihvertfall av meg i forrige svangerskap, uten at jeg hadde bedt spesielt om det.
Lykke til med kontrollen:)
den boken du nevnte hørtes veldig interessant ut.....har du navnet på forfatter/e også? hadde vært fin å ha syns nå jeg;) ;)
på forhånd takk!!
MokkMokk
24-10-2002, 13:20
Jeg har denne boka også, og den er kjempefin!
Har ikke fått lest den "fra perm til perm" ennå,
men kommer nok til å bruke den mer etterhvert.
Anbefales!
Tittel:"Hva kan du vente deg når du venter?"
Boka som gir svar på alle spørsmål du har som gravid
Forfattere: Arlene Eisenberg, Heidi E. Murkoff, Sandee E. Hathaway,
Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter)
Pris: kr 348,-
ISBN: 8274135571
PS: Kjøp den fra haugenbok.no, de leverer kjemperaskt + uten omkostninger :)
Klem,
Gretchen
24-10-2002, 13:53
På den første kontrollen er det som regel ikke så mye å spørre om. Synes du hadde fått med deg det viktigste. Du får som regel også en bok om svangerskapet av legen/jordmor, som følger mor/barn fra uke til uke i hele svangerskapet. Den blir vel laget på Saba her i Tønsberg tror jeg.
Ellers er et tips å notere ned det du har tenkt å spørre om, ellers er det fort gjort å glemme noe.
Lykke til på kontrollen. Få en oppdatering etterpå da!
Klem Gretchen 8+3 ;)
takk for tipset... boblamannen er i bokbransjen.....så han fikser det for meg;) veeldig greit sånn:D :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.