PDA

Vis full versjon : Blodig oppkast..

Peppis
01-06-2004, 23:14
Tenkte bare jeg skulle spørre om noen hadde opplevd det samme, eller vet om det er farlig..
Saken er at i går kastet jeg opp blod. -Friskt rødt blod. Det var med det samme jeg sto opp, og jeg kastet vel opp ca. 5-6 ganger senere utover dagen også, men da kom det ikke mer blod. -Kun bittelitt andre gangen.
Lurer på om det kan være farlig på noe slags vis jeg, eller er det rett og slett spiserøret mitt som er en smule utslitt av å :spy: ?

Skal til legen på fredag, så skal nevne det for han da. Men lurte på om dere kloke hoder her inne vet noe mer om dette, og kanskje har opplevd det samme selv?
Tusen takk!
:grouphug:

julibe
01-06-2004, 23:55
Det kommer jo litt anpå hvilke mengder det er snakk om da...

Men det er ikke unormalt at man får litt blodtilblandet oppkast dersom man kaster opp ofte. Det kan være små blodårer som har sprukket.

Opplevde selv at jeg spyttet litt blod etter å ha kastet opp.

Men hvis det var sånn at du kastet opp rent blod, så ville jeg tatt kontakt med legen!
Hvertfall hvis dette gjentar seg, så ville jeg forhørt meg med lege!

Peppis
02-06-2004, 00:12
Takk for svar julibe!
Blodet kom før det andre oppkastet, for å si det sånn. Og det så ganske mye ut, men det var jo sikkert blandet med spytt, sånn at det så litt mer dramatisk ut, enn det egentlig var. (?) Har ikke kommet noe blod i dag, så det er nok ikke så farlig.. Men har lest litt rundt på nettet nå, og et sted sto det at man måtte kontakte lege hvis;
-Du kaster opp mer enn tre - fire ganger om dagen.
-Du går ned i vekt.
-Du får blodig oppkast, eller oppkast som ser ut som kaffegrut.
-Du har tegn til uttørring: Svimmelhet, tørrhet i munnen og tørre, sprukne lepper, mindre mengde urin (den blir mørk og lukter sterkt).

Et annet sted leste jeg noe jeg forsåvidt visste fra før;

Lanvarige brekninger og oppkast kan virke irriterende på innsiden av magesekken, spiserøret og halsen, og føre til at det begynner å blø.

Har alt det som står i punktene ovenfor, så får høre hva legen har å si på fredag! :nikker:

Klump
02-06-2004, 01:29
Har hatt hyperemesis i alle svangerskapene min så begynner etterhvert å bli litt "dreven" på området. :flau: Kaster opp mange ganger om dagen, og da blir fordøyelses systemet fort litt "slitt" . Du kan begynne å blø fra spiserøret eller magesekken og du bør nevne det for legen din. Det kan også oppstå magesår fordi magesyren får ligge og godgjøre seg alene der nede. Har opplevd å kaste opp blod selv og det er ganske skremmende når man ikke vet hvorfor. Hvis du skulle bli uttørket eller få i deg få lite næring, kan du få dette intravenøst på sykehuset om nødvendig. Barnet får i seg det det skal ha, men det er verre for mor.

En annen mulighet kan være at en av mandlene dine har sprukket. datteren min opplevde dette da hun hadde halsbetennelse da hun var fire år. Hun lå og sov og hadde da i løpet av natten svelget en del blod som hadde rent ned i halsen mens hun sov. Hun ( og vi )våknet av at hun kastet opp, og det viste seg å være blod. Gjett om jeg og Klump:bryn: fikk panikk. Det bar rett på sykehuset for grundig sjekk av alt som tenkes kunne, og det viste seg da å være en sprukken mandel som hadde helet helt av seg selv og som ikke var det minste farlig.

Synes du skal ta kontakt med legen din, for det er jo greit å finne ut av hva dette er.

Stor sympati- :klemme: fra Klump.

Peppis
02-06-2004, 14:04
Tusen takk for svar og sympati- :klemme: Klump!
Så du har :spy: for harde livet du da, i alle svangerskapene dine? :dåne: Da trenger du den sympati- :klemme: mer enn meg... :flau:

Har du vært innlagt på sykehus da? Hvor går liksom den grensen, vet du dèt? Har liksom ikke så lyst på sykehus på grunn av dette.. Er jo konstant tørst da, og drikker som en helt. Det meste av maten kommer opp igjen, men det hender jo også at noe blir værende i magen! :klapp:

Får vel litt mer info hos legen på fredag, men det er jo så leeenge til, hehe..
:klemmer: fra spy-flua.