PDA

Vis full versjon : Lightbrus! Viktig!

Rewards
02-06-2004, 02:17
Det har vært mye diskusjoner rundt dette med lightbrus her inne den siste tiden. Jeg elsker Pepsi Max, men drikker litt mindre nå. Hos legen på fredag spurte jeg han om det var greit å drikke lightbrus. Han sa, det er mye bedre å drikke det enn det andre sukkerskvipet. Dessuten fant jeg et svar fra lommelegen til en med samme spørsmål.

I slike light-produkter bruker man gjerne søtningsmidlene aspartam og/eller acesulfame-K. Hver av midlene er omkring 200 ganger søtere enn sukker og ørsmå mengder er derfor tilstrekkelig. Begge disse tilsetningsstoffene ansees å være trygge for gravide. Aspartam består av to vanlige byggestener i proteiner som heter asparaginsyre og fenylalanin i tillegg til litt metanol. I tarmen brytes aspartam ned til de to byggestenene og forbrukes av kroppen på samme måte som når de blir tilført fra andre kilder i kostholdet. Acesulfam blir framstilt ved hjelp av eddiksyre og mineralet kalium. I kroppen blir det suget opp og deretter utskilt uforandret. Ingen av søtningsmidlene hoper seg derfor opp i vår organisme. Det er få tilsettingsstoffer som er så nøye studert som aspartam og acesulfam-K. Etter mer enn 100 vitenskapelige undersøkelser er konklusjonen til helsemyndighetene i 90 land at disse tilsetningsstoffene ikke forårsaker skade hos fostre eller småbarn. De framkaller heller ikke lidelser i nervesystemet, kreft, eller allergi. Grensene man har satt for hva som er et trygt daglig forbruk gjennom hele livet er omkring 15 ganger høyere enn hva en ivrig brusdrikker klarer å sette til livs. Denne grensen er for øvrig en hundredel av hva som ansees å være uheldig. Som du skjønner er det en stor sikkerhetsmargin. Personer som lider av Føllings sykdom tåler imidlertid ikke fenylalanin og må derfor følge en diett som utelukker dette næringsstoffet.

Tania
02-06-2004, 08:52
Takk! Da fortsetter jeg å drikke Pepsi Max med god samvittighet :D

...det er sååå godt *slurp*

dazzl3d
02-06-2004, 09:24
Når det gjelder coladrikker, er det nok ikke skadevirkningene av aspartam el. andre søtningsstoffer det advares mest mot, men derimot koffeinet. Det passerer morkaken og taes opp i fosteret, og gravide bør ikke få i seg mer koffein enn tilsvarende innholdet i ca. en kaffekopp, eller 1-1 1/2 liter cola pr. dag.
Brusdrikking må heller ikke gå på bekostning av annen drikke, men heller være et tillegg.

MissesX
02-06-2004, 11:38
Så flott da, da kan jeg jo fortsette med cola lighten til kos enda da:nikker:

Maggie74
02-06-2004, 11:48
Åhhhh.. da kan jeg drikke min 1/2-1 liter pepsi max om dagen uten å ha knalldårlig samvittighet, dah!! Har blitt særdeles avhengig av pepsi max (drakk opptil 3 liter om dagen før jeg ble gravid), og får vondt i hodet og blir aggressiv hvis jeg ikke får litt hver dag. Gubben og jeg pleier å dele en halvannenliters flaske om dagen. *puh*

shamu
02-06-2004, 13:50
Jeg har igrunnen begynnt å drikke vanlig cola selv om jeg ikke liker det.

Kun for å holde meg våken... *ler*

Jeg sover jo hele kveldene hvis ikke.
1-2 glass holder til at jeg ikke sovner på sofaen!!

klem fra ei som ikke hverken drikker kaffe eller cola til vanlig og dermed får kick av koffein! :hyper:

mrs_bean
08-06-2004, 21:03
Jeg er en stor cola light drikker. Drakk det gjennom begge min to tidligere svangerskap. Og ikke nok med det, men jeg spiste akkurat hva jeg ville også. Til og med FY mat.....min lege sa jeg kunne spise akkurat hva jeg ville ha!!!
Og begge mine barn er heeeeelt normale. SÅ jeg tar alltid dette preiket om ikke spise/spise med en klype salt!!!!

Tripp
09-06-2004, 19:05
Well jeg skal ikke blande meg oppi personlige holdninger til lightbrus, men jeg vet at forskere over hele verden IKKE blir enige om Aspartam/Acesulfam er farlig eller ikke, til tross for hundrevis av undersoekelser. Dette pga at noen undersoekelser har faatt resultater som sier at disse stoffene er helseskadelige, og andre undersoekelser har faatt motsatte resultater. Jeg tipper vi ikke faar vite noeyaktig hvor skadelig dette er foer det har gaatt enda noen ti-aar... det var tross alt paa 90-tallet at light-brus virkelig ble konsumert (og Norge er en av de stoerste brusdrikker-nasjonene i verden).

Det jeg vet sikkert, er at mange som sliter med tunge migreneanfall kan faa trigget migrene av aspartam (og MSG, monosodiumglutamat. Begge er stoffer som forskerne ikke vet nok om enda, og som brukes hele tiden, over hele verden. Men det er en annen diskusjon...)

Loesningen foreloepig er vel aa ikke overdrive - vi skal ikke bli helt "Dagbladet" heller... hehe! Kos dere med det dere maatte begjaere - det vaere seg sjokolade, kaffe mocha, pepsi max, cola eller iste... (men mest vann, eh??) :blunke:

Polyanna
09-06-2004, 23:54
Enig med Tripp!

Man har ikke kunne vise at det ER farlig, men heller ikke at det IKKE er farlig, så da er man like langt. Til sammenligning: Man har ikke påvist at 1 glass vin om dagen er farlig heller, men de fleste av oss legger oss vel på et forbruk laaangt under det likevel - for sikkerhets skyld.

Magefølelsen min sier at bøttevis med så mye kunstige tilsetningsstoffer umulig kan være bra, og holde meg til "alt med måte".

dazzl3d
10-06-2004, 00:39
Dessverre så er det nå engang kunstige tilsetningsstoffer i det aller meste vi fører i oss, både vått og tørt. Mener f.eks. å ha lest en gang, at Mills kaviar inneholder et av de mest kreftfremkallende E-stoffene. Frukt og grønnsaker er nedsprøyta med gudene-hvet-hva - og "økologisk dyrket" har blitt en falsk merkelapp. Forskerne er ikke enige om noen ting, og mange av skremselsrapportene er med utgangspunkt i ekstreme mengder. Jeg tar sjansen på at det meste i handelen er nogenlunde trygt, men sunn fornuft og måtehold er en gylden regel!
Det er jo bra å gå tur også, men vi har ingen garanti for at vi ikke havner under trikken.... og dessuten så er vel fortsatt den vanligste årsaken til aborter og misdannelser faktisk våre egne gener?

Mae-mor
10-06-2004, 11:34
Jeg er en stor cola light drikker. Drakk det gjennom begge min to tidligere svangerskap. Og ikke nok med det, men jeg spiste akkurat hva jeg ville også. Til og med FY mat.....min lege sa jeg kunne spise akkurat hva jeg ville ha!!!
Og begge mine barn er heeeeelt normale. SÅ jeg tar alltid dette preiket om ikke spise/spise med en klype salt!!!!
Enig - nå har jeg ikke barn fra før, men både mamma og søsteren min har både spist og drukket (holder da alkohol utenom) det de lystet da de har gått gravide - og såvidt jeg kan se er alle blitt sunne, friske barn!

Mamma drakk forøvrig (hold dere fast) halvannen liter cola, et par kanner kaffe, røyke 20 sigaretter daglig (minst) og spiste to KINGZISE Japp og en god porsjon is og potetgull hver eneste dag hele svangerskapet igjennom med søsteren min - og hun er sunnheten selv. Aldri vært syk - bortsett fra barnesykdommene!

Derfor er min konklusjon ALT MED MÅTE, men ellers spiser og drikker jeg hva jeg lyster! Man skal nyte å være gravid - ikke bekymre seg for ditt og datt til ENHVER tid - den tiden kommer tidsnok i etterkant av svangerskapet!