PDA

Vis full versjon : Fru Sofie's fødsel

Tidl. bruker
15-08-2002, 21:50
Heisann :vink:

Alt begynte med at slimproppen gikk onsdagen, torsdags natt begynte eg å få smårier.
Fredags morgen hadde jeg litt kraftigere rier(sov ikke stort på natta), med bare inntil 4-5 minutter i mellom.
Dro da til føden for sjekk, kun 1 cm åpning, så vi kunne dra hjem igjen.
Så roet det seg litt før riene kom tilbake.....
Mandagen var vi på sjekk av blodtrykk og lille-gulls hjertelyd, og riene.
Tirsdags kveld hadde eg såpass kraftige rier, at eg hadde problemer med å snakke når de stod på og det var da 5-7 minutter i mellom.
Dro til ny sjekk på føden, og hadde da bare fått 2 cm åpning
Men siden vi bor ca 40 minutter fra sykehuset, ble vi innskrevet på kvelden siden det kunne gå fort med åpninga siden riene var såpass sterke.
Lå i badekar stort sett hele natta, fikk småduppet litt på morraskvisten
I 6-tia på morran, var det blitt i mellom 3-4 cm, og på neste sjekk midt på dagen var det fortsatt bare 4 cm.........
Etter mange rier i badekaret på ettermiddagen, bl.a. flere "serie-rier"(kom nye når den ene holdt på å forsvinne) som varte opptil 10 minutter, klarte eg ikke badekaret lengre.
I 17-tia var det blitt ca 4-5 cm åpning
Da ble vannet tatt i 18-tia.
Fikk litt kraftigere rier, men ble etter en stund satt på drypp med riefremkallende for å få kraftige nok rier.
De dyrebare cm kom sakte men sikkert.
Hadde prøvd lystgass tidligere på kvelden, men spydde av den, så endte opp uten noen bedøvelse.
En eller annen gang på kvelden hadde eg fått 10 cm, men det var en halvmåne kant som sperret......
Så kom pressriene og skulle liksom la være å presse.....
Ikke mulig.......
Problemet var at eg fikk altfor korte rier(til tross for at dryppet ble skrudd opp), så det ble problemer med å klare å få lille-gull ut på tiden riene varte(det var siden livmoren & eg var så utslitt at kroppen ikke klarte mer).
Var totalt utslitt og rede til å gi opp.....
Men kunne liksom ikke reise meg og si at eg ikke klarte mer heller, da ville han i allefall ikke kommet.....

Det endte med at eg måtte over i fødestolen, ble klipt og hadde 1 som presset på magen for å få han ut, 1 jordmor som skulle ta han i mot og 1 barnepleier som hjalp til.
Da fikk eg han endelig ut:birth: , måtte fortsette å presse etter at riene var sluttet.
Fikk vite i dag under jordmor-samtalen at vanligvis varer utdrivingsfasen i maks 1 time, men med meg varte det i 1,5 t.
Hjertelyden var bra hele tiden, derfor fortsatte fødselen, men de hadde lege med vakum klar hvis det skulle stoppe helt opp.

Han ble født torsdag 08.08.02. kl.01.29.
Vår nydelige sønn:elsker2: var 49 cm lang og veide 3560 gram, og er verdens nydeligste!!
Fødslen ble fort glemt heldigvis, når poden kom på magen min :happycry:

Min kjære var med på hele fødselen, og det er det største som har hendt oss :elsker2:

Eneste problemet var at han hadde fått fostervann på lungene, og gulpet opp alt av mat første døgnet:(
Men er nå i toppslag!!

Dro hjem på fredags formiddag.

Fru Sofie & lille-gull-poden

Tidligere bruker
15-08-2002, 22:40
Gratulerer så mye med Gullet ditt:)

Amadala

Dolci
15-08-2002, 22:55
Gratulerer så mye med lille gutten :):):)

Kos dere masse i tiden fremover.

T-9

Nikken
15-08-2002, 23:14
Takk for fødselshistorie, Sofie, og gratulerer igjen! Regner med at du koser deg med Tromsøs nye prins!!

Frost
16-08-2002, 06:06
Gratulerer igjen med :baby:
Du fikk en stri fødsel ja. :birth: Men det gikk bra til slutt :klapp:
Minte litt om min første fødsel. Måtte få gel to dager på rad. Masse rier i to dager. Korte pressrier med små mellomrom. Lite å presse på og liten tid til å ta seg igjen. Huff. Gikk bedre med nr 2 og håper det går greit med nr 3 :). Har du gått over til nybakt mamma nå? For da sees vi der etterhvert. Er nå en uke over tiden i forhold til UL så håper virkelig at det skjer noe snart. I helga kanskje? *håper*

Maline
16-08-2002, 13:48
:klapp: :klapp: :klapp: :klapp:

GRATULERER I BØTTEVIS!!

;)

K@trine
18-08-2002, 14:08
Gratulerer så mye
Det hørtes ikke ut som noe drømmefødsel, men det var bra at alt gikk bra med babyen da!
Lykke til videre :klapp:
Klem fra BigMama 32+4:cool:

Vinga
18-08-2002, 14:22
Gratulerer med den lille gutten deres Fru Sofie :klapp: :birth: :baby: :bryn: :klapp:

lillepus
18-08-2002, 16:58
GRATULERER så mye med lille gullet...:baby:
for meg er det heldigvis bare 9 dager igjen...du får lykke til og kos deg masse :)

klemmer fra lillepus:findag:

Malinmor
19-08-2002, 00:49
Gratulerer med lille gutten:klapp: :klapp: Godt at allt endte så bra tilslutt, nå får du bare kose deg med den nye verdens borgeren:D

:stakar: