PDA

Vis full versjon : Bakovervendt livmor?

K@trine
04-06-2004, 10:13
Er det noen andre som har det, eller som vet om det kan ha noe å si på graviditeter eller fødsler?

Da jeg var på 6ukers-kontrollen etter forrige fødsel, så sa legen min at livmoren hadde blitt bakovervendt etter fødselen. Han mente at dette ikke skulle ha noe særlig å si, det kunne hende at jeg kunne kjenne litt ubehag under samleie innimellom.
Min faste gynekolog, som jeg alltid har brukt har sluttet, så for å ta GU nå i dette svangerskapet måtte jeg til en annen gynekolog.
Da hun skulle kjenne på livmora sa hun, Åh, du har jo bakovervendt livmor du. Jeg svarte med at jeg visste det fordi den forrige legen hadde sagt at det ble sånn etter fødselen. Også snakket vi ikke noe mer om det. Jeg glemte å spørre henne om det kunne ha noe å si.
Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? :undrer:

Happy
04-06-2004, 10:27
Jeg har alltid hatt det. Har ingen ting å si, hverken for graviditet eller fødsel. Når fostret vokser vil jo livmoren ligge mer eller mindre likt hos alle.

Det eneste er at det kan hende magen kommer litt senere enn om livmoren hadde ligget fremover.

puu
04-06-2004, 10:36
Jeg har alltid hatt det. Har ingen ting å si, hverken for graviditet eller fødsel. Når fostret vokser vil jo livmoren ligge mer eller mindre likt hos alle.

Det eneste er at det kan hende magen kommer litt senere enn om livmoren hadde ligget fremover.
Signerer bare dette jeg.

K@trine
04-06-2004, 10:57
Dette er sikkert et teit spørsmål. :sparke:
Men kan bakovervendt livmor ha noe med at jeg har veldig sterke strekksmerter nå?

Jeg kjente jo litt ubehag når livmoren vokste og strakk seg forrige gang også, men denne gangen her så er det egentlig fryktelig vondt. Jeg trodde jo at dette ikke skulle være så ille andre gang siden livmoren da allerede hadde strekt seg og vært stor en gang. :undrer:

puu
04-06-2004, 11:04
Hm.. Jeg har ikke hatt noe ekstreme strekksmerter i forhold til andre,tror jeg (har alltid hatt bakoverbøyd livmor), men jeg syns det gjorde mer vondt denne gangen enn med førstemann. Kanskje det bare er det; at det er andre gangen din?

K@trine
04-06-2004, 11:15
Ja, det er selvsagt en stor sannsynlighet for at det rett og slett bare er vondere andre gangen.
Det gir seg vel, etterhvert. ;)

puu
04-06-2004, 11:21
:danser:

puu
04-06-2004, 11:22
(Ja, jeg hadde altså ikke orket å danse sånn dersom ikke smertene hadde gitt seg nå... :blunk: )

K@trine
04-06-2004, 11:25
He he.....
Satser på at jeg også kan danse når jeg er 20 uker på vei, nå kan jeg ikke det ihvertfall. :snurt:

Skvise
04-06-2004, 11:46
Har bakoverbøyd livmor, har ikkje tenkt på at det kan ha noken betydning.

Men uansett så hadde ej masse strekksmerter( veldig vonde menssmerter) tidleg i svangerskapet fra 4 til 7-8 uker.
Er førstegangsfødende så trudde egentlig det var grunnen. :undrer:
Ja også kom magen min ganske tidleg også, så der heller merka ej ingen spes ting :mage: Ved 12 uker var buksene mine ganske trange !!!

puu
04-06-2004, 11:59
He he.....
Satser på at jeg også kan danse når jeg er 20 uker på vei, nå kan jeg ikke det ihvertfall. :snurt:
Men når du kan begynne å danse, så er jeg sikkert så stor at jeg ikke kan danse lenger. Får vi aldri svingt oss sammen vi da? :au:

Mymlen
04-06-2004, 12:04
Jeg har bakoverliggende livmor, og fordelen er jo at magen holder seg _litt_ inne de første månedene, ulempen som jeg har merket er at når livmoren vokser bakover, så presser den på endetarmen..og fungerer som en sluse. :urk: Takk og pris for at den har bikket fremover igjen nå.....

Var en lege som en gang sa til meg at man kunne ha litt mer problemer med å bli gravid, men ikke veldig mye...

Vet ikke om man får mer vondter av å ha bakoverliggende livmor, jeg har alltid hatt det.....

K@trine
04-06-2004, 12:24
Men når du kan begynne å danse, så er jeg sikkert så stor at jeg ikke kan danse lenger. Får vi aldri svingt oss sammen vi da? :au:

Sommeren 2005 tenker jeg at jeg er klar for en svingom med deg, puu. ;)

Mymlen: Jeg har hvertfall ikke merket noe til at det var vanskeligere å bli gravid, så det stemmer ikke her hvertfall. :p