PDA

Vis full versjon : Substitutt for salt i mat?

Brumleliten
04-06-2004, 21:41
Er det bare meg eller er det flere som er glad i salt mat!! Er utrulig glad i poppcorn, salt lakris, potetgull og dipp. Sjokoladelysten har holdt seg ganske langt unna enda. Men som alle vet spiser man salt mat så blir en tørst og må drikke mye.Og ikke minst får en ødemer og vannansamling i kroppen. Hva kan jeg spise istedenfor som det ikke er så mye salt i men som det er en del smak på?? Noen spesielle krydder jeg kan bruke i maten??? Har bestandig vært glad i krydrett og salt mat. Men kommer ikke til å se ut etterhvert om jeg skal spise så mye salt mat flere ganger i uken.Har fått beskjed om å ta det med ro pga blødnignsfare så da får jeg jo ikke trimmet så mye heller.

Er takknemmelig for tips.

Tidligere bruker
04-06-2004, 22:12
Du kan jo bytte ut saltet med seltin i stedet. Vet ikke helt forskjellen, men det skal vist være sunnere. Tok et kjapt søk på seltin, og fant denne siden:
www.seltin.no (http://www.seltin.no) Kanskje det står noe mer der :undrer:

C.T.I
05-06-2004, 00:06
Enig med Mumfie. Prøv seltin. De har bare fjærnet saltet i blandakrydderet sitt.
Har ikke smakt det selv, men det er sikkert værd et forsøk :nikker:

:lykketil:

Babe
05-06-2004, 00:31
Seltin er ett mineral-salt med bare halvparten så mye natrium som vanlig salt........bruker bare det, jeg. Smaker som vanlig salt synes jeg.

Labbis
06-06-2004, 00:32
Bør man holde seg mer unna salt og krydret mat når man er gravid enn ellers?

Jeg har forferdelig lavt blodtrykk og har tidligere fått beskjed av legen å spise mer salt for å få det opp, noe som har hjulpet meg. Har ikke redusert på det nå.

I tilegg har jeg nå nesten mistet smaks-sansen, og all mat smaker tamt så jeg hiver på med all slags krydder.. Kanskje ikke lurt?? :undrer:

Babe
06-06-2004, 00:42
Salt binder jo vann....så hvis du har vann i kroppen bør du redusere inntaket. Salt er heller ikke bra for kolesterolet.........

dazzl3d
09-06-2004, 00:15
Bør man holde seg mer unna salt og krydret mat når man er gravid enn ellers?
Bare spis salt du, så lenge du ikke har høyt blodtrykk. Er ikke bra å få for lavt blodtrykk i svangerskapet heller. Men følg nøye med, det kan stige ganske plutselig!

Tripp
09-06-2004, 19:13
Jeg synes urtesalt er mye bedre enn Seltin; det heter Herbamare - groenn boks, eller Trocomare - roed boks, og faaes paa helsekostforretninger. Det er friske urter som er bundet med havsalt, tror jeg - og skal visstnok vaere sunnere enn vanlig natriumklorid. Nammmesen! :nam:

LadyBee
08-07-2004, 19:40
Mange som er veldig glade i salt mat, har egentlig bare vent seg til mye smak. Derfor kan det jo være verdt et forsøk å kutte ned på saltmengden (også seltin, urtesalt m.m.) og heller bli flinkere til å bruke varierte krydderurter, chili, limejuice og andre litt kraftige smakstilsetninger. Ikke fordi disse nødvendigvis er sunnere, men fordi variasjonen hjelper oss å holde mengden av hver enkelt nede.

Maria73
09-07-2004, 09:51
Jeg fikk beskjed av min lege at dersom jeg ikke var mer tørst enn normalt tørst etter f.eks. å ha spist grilla kylling, ja da brukte jeg for mye salt i maten. Testet ut dette og jo jeg bruker for mye salt i maten.

Kuttet da ut saltet totalt og "testet" igjen kun en uke etter å spiste grilla kylling og jeg kan love dere jeg ble tørst.

Enkelte ting som egg, maiskolber og sånt "går jo ikke" å spise uten salt så da har jeg brukt Seltin salt, men ellers bruker jeg saltfrie krydderblandinger når jeg skal sette smak på maten...