PDA

Vis full versjon : Hva gjorde du for å slutte å røyke?

Tania
06-06-2004, 01:27
Tenkte vi kunne lage en tråd og skrive litt om hvordan vi ex-røykere klarte å slutte.

Hva fikk deg til å slutte?
Hva var hovedmotivasjonen?
Trappet du ned først eller sluttet du bare?
Hvor lenge varte røykesuget etter at du sluttet?
OSV...

Kom med tips & erfaringer som kan hjelpe jentene som har lyst å prøve å slutte..

Klump
06-06-2004, 01:30
Har igrunnen prøvd det meste.Det som tilslutt hjalp for meg var å kjøpe bare 10-pakninger og skifte merke for hver pakke. Lykke til alle sammen. Dere er kjempeflinke. :klemme:

Tidl. bruker
06-06-2004, 19:07
Jeg bytta til et mildere røykmerke. Det hadde annet filter enn jeg var vane med - og smakte ikke noe særlig. 20-pakning. Tenkte etter noen få røyk at jeg ville ha igjen sigarettene mine - de jeg liker! Men så fant jeg ut at jeg skulle røyke opp den 20-pakningen og så ta en avgjørelse.

Siden røyken ikke ble noen god erfaring, så kuttet antallet seg naturlig drastisk ned (fra 3 om dagen til 1). Og en dag gadd jeg ikke lenger. Det var ikke verdt å gidde å fortsette å røyke dårlig smakende luft med dritt filter!

Motivasjonen hadde jeg ikke egentlig. Men jeg hadde masse vilje. Før har jeg hatt motivasjon, men ikke vilje. Så dette liksom gikk bare. Kjempedeilig! For jeg var forberedt på å være en dum røyker for alltid etter at jeg ikke klarte å slutte med en positiv test. Men jeg reduserte røykingen kraftig i det minste...

Tullejenta
06-06-2004, 19:37
Jeg og mammaen min hadde konkurranse om hvem av oss som kunne holde opp i to uker (mitt forslag), men så forlenget legen hennes røykeforbudet til 8 uker. Hun ble operert og røyk er visst ikke så bra for sår som gror så hun var nødt, men så ikke så lyst på det. Derfor foreslo jeg konkurransen fordi vi er ganske glade i konkurranser begge to, og begge misliker å tape - særlig for hverandre! Hun forslo premien som var en jentetur for røykepengene.

Straff for å ta en røyk: 50 kroner i reisefondet.
1 år etter røykeslutt: En tvangsrøyk av ekkelt merke (sterke sigaretter). Det droppet jeg for jeg har ikke lyst på røyk i det hele tatt, og så er jeg jo gravid.

Motivasjon: Ville ikke tape. Men kanskje viktigst for meg var at jeg telte ikke dager jeg hadde vært røykfri, men dager til jeg kunne ta meg en røyk. Sånn holdt jeg på en stund, tre-fire uker uten røyk, så tok jeg en eller to, og så neste gang gikk det lenger tid.
Å aldri skulle gjøre noe er lenge, men et par uker går bra.

Lykke til! Håper dere finner en metode som passer for dere :)

majsa
06-06-2004, 19:48
Det som har hjulpet meg:

*Har i flere år sagt at om jeg ikke klarer det før, så slutter jeg I HVERT FALL den dagen jeg blir gravid. Dette har jeg sagt til så mange, og til meg selv så mange ganger at det rett og slett ville blitt et alt for stort nederlag for meg hvis jeg sprakk.

*Samboeren min sluttet for et års tid siden, og jeg vet hvor lei seg han ville blitt hvis jeg hadde fortsatt å røyke etter at jeg ble gravid.

*Leste noen sider i "Endelig Ikke-Røyker", og det tror jeg var nok til å gjøre om litt på tankegangen min. Jeg innså at jeg klarer meg helt fint uten røyk. Selv om jeg de par første ukene tenkte på røyk mange ganger om dagen, følte jeg meg med en gang mye bedre. Bortsett fra kvalmen og sure oppstøt følte jeg meg mye freshere enn noen gang.

*Spiste OFTE, ikke så veldig mye av gangen, men ofte og akkurat det jeg ville. Lett å si for meg som aldri har veid for mye (snarere tvert imot), men jeg tror likevel jeg ville unnet meg det meste akkurat nå. Prøvde bare å ikke spise altfor mye usunt. Det som hjalp mest mot røyksuget var EPLER.

*Fortsatte å ta pauser på jobben. Tror jeg ville blitt sprø hvis jeg skulle sluttet med pausene også. Tok med meg et eple og var med min tidligere røykevenninne ut.

*UL - etter ul i uke 12 orket jeg ikke tanken på å gi lillegull der inne røyk. Fikk et mer personlig forhold til det lille mennesket. I tillegg hadde jeg jo på det tidspunktet gått 7 uker uten røyk, så det hadde nok også en sammenheng.

Lykke til!!!:kidoki:

Tania
06-06-2004, 21:23
Jeg har kun prøvd å slutte å røyke to ganger i løpet av de 20 årene jeg røykte.

Ene gangen ble jeg bortimot "tvunget" ...det funket ikke!!

Andre gangen var det helt frivillig. Samboeren min var hjemme i England en tur og ringte og spurte om han skulle kjøpe med røyk hjem..
Vet ikke helt hva som stakk meg meg, men jeg svarte NEI..
Og det var det....ufattelig merkelig!!!!
Det hadde ikke noe med graviditet eller barn å gjøre....det var rett og slett fordi JEG ville slutte!!

Så det er min filosofi; man må gjøre det for ens egen del...ikke for noen andres.
Dårlig samvittighet kan noen ganger hjelpe på - men for min del ikke mer enn nedtrapping...så om man ikke vil slutte 100% er det bortkastet..

Det som er greit å huske på er at røykesuget varer kun i 1-2minutter av gangen....det er da det er viktig å finne på noe å gjøre.
Ta utav tørketrommelen, drikk et glass vann....hva som helst egentlig..
Når suget er over for den gangen...er du kommet et steg videre :)

Unngå ting som du forbinder med røyk....jeg f.eks satte meg bestandig foran pc`en med en røyk etter middag...
Måtte bare slutte med den vanen ja for det holdt på å ta knekken på røykekuttet for min del..

Skal skrive mer senere...blahblahblah ble visst langt dette...masekjerring :fnis:

Lille Ru
06-06-2004, 22:44
Jeg har alltid sagt at jeg skulle slutte å røyke når jeg ble gravid...
Hadde vel egentlig ikke tenkt å bli det på en stund, selv om vi prøvde sånn litt på gøy ;)
Ble så ganske syke begge to her, bronkitt og det ene med det andre, så da røykte jeg ganske lite fordi det ikke var så kjekt å stå ute, pluss at det var ikke godt ettersom jeg var bra dårlig..
Samtidig testet jeg da altså positivt, røykte VELDIG mye den dagen - men så var det slutt på flekken omtrent... Litt nervøs-røyking til og begynne med, men jeg hadde plutselig verdens beste motivasjon, så det har gått bra så langt!
Sliter fremdeles med suget innimellom, men det går jo som Petunia sier fort over! Holdt meg unna et par fester til å begynne med, var jo spysyk uansett, så det hjalp på å komme over verste knekken for min del!!

LaLuna
07-06-2004, 21:38
Jeg var egentlig ikke motivert for å slutte å røyke, jeg. Sa til meg selv (og andre) at "før eller siden skal jeg slutte, men jeg har ikke lyst ennå!".
Snakk om selvbedrag! Det vet jeg jo nå. Skulle ønske jeg hadde funnet boka "Easy way to stop smoking" av Allen Carr mange år før, det hadde spart meg for mye...
Vel, jeg begynte å lese boka, og da siste side var ferdiglest, tente jeg min aller siste sigarett (i tråd med forfatterens anbefaling). Etter å ha røyka i hvert fall 20 om dagen i masse år, var det plutselig slutt. Dette var i juni for tre år siden, og det eneste jeg angrer på er altså at jeg ikke slutta tidligere.

Kort fortalt: Boka fikk meg til å innse at sigaretten ikke er et gode vi koser oss med, den er derimot en liten jævel som styrer livet ditt. Og når man skal slutte er det selvsagt mye lettere å gjøre det ved å bekjempe en slik jævel enn å tro at man sier farvel til "en gammel venn".

Min røykesluttanbefaling er følgende:
1) Les den boka (den heter "Endelig ikke-røyker" på norsk)
2) Sørg for at familie og venner støtter og oppmuntrer deg
3) Bekjemp røykejævelen, ta styring over livet ditt...!

Høres sikkert veldig lett ut, og faktisk: Det ER MYE LETTERE å slutte enn det de fleste tror!
Men jeg hadde aldri kommet på de tanker uten den boka.

Lykke til, alle som vil slutte å røyke! :)

Lille Ru
07-06-2004, 21:41
Der minnet du meg på noe.. min kjære :bryn: kjøpte den til meg, men jeg har ikke lest en side i den!
Det var liksom ikke helt nødvendig...
Kan selge den billig though!

Orkidè
07-06-2004, 23:02
Tygget Fisher Man`s friends Med salmiakk smak :nikker:

Var innstill på å slutte å røyke om jeg ble gravid, og hvis ikke jeg ble gravid den mnd så skulle jeg begynne på Pergo og DA skulle jeg jo også slutte, så slutt skulle jeg jo.

Hadde 3 pakker med drops i lommen, redd for å gå tom:skratte: Så da jeg testet positivt hadde jeg 3 sigaretter igjen i pakken, de tok jeg over de 2 neste dagene sammen med 2 dropps:urk: fytti DET smakte ræva.. Så da var det vækk med siggen.

Men ennda har jeg suget og nå er det snart 2 mnd siden jeg sluttet helt, og jeg tror nok at den første festen jeg er på etter ammingen, ja da er det sikkert en sigarett igjen, vet jo ikke men det er veldig lett for. :flau:

Det som også har vært med på å hjelpe meg nå er :bryn: , han har ikke røykt når han kommer hjem i fra jobb, fordi han visste at jeg reagerte på røykeluken og nå har han også sluttet:wow:

Det er enklere når man er flere som prøver, og prøv og legg vekk de pengene som dere event hadde brukt på røyk, i en boks, så når det har gått f.e.k. en mnd kjøp noe dere har ønsker dere, gå ut å spis en deilig middag og gå på kino. Da kan jeg love dere at det begynner å bli gøy å være ikke røyker.

I løpet av et år kan man spare til en syden -ferie, det er mitt neste mål, har kommet godt i gang med sparingen allerede:hyper:

Lykke til alle sammen!!:lykketil:

Mymlen
14-06-2004, 11:06
Jeg hadde bestemt meg for å slutte å røyke når jeg ble gravid, men så begynte jeg å tenke; hvis jeg skal kunne slutte da, så må jeg da også kunne slutte nå?

Mine motivasjonsfaktorer:

* leste boka til Allan Carr (den mannen burde snart få en Nobelpris...)
* Tok min da 12 år gamle sønn på fersken med røyk ("gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" funker ikke på tenåringer...)
* Svigemor fikk røykerelatert lungekreft
*sluttet med p-piller for å bli gravid

Mine hjelpemidler:
* boka til Allan Carr
* uhorvlige mengder salt-lakris-ekstra-tyggis

I tillegg hadde jeg langsomt forflyttet røykesteder fra foran tv og pc til bare under kjøkkenviften, så overgangen var ikke så veldig stor.

Uansett, jeg synes dere som prøver er kjempeflinke!!!

Enhver sigarett dere kutter ned er positivt.

(og jeg har lyst til å skrive brev til Høybråten og fortelle ham at jeg sluttet på tross av ham, så han kan vær så snille å slutte å telle meg med når han skal skryte av hvor flink han har vært.....)

majsa
15-06-2004, 19:25
(og jeg har lyst til å skrive brev til Høybråten og fortelle ham at jeg sluttet på tross av ham, så han kan vær så snille å slutte å telle meg med når han skal skryte av hvor flink han har vært.....)

:nemlig: :skratte:

Tidl. bruker
15-06-2004, 19:32
Heeeelt enig! Noen av oss "tar til fornuft" uten å få tredd staten ned over øra. Lurer på når de skal finne ut at oppmuntring er bedre enn forbud, jeg...

Bounty
17-06-2004, 08:34
:klapp: Kan være med å sende brev jeg.
Selv stumpet jeg røyken i det jeg testet positvt. Men fytterakkern så røyksyk jeg er likevel. Holder på å bli gærn. Vært uten en eneste sigg i 2 uker og 2 dager :tøff:

Mymlen
17-06-2004, 13:47
Selv stumpet jeg røyken i det jeg testet positvt. Men fytterakkern så røyksyk jeg er likevel. Holder på å bli gærn. Vært uten en eneste sigg i 2 uker og 2 dager :tøff:

:tilber: :klapper:

Siggi
11-09-2004, 17:15
Jeg har alltid sakt at den dagen jeg blir gravid, sa skal jeg slutte!!!Så den dagen jeg faktisk fant ut at jeg var gravid, sa jeg til meg selv at 2 røyk om dage de første dagene.... det var greit:nikker:

Men jeg hadde jo ikke samvittighet til å trekke ned, så da sluttet jeg:yiiha: Har ikke hat noe lyst på røyk og det smaker jo:urk:

Vikka
07-11-2004, 01:24
Jeg var egentlig ikke motivert for å slutte å røyke, jeg. Sa til meg selv (og andre) at "før eller siden skal jeg slutte, men jeg har ikke lyst ennå!".
Snakk om selvbedrag! Det vet jeg jo nå. Skulle ønske jeg hadde funnet boka "Easy way to stop smoking" av Allen Carr mange år før, det hadde spart meg for mye...
Vel, jeg begynte å lese boka, og da siste side var ferdiglest, tente jeg min aller siste sigarett (i tråd med forfatterens anbefaling). Etter å ha røyka i hvert fall 20 om dagen i masse år, var det plutselig slutt. Dette var i juni for tre år siden, og det eneste jeg angrer på er altså at jeg ikke slutta tidligere.

Kort fortalt: Boka fikk meg til å innse at sigaretten ikke er et gode vi koser oss med, den er derimot en liten jævel som styrer livet ditt. Og når man skal slutte er det selvsagt mye lettere å gjøre det ved å bekjempe en slik jævel enn å tro at man sier farvel til "en gammel venn".

Min røykesluttanbefaling er følgende:
1) Les den boka (den heter "Endelig ikke-røyker" på norsk)
2) Sørg for at familie og venner støtter og oppmuntrer deg
3) Bekjemp røykejævelen, ta styring over livet ditt...!

Høres sikkert veldig lett ut, og faktisk: Det ER MYE LETTERE å slutte enn det de fleste tror!
Men jeg hadde aldri kommet på de tanker uten den boka.

Lykke til, alle som vil slutte å røyke! :)
Takk!!!!!!!
Nå skal jeg lese enda fortere!!!!!
Har kommet halvveis.

lila71
09-12-2004, 20:04
Jeg fikk et innfall tidlig i januar om at jeg hadde lyst å slutte - etter 19 år som røyker!

Kjøpte "Endelig ikke røyker" av Allen Carr, og leste den to ganger.
8.februar tok jeg min siste røyk!
1 mnd. sendere ble jeg gravid - etter å ha prøvd i over 4 år.

Den første røykfrie månden hadde jeg boka med meg hvor enn jeg dro. Men jeg var ikke spesielt røyksugen - torte bare ikke å dra noen plass uten den.
Da jeg fant ut at jeg var gravid (2 mnd. røykfri) var jeg absolutt helt ferdig med alt av røyksug!

Det hender jeg drømmer om natta at jeg tar meg en røyk innimellom. Da er jeg sjeleglad når jeg våkner for at det bare var et mareritt:nikker: For det føles faktisk som et mareritt når jeg drømmer sånn.

Jeg er glad jeg ikke røyker, og vil nok aldri begynne igjen.

Lykke til alle som sliter - dere kan klare det:klem: