PDA

Vis full versjon : Fruit hos Tannlegen

fruit
24-10-2002, 12:54
hei alle sammen!
jeg var hos tannlegen idag.. jeg vet at det er mange som lurer på det med røntgen og slikt. Tannlegen min sa at det ikke skal være noe farlig å ta røntgen, men hvis jeg ikke ønsket det (og det er mange gravide som ikke ønsker å utsette barnet for en eventuell risiko) så kunne hun se på tennene uten å ta bilde. Det var ingen problem å gjøre samme jobben (vanlig kontroll).

Hvis det er noen som tviler på å gå til tannlegen fordi de må ta røntgen, så ikke tenk på det. De gangene det er et absolutt behov for å ta bilde, så skal de ha et slikt "beskyttelses-teppe" som du har over deg (selv om det ikke skal være farlig å ta bilde).

Med andre ord, så er tannlege-røntgen ikke farlig. Tannlegen anbefalte alle gravide å ta turen innom tannlegen og få rensket opp tennene, da hormonene gjør at tannkjøttet og tannhygenen blir dårligere.

:) Fruit
som idag er 8+0 eller 9+0

Linejenta
24-10-2002, 14:00
men siden jeg var gravid ville ikke tannlegen min ta røndken i 1 trimester, så jeg har fått ny time i uke 14, da var det minimal risiko i tillegg til at man jo bruker blykappe.

Glad for at min tannlege ikke ville gjøre det i 1 trimester selv om hun sa at det mest sannsynlig ikke er noe farlig, så vet vi faktisk lite og særlig i 1 trimester så utvikler fosteret veldig mange og de fleste organer og da syntes hun det var likegreit å hoppe over frem til 2 trimester...

Så nå går jeg med en provosorisk fylling med et smertestillende stoff inni, som egentlig bare skulle vare i 2 uker, men nå går jeg på 6 uken... så dette går strålende:klapp:, kanskje jeg kan gå sånn hele svangerskapet??

Klem fra

LillianL
24-10-2002, 15:11
Jeg skulle egentlig til tannlegen min for å trekke en visdomstann i dag, faktisk. Men da var tannlegen avhengig av å få tatt et røntgenbilde av røttene først. Siden jeg kun er 8+1 i dag, så ringte jeg på forhånd fordi jeg var usikker.
Der sa de at det var liten risiko, men at det var en risiko der. Spesielt så tidlig i svangerskapet.
De sa derfor at jeg kunne selv velge om jeg ville eller ikke så lenge jeg ikke hadde store plager med denne tanna (det har jeg ikke). Så da sa jeg at jeg ville ikke ta noen unødige risikoer, og dette hadde de full forståelse for.
Så spurte jeg om jeg da skulle komme etter 12ukersgrensa var nådd, eller når jeg skulle komme. Da kunne jeg selv velge om jeg ville komme da (hvis jeg følte det tryggere) eller om jeg ville vente til like over fødselen. Dette fikk jeg vurdere selv, og så ringe tilbake til dem for timebestilling senere.
Synes det var godt at tannlegen var så forståelsesfull, for jeg er så livredd for å ta unødige sjanser med den lille, så jeg kommer til å vente med å gå til tannlegen til etter jeg har født.
Nå har det seg sånn at jeg har vært hos tannlegen allerede 3 ganger siden mai i år, først vanlig sjekk, så borring av to hull, så trekke en visdomstann. Så jeg vet jo at det er kun den ene visdomstanna jeg skal trekke som er "noe" i kjeften min nå. Så derfor føler ikke jeg at jeg måå løpe til tannlegen nå.
Da venter jeg til den lille er født, så får jeg sjekka OG tatt den teite visdomstanna da!
Mye tryggere følelse for meg iallfall! :)