PDA

Vis full versjon : Tvillinggravides SF-mål

Aud
24-10-2002, 14:36
På forrige kontroll hos fastlegen min (jeg var da 11+3), tok han SF - mål, mitt var da på 9cm. Han virket fornøyd, men legger heller ikke skjul på at han har liten erfaring med tvillingsvangerskap, og spør meg om når jeg vil komme tilbake på ny kontroll (!). Har sammelignet meg litt med andre, og lurer nå på om dette er litt lite? Når i svangerskapet er det vi "tar av" i fht vanlig gravide, og hvor mye høyere bør målene våre ligge?
Aud:baby: :baby: 13+6

Hoppe74
24-10-2002, 20:23
Hei Aud

Jeg begynte å ta av først rundt uke 20. Jeg var forholdsvis normal i SF målene frem til da. Dvs at jeg var på det grønne skraverte område i uke 16, i uke 18 var jeg litt i overkant, mens jeg fra uke 20 har skutt tilværs og ligget flere uker foran de med en i magen :)

Men nå skal det også sies at tvillinggravide er veldig forskjellige de også, og ikke alle blir like store :) Noen ser jo faktisk uforskammet små ut ;)

Hilsen Hoppe74 og gutta 35+6 uker gamle i mors mage :)

Beate
25-10-2002, 14:31
Målte sf-målet hos jordmor senest igår- 32 cm og er i uke 20.
Ligger laaaaaaaangt over det grønne feltet..

Beate 20+1

siss
28-10-2002, 01:42
Tror målene hos tvilling-gravide varierer en del og ja. Jeg hadde et SF mål på 19 cm i uke 19. Dette ligger like over det grønne feltet. Ser at Beate i uke 20 har et SF mål som er 13 cm (!!) større enn mitt mål i uke 19.
Men så har jeg foreløpig vært så liten at UL-legen bare ser rart på meg hver gang jeg kommer :) Barna ser dog ut til å vokse som de skal, og det ser også ut til at magen begynner å vokse for alvor nå for tiden. Men jeg er kanskje heldig og slipper unna den enormt store magen enkelte tvilling-gravide får :D

Siss
22+3

Aud
05-11-2002, 14:57
Har vært på ny kontroll, var da 15+2, jordmor målte sf til 20 cm, laangt over normalen:)
Så har jeg også eksplodert, gått opp 6 kg på 4 uker, totalt opp 8 kg allerede..
Aud:storeb: Laurits og :baby: :baby: 15+6

Beate
05-11-2002, 15:00
Se her ja, Aud:klapp: Nå går det i rasende fart skal du se:) Kommer til å bli større enn meg du, tror jeg. I uke 14 var sf målet mitt 17 cm om jeg ikke husker feil.

Gleder meg til å se magebilde:):)

Beate, 21+5

Philomene
10-11-2002, 14:49
Å måle SF-mål for tvillinggravide er det egentlig ingen vits i, siden referensen viser utviklingen for en i mage. Min SF-mål ble sist målt på 46, og det var en hel måned før fødselen/rtermin...

Beate
11-11-2002, 12:05
Nei, det er ikke noe vits i. Men litt gøy sånn bare for moro skyld da:) Jeg går til 2 jordmødre siden jeg har 2 fødesteder. Ene jordmora har ALDRI villet måle magen, fordi det ikke er noen vits i. Hun ande måler hver gang....
Men som Philomene skriver,- SF målet sier kun noe om ETT barns-graviditet, og om magen med ETT barn vokser slik den skal:)

Beate, 22+4