PDA

Vis full versjon : Bleievalg!

Oppsann
24-10-2002, 16:12
Det er jo enda en stund til jeg begynner som "bleieskiftarbeider", men har sånn smått begynt å undre meg litt over hva vi skal bruke!

Det er jo disse tøybleiene da, som en del mener er mye bedre for barnets hud og det er kanskje penger å spare på det. Men, så leste jeg at man samler sammen de skitne bleiene oppi en bøtte med et eller annet i og jeg klarte ikke helt og se for meg at jeg vil ha en bøtte stående på badet! Hadde vi hatt vaskerom, så kanskje....

Papirbleier - jeg kjenner bare til to merker - Libero og Pampers! Finnes det andre?

Hva skal dere bruke og hvorfor?

Happy
24-10-2002, 18:21
Det finnes faktisk masse bleiemerker! Rema1000 har et eget og jeg tror at Hakongruppen også har eget. Så finnes det Huggies som jeg var noen Rema1000 Stormarked selger. Og enda er jeg sikker på at jeg har sett ett eller 2 merker til...

På sykehusene bruker de bare Libero. Dette reagerte Martin på så vi bruker bare Pampers. Noen barn tåler ikke enkelte bleiemerker, men det er HELT individuelt.

Ang tøybleier, så har ikke jeg så mye å komme med, men har ei venninne som er veldig fornøyd med det. (Jeg orker ikke å vaske bleier og brett og ordne, men :klapp: :klapp: :klapp: for de som er så flinke!)

Fia
24-10-2002, 21:07
Vi brukte mest Libero sine sist gang og blir vel å gjøre det denne gangen også. Tror ikke det er så stor forskjell mellom merkene. De har noen billige varianter på Europris, vet også at de hadde en billig variant på spar med bleier i knæsj farger. Men skal ikke uttale meg om kvaliteten på dette, fordi jeg har vært fornøyd med libero og har ikke prøvd særlig mange andre....

Tøybleier er absolutt ingenting for meg:) Sliter nok med å holde vaskemaskina igang om jeg ikke skal stå å skylle og vaske bleier også:D (for ordens skyld:jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan de fungerer, men det ser ut som kjempemye arbeid for meg!!)

Fisk
25-10-2002, 12:54
Har kjøpt inn Libero fordi vi har fått det anbefalt av andre med små barn. Pampers har visst ikke så bra sugeevne, men får se etter hvert hva jeg holder meg til. Dette må man jo prøve seg fram på....

Happy
25-10-2002, 15:06
Pampers suger faktisk bedre hos oss enn det Libero gjør... men det er så individuelt hva som passer barnet da. Mener å ha hørt at Pampers har bedre passform for slankere barn:???: .

IzziCreo
25-10-2002, 15:12
Jeg har blitt anbefalt å prøve ut jeg :) Dette fordi barn er skapt forskjellig. Har hørt om de som har variert merke fra barn til barn, og faktisk også alder. Så jeg tror det er smart å teste ut :)

Klem Suzie Q 34+4

Ladyen
25-10-2002, 15:18
Jeg kommer til å prøve ut når babyen er født.

Prøvde med Libero til de to store jeg har men de passet ikke til jentene i det hele tatt. Måtte kjøpe Pampers isteden.

Nella
25-10-2002, 15:31
Vi har brukt Libero til storebror (3 år). Ja, vi bruker det faktisk fremdeles! Pampers likte jeg ikke (lukten og "konsistensen"), dessuten var ikke passformen noe bra til vår kraftige plugg!:) Så det kan nok stemme at Pampers passer best for slanke barn.

Denne gangen har jeg faktisk så smått vurdert tøybleier (av den formsydde typen), mest pga. forskning som viser at "plastbleier" ikke er bra for smågutters forplantningsevne (senere i livet, da...
;) ), pluss det berget av søppel som engangsbleier utgjør.
Men nå når det nærmer seg, vet jeg ikke om jeg orker... Er så usikker på hvor mye arbeid og styr det blir, og så må man liksom investere en god del for i det hele tatt å prøve...
Hmmm, får tenke litt grundig gjennom det en gang til!

:findag:
Nella* (34+5)

Tidligere bruker
25-10-2002, 17:29
Vi prøver ut med Libero til å begynne med, med bytter selvfølgelig om babyen reagerer på de eller noe sånt:)

Amadala

OlleBolle
27-10-2002, 15:55
http://www2.tv2.no/hjelperdeg/tv2/owa/artikkel.vis?a=6253

Oppsann
27-10-2002, 17:24
Hmm...jeg trodde ikke Libero var dyrere enn Pampers!!!

Hva jeg ikke vet ;)

Tidl. bruker
29-10-2002, 15:08
Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror at Pampers er dyrere enn Libero. Det var iallefall det på Rimi, for der skjekket jeg det.
Men der var Libero billigere for det var 10 bleier mer i pakken enn til Pampers. Men dette var bleier til nyfødte (3-6 kg eller noe slikt) Så det kan jo hende at Libero er dyrere enn Pampers når man må opp i noen størrelser.

Men som sagt: Kan hende jeg tar feil.

Tidl. bruker
29-10-2002, 15:10
Og den testen som TV2 hadde om bleier er fra 2000. Kan jo hende at prisen på bleier har forandret seg siden da ? :???:

Hang
29-10-2002, 15:21
Om bleiene lekker eller ikke har faktisk mye med barnas form å gjøre også. Noen barn har en form som passer til Libero bleier og noen til Pampers. Vi byttet gjennom de forskjellige vektklassene mellom pampers og libero ettersom hva vi følte var best. Vi startet med libero helt i starten, også gikk det over til pampers etter hvert også tilbake til libero igjen på slutten. Her er det best å prøve seg fram.

Nine
02-11-2002, 17:47
Det er forsåvidt greit å vurdere bleiekjøp (altså, hvilket merke) ut fra pris, men jeg synes det er alfa omega at bleien faktisk passer barnet! Bleier er dyrt, og jeg har aldri tenkt over om det er Libero eller Pampers som koster minst...

Vi begynte med Libero til storesøster av den enkle grunn at det var det de brukte på sykehuset, og de fungerte fint. Kort tid etter at vi kom hjem fra sykehuset, begynte disse bleiene å lekke; Spesielt om natten + når hun lå på siden og ble ammet... Gjett om jeg ble lei av å vaske sengetøy!

Vi fant altså ut at Pampers passet best til jenta vår. Hun har alltid vært slank, så det kan godt være noe i den teorien. Jeg har liksom alltid tenkt "Libero" jeg når jeg har tenkt bleier, så jeg prøvde på nytt da vi skulle gå over til trusebleier. Men "Up & Go" bleiene passet heller ikke. De var altfor korte i livet, så her ble det "Easy Up Pants" fra Pampers. De virker simplere, men har vært suverene! Vi bruker de fremdeles til storesøster (hun begynte med dem da hu var ca. 7 mnd.) og jeg kommer til å begynne med sånne trusebleier så fort som mulig denne gangen også. Det har vært minimalt med lekkasjer - da har det vært på tide å gå opp en størrelse...

Puh...! Det ble langt! Men jeg må legge til; Ang. dette med pris - jeg passer på når det er tilbud på de bleiene vi bruker altså ;) Jeg har ikke råd til å la vær. Men jeg kjøper ikke "hva som helst" bare fordi det er billig, det er viktigere at bleiene passer til barnet, og at jeg slipper masse ekstra klesvask... :D

*Lolita*
02-11-2002, 19:59
Vi brukte først Libero sine bleier til jenta vår, men den har faktisk blidt veldig på dårligsugeevne, pluss jenta vår fikk allergisk reaskjon av den for at at huden får ikke luft!

Jenta vår har alltid vært god og rund så pampers passer henne perfekt, pluss den suger godt lekker ikke slik som Libero (up &go) sine!

Libero er grei nok den, men de har laget den slik at det skal suge godt så har de klemt at huden trenger luft, så derfor mange barn reagerer på Libero sine bleier... for de får ikke luftet huden!

Så jeg håper at neste baby kan bruke pampers for det var beste bleien som finnes :)

Noen plasser er pampers billigere enn Libero sine og omvendt ;)

Men dere må prøve dere fram og se hva som passer til babyen deres :)

Kos og klems fra *Perser*

ps. jenta mi har sluttet med bleier på dagtid nå, hun sluttet da hun var 2,5år *stolt* *måtte bare si det ;) *

Sessa
02-11-2002, 20:34
Kommer til å prøve både pampers og libero, for å se hva som passer best jeg da ;)

susse
02-11-2002, 23:13
Vi har bare brukt Libero !!

Gutten min fikk stygge bleieutslett av pampers baby dry. De eneste han tålte fra pampers er easy up, som er myke og gode. Synes de andre er papp aktige og stive. Har jo en unge som har vært diger bestandig og i godt hold, får ikke pampers som passer til han heller. De nye libero bleiene som kom nå er supre, med stretch i borrelåsen.
Venninna mi som har tynne unger sverger til pampers, så jeg tror nok den teorien stemmer om at pampers passer bedre for de mer spinkle småtrolla.

stormmamma
07-11-2002, 13:15
Dersom du ikke har vaskerom har du ganske sikkert vaskemaskinen på badet. Vi brukte bøtte fordi vi hadde vaskeri i kjelleren.

Min venninne stappet bare bleiene i vaskemaskinen tvert, etter å ha skylt dem i dusjen. Med døren lukket og skylte bleier blir det ikke så mye lukt, i alle fall ikke de første 3 mnd.

Og etter 9 mnd, måtte vi gi opp fordi vår lille er en strikkball.....

Da kom den lange prøve og feile fasen før vi endte opp med Libero up-and-go-

hjerterlig.....

unni

Meg
08-11-2002, 03:01
Noen sier at man må investere så mye for å prøve med tøybleier. Tanken om tøybleier er ikke fremmed for meg. Kan noen fortelle meg hva jeg må investere så voldsomt i? Hva med å bytte litt på det - ha både tøybleier og engangs???

Erfaringer og tanker mottas med stor takk!

Klem Meg

Litago
08-11-2002, 10:16
Tøybleier er TOPP!

Vi har brukt tøybleier og papirbleier om hverandre til begge våre barn. Tøybleier bruker vi hjemme til hverdags, så kjøpte vi ei pakke papirbleier når vi skulle reise bort en weekend, eller på ferie.

Jeg brukte bare en søppeldunk med lokk til å oppbevare bleiene i frem til de gikk i vaskemaskinen. Veldig enkelt, og ingen sjenerende lukt. + At jeg brukte ris-papir inne i bleiene, da er det bare å tømme innholdet i do og spyle ned.
Jeg syns faktisk det lukter mere av papirbleier med innhold, som ligger i søppeldunken på badet enn av tøybleiene.

Min annbefaling er formsydde alt-i-ett tøybleier, + alltid noen ekstra papirbleier på lager dersom du skulle gå tom for tøybleier en dag. (Jeg har hatt ca.12 tøybleier, og må da kjøre en maskin annenhver dag).

Nå ligger bleiene pakket bort og venter på at nummer tre skal ta dem i bruk.

Lykke til med bleievalg.

Litago (22+4)

Østen
08-11-2002, 12:02
Vi skal prøve oss på tøybleier. Fordi
- de lar barnets hud (og testikler) puste bedre
- fordi de er mer miljøvennlige
- fordi det blir mye, mye billigere i det lange løp.

Og som brosjyren fra Nøstebarn sier: bruk av tøybleier handler 90 % om innstilling.

OlleBolle
15-11-2002, 22:59
Bleieoversikt (http://barnemix.no/bleier.php)

Bambine
19-11-2002, 15:38
Vi prøvde med Libero først, men var slett ikke fornøyd. Oppsugningsevnen var dårlig, jeg syns bleia var klumpete og i tillegg fikk Mathias utslett av den. Passformen var heller ikke bra til han!!:uff: :sint:
Så her brukes det kun Pampers....og det er nok det vi går for denne gangen også! :klapp: :klapp:
Kjøpte for moroskyld en pakke Libero på tilbud for ett par uker siden, for å sjekke om passformen på en større bleie var bedre...og ikke minst for å se om han tålte den. Men status var akkurat som sist, så det var bortkasta penger.....

synnøve
19-11-2002, 18:22
Jeg har helt klart valgt Libero! Dette fordi de sitter godt, og huden på rumpestumpen til Amund er fin og tørr.
Pampers derimot får han sår rumpe av og jeg syns de virker litt mindre mye enn libero sine.
Dessuten lukter pampers sine vondt....ikke det at bleier skal lukte godt alså, men de lukter vondt med en gang...

sheila
19-11-2002, 20:32
Men ahdde nok bare brukt libero hadde det ikke vært for at vi vant 6 mnds forbruk av pampers!! Men det er da ikke store forkjellen mellom de to. Libero er mykere og har bedre passform og har ikke den rare lukta pampers har. Har også prøvd div. billigmerker. Men de holder ikke så godt på tisset(de lekker) og er fryktelig stive. Tøybleier kommer jeg aldri i verden til å bruke. blir mer enn nok tøyvask her i huset. og det er vel en grunn til papir bleienes eksistens????!

Tiden flyr
21-11-2002, 16:37
Jeg brukte brettebleier med ullbukser til eldstemann var to år. Det fungerte helt fint, og det var ikke så mye jobb med det.

Opplevde det som mye mykere, det var ingenting som gnaget.

Ser at Pampers/Libero o.l. reklamerer med at det er så bra at det tørt i stumpen.
Den blivende storebroren vår var våt og lykkelig, han. Våknet sjelden om natten, ingen bleieutslett, ingen lukt.

Lurer på om "sannheten" om at tørt er best er skapt av papirbleieprodusentene før å øke salget?

Kommer til å bruke tøybleier til den som er på vei nå også.

Heiko
22-11-2002, 07:50
Huff og huff, tøybleier er et slikt mas og strev, tenker det blir papir her i gården- da fortrinnsvis Libero

lied74
25-11-2002, 18:11
Er ikke helt sikker på at bleieprodusentene er de som har funnet på at det skal være tørt for at det skal være bra....
-tenk selv hvor lett du kan få gnagsår hvis du går med våte sokker..... eller hvordan huden din blir etter at du har hatt dem lenge fuktige.....rosiner
Huden skal jo puste, og det er jo stort sett fordel at vi holder oss tørre, ikke sant?

RSF
28-11-2002, 02:57
Så kjekt å se at det er andre enn meg som skal bruke tøybleier. Jeg er førstegangsmamma og føler at de som allerede har litt erfaring (men aldri prøvd tøybleier) gapskratter når jeg forteller at tøybleiene ligger klare hjemme.

Et lite tips bare. Jeg bestillte den billigste pakken i fra nøstebarn (den med brettebleier)disse gas-bleiene samt brillebuksene er identiske med de du får kjøpt på sparkjøp (til nesten identisk pris vel og merke). Så du kan jo kjøpe 1 om du vil bare for å prøve. Du trenger jo også en ullbukse da
.
Til og med RSFmannen har øvd seg på bretting og er klar:) Jeg forstår de som ikke har egen vaskemaskin og kanskje til og med de som har vaskemaskin på badet. Men har du vaskerom, så ser jeg ikke problemet. Og med prisene på papirbleier så skal det ikke mange mnd til før du har spart inn, det er snakk om 1500,- kr for bleier til ett helt år!Som du også kan bruke til en evt. nestemann.
Hadde jeg hatt det som farmor, som kokte bleiene i en gryte på kjøkkenet (kanskje en av grunnene til oppfinnelsen papirbleier) så aldri i livet, men med vaksemaskin og tørketrommel..... jeg skal ihvertfall prøve. og hvis ikke så har jeg massevis av gas-kluter.

Nicki
28-11-2002, 21:08
Da vil jeg råde deg til å prøve en type som heter Kushies Ultra; en alt-i-ett bleie som kan vaskes og tørkes i maskin!

Praktisk.

Vi bruker papirbleier til daglig, men tøybleier på ferie (så slipper vi å dra på masse bleier) og da bruker vi Kushies Ultra.

Les mer på nettsiden til Skattkisten; http://www.skattkisten.no der vi har kjøpt våre, eller om tøybleier generelt her; http://www.gronnguide.no/artikkel.php?id=578

Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke bruker tøybleier fast, men vi er jo flinke til å kildesortere søppelet, da....

Nicki
28-11-2002, 21:13
Morsomt å høre at dere gjør akkurat motsatt!

VI SYNES DET ER DEILIG Å SLIPPE SÅ MYE BAGASJE PÅ TUR, OG HJEMME VIL JEG SLIPPE Å VASKE MER ENN JEG MÅ, SÅ VI BRUKER TØYBLEIER PÅ TUR, VI!

OOOPS!

Kom borti Caps-locèn, jeg! Sorry, mener ikke å rope....

mammamia
30-11-2002, 23:30
Vi hadde tildels opphetede debatter om tøybleier her i sommer. Mannen er imot og mener at det er for mye arbeid. Jeg mener at det er overkommelig og verdt det for barnets helses skyld. Dessuten synes jeg at man må ta ansvar for miljøet, og ressurskrevende bomullsproduksjon og skadelige vaskemidler eller ikke, ingen for meg til å tro at vanlige engangsbleier er i nærheten like miljøvennlig!!! Noen må jo ta ansvar mener jeg. Og hvis ikke vi gjør det, hvem mener han at skal gjøre det?!?! hmpf... En vil jo det beste for babyen sin? Inklusive miljø!

Dessuten tenker jeg smitte-effekt! Hvis andre ser at det er mulig m tøybleier, vil sikkert flere som ikke eg har vurdert det prøve! Ble litt langt. ER ikke ferdig m debatten som dere ser...

Vel, vel. Vi har havnet på kompromiss. Vi skal prøve de svenske naty-bleiene som er merket "Godt miljöval". Det skal være mer miljøvennlige engangsbleier. www.naty.se er hjemmesiden deres med info.

Så får vi se hvordan det går. Han går nok med på å prøve et par tøybleier óg skal dere se...