PDA

Vis full versjon : Koking av smokker

Frida1
15-08-2002, 23:53
Lurer på noe jeg...:???:
Håper noen kan svare på dette. Føler meg i grunnen litt teit som ikke vet hvordan man gjør det.:bonk: Altså, når man skal koke smokker til babyen og man bruker en vanlig kjele, skal smokkene ligge opp vannet mens det koker? Eller venter man til vannet har kokt opp, tar kjelen av platen og legger smokkene oppi? Og hva med flaskene? Trengs det mye vann? Hvor lenge skal det ligge?
Ikke le av min uvitenhet da jenter! :blush:
Klem Frida T-24

Vimsen
15-08-2002, 23:57
Hei du med det fine navnet :)

JEG er ikke allviter men jeg ville nå bare ha "pjåtet" dem oppi og ventet på at de skulle koke opp :lol:

Klem
Vimsen T-19

Robyn
16-08-2002, 00:02
Hvis jeg ikke husker helt feil hvordan jeg gjorde det sist så kokte jeg opp vannet og lot det stå og koke. Hadde oppi smokker etc. og lot det koke ett minutts tid.

OBS! Veldig viktig å ikke glemme kjelen på ovnen i disse ammetåketider! Hadde ei venninne som klarte å koke tom kjelen slik at smokken smeltet i bånn!:soh:

Klem fra Robyn, 35+4

Mormona
16-08-2002, 00:25
Dette er noe jeg har peiling på i alle fall :D

Jeg jobber på barneavdeling og har god erfaring fra å koke flasker og smokker og annet utstyr til babyen.

Det man skal gjøre er å koke opp en kjele med vann. Jeg kommer til å bruke en fast kjele kun til flaske/smokkekoking for det synes jeg er greit. Når vannet koker så slår du av platen, men lar kjelen stå på platen fortsatt.
Så slenger du oppi alt du skal koke med en gang og legger på et lokk. På den måten får du kokt det som skal kokes, men trenger ikke være redd for at du skal glemme at du har ting til koking.

Så når det har ligget en stund og har sluttet å boble oppi der kan du bare helle ut vannet og legge smokkene til tørk på et rent kjøkkenhåndkle. Også lønner det seg å være ren på hendene før man legger de bort også da :)

Så sånn er det greit å gjøre det ;)

klem fra Mormona T-17

Frida1
16-08-2002, 00:49
Tusen takk for svar jenter!:klapp:
Synes det er greit å vite om dette litt i forkant;)
Ha en fortsatt fortryllende aften!
Klem Frida (som har tyvlånt navnet fra pusen sin.)

Polyanna
16-08-2002, 01:44
Guri malla hva dere tenker på, jenter...:gal2: Jeg klarer å tenke frem til fødselen, så vidt, men så er det stopp... Satser på at jeg kan lære det viktigste underveis. Det er en million ting jeg ikke vet. Bruker man body under pysj, fx.? Og hvor mye klær når?

Men jeg kan vel alltids ringe mamma.....:p

sabrina
16-08-2002, 01:50
Leste på bruksanvisningen til en pakke med latex smokker at de ikke måtte kokes for latexen tålte ikke dette. De skulle bare dyppes ned i kokende vann. Silikon smokkene derimot kunne kokes. Vet ikke om dette stemmer for smokkene til tåteflaskene kokes jo?

sabrina
16-08-2002, 01:51
Leste på bruksanvisningen til en pakke med latex smokker at de ikke måtte kokes for latexen tålte ikke dette. De skulle bare dyppes ned i kokende vann. Silikon smokkene derimot kunne kokes. Vet ikke om dette stemmer for smokkene til tåteflaskene kokes jo?

Sabrina + knøttet T - 20

Stini
16-08-2002, 01:55
Må vi koke narresmokker og smokker FØR de tas i bruk?
Dette har jeg ikke tenkt på ?
Vuæææ...

Stini 35+4

Robyn
16-08-2002, 04:23
Ja, du må koke de før du bruker de.
Tror kanskje det ligger ved en "bruksanvisning" i pakningenen også. ;)

Robyn, 35+5

Anne M
16-08-2002, 12:36
Jeg bruker å gjøre som Mormona, lærte det av en gammel JM for leeeenge siden... ;)
Alle må også kokes før bruk...

Da er man sikker på at de er helt rene.
Har sett mange skrekk-eksempler på mødre som ikke rengjør flaskene orntli`!!! *ekkelt*

Anne M +lillegutt 34+0 :baby:

Miro
16-08-2002, 12:40
:???: Nå fikk jeg endelig svar på noe jeg har lurt på: hvordan skal jeg vaske smokker og flasker da jeg ikke har oppvaskmaskin?? Takk for opplysningen:)

Miro:) T-16

Wanja
16-08-2002, 15:42
Heisann dere:)
Hadde heller ikke tenkt på det!!!
Har "ammetåke" :)
Men er det ikke sånn at man værtfall ikke skal gi ungen smokk før han har tatt puppen helt?? ..mener å ha hørt det noen plass??
Tror jeg dropper smukken den første stunden jeg.....

Wanja34+5