Vis full versjon : Hvor lenge er det normalt å være kvalm??
Brumleliten
09-06-2004, 19:35
Den siste uken har jeg vært en del kvalm, og det er forferdelig!!!:urk: er midt oppe i eksamensstyr og har min siste eksamen i morgen. Den er muntlig så jeg lurer på hvordan jeg skal komme meg gjennom den. Spiser mye mindre nå en før, matlysten er lav, men blir så trøtt da:sove: sover det meste om dagen om jeg har fri og kan. Skal reise på ferie til USA om 10 dager og lurer på hvordan det skal gå???? har 9 timers flytur og er så redd for å kaste opp på flyet. Reisen er betalt og leilighet og bil og så pengene får vi ikke tilbake, derfor reiser vi uansett. Men ikke så artig å være på ferie om en er kvalm og dårlig! Har enda ikke kastet opp, men må springe på do innimellom når det er som verst og bare brekker meg.
Noen råd for hva jeg kan spise. Det går ofte bra å spise, men blir kvalm og dårlig rett etterpå eller mens jeg spiser. Har kjøpt meg Ritz kjeks som jeg spiser innomellom, alt med salt smak går relativt greit for en stund.
Hvor lenge må jeg regne med å ha det slik?? Vet at det kan være veldig individuelt men sånn ca??
Vanligvis gir det seg i løpet av første trimester, men noen har det jo gjennom hele svangerskapet. :urk:
Tidl. bruker
09-06-2004, 19:42
Jeg syntes grønne sure epler uten skal hjelper mot kvalmen. Og mariekjeks. Pluss det å småspise hele tiden. Vet det høres skremmende ut, men det hjelper faktisk. En kjeks der, fire druer der, to biter eple, et glass saft..... Sånn går nå i et med meg hele dagen. Og ikke har jeg lagt på meg av det heller, fordi jeg spiser jo allikevel mindre tilsammen nå, enn det jeg gjorde før jeg ble gravid.
Du får ha lykke til på turen. Kanskje du skulle prøve ingefærte eller ingefærkapsler. Noen sier det hjelper også. Eller et slikt armbånd som skal trykke på riktige steder. Tror man får kjøpt det på apoteket.
God tur!:lykketil:
lilleKevin
09-06-2004, 21:12
Jeg spydde meg gjennom hele mitt første svangerskap. Og denne gangen spydde jeg til 5 månede.
Råd: Mye søvn! Oppdaget at det hadde mye å si. Ikke for raske bevegelser. Lik balanse av veske og mat. Drakk jeg for mye ble jeg kvalm, spiste jeg for mye/lite ble jeg kvalm. Like mye gikk greit.
Salt som ikke er bra hjalp. dvs saltholdig mat.
:lykketil:
IzziCreo
10-06-2004, 00:03
Prøv deg frem på diverse nå før turen: grønne epler, lakris, tette måltider, godt med drikke (helst vann), ritz kjeks i sengen og en kopp te i en halv time før du står opp, ingefær trukket i tevann... Tipsene er mange :blunk:
Selv har jeg vært kvalm fra Uke 8-21 med førstemann, og fra Uke 6 og er fortsatt kvalm og sykemeldt enda (er i Uke 21) :urk: Det som funker for meg er å ikke stå opp før 11,12 om formiddagen (før det så ødelegger jeg hele dagen :gal: ), bruker de første to timene på å jobbe med frokosten og la den sette seg og så er jeg noenlunde oppegående :blunk: Tro meg - man lærer seg å leve med det :nikker:
Det mest vanlige er at det avtar rundt Uke 13.
Lykke til - og goood tur til USA (misunner deg jeg :blunk: ) :vink:
mamma_nemi
10-06-2004, 00:16
kvalmen bruker som regel å avta etter 12 uker..
Du kan jo prøve postafen mot kvalmen..er en del som sier at det hjelper :)
Brumleliten
10-06-2004, 11:29
Takk for alle råd. Akkurat nå er det lite som hjelper, alt jeg spiste kom opp igjen i går kveld. Har bare drukket vann og spist noen få Ritz kjeks foreløbig i dag.
Hva er Prostafen?? Og er det trygt å ta?? Vet at når jeg jobbet på sykehjem så brukte vi afipran som kvalmestillende, men vet ikke om det kan tas i en graviditet? Må jeg få Prostafen skrevet på resept fra legen min eller er det reseptfritt??
Tar imot alt med takk, slik jeg har det nå er det ikke noe godt!!!!!! Og skal maten komme opp så blir jeg nok en del kilo lettere ja gitt, ikke at det gjør så mye i mitt tilfelle men jeg blir jo så slapp og uvell.
Hva er Prostafen?? Og er det trygt å ta?? Vet at når jeg jobbet på sykehjem så brukte vi afipran som kvalmestillende, men vet ikke om det kan tas i en graviditet? Må jeg få Prostafen skrevet på resept fra legen min eller er det reseptfritt??
Det er veldig individuelt hvor lenge man er kvalm. Det sies at det avtar rundt 12 uker, men mange opplever at det slutter både før og etter dette. Hos meg holdt det på til jeg var 15+2, og så var det brått slutt (hadde da vart siden jeg var 4-5 uker). Hos andre står det kanskje på i bare 2-3 uker, og atter andre slipper helt unna (heldiggriser!)
Jeg brukte postafen i en periode. Man får kjøpt dette reseptfritt i småpakker (er jo bare vanlige reisesyketabletter), men du må for all del snakke med legen din først! Legen min sa at man har ganske lang erfaring med at postafen er trygt for gravide, men det skal heller ikke "misbrukes". Det er kun ved ekstrem kvalme det skal brukes. For meg hjalp det i grunn ikke så mye - tok bare toppen av kvalmen. Men akkurat da var det nok til at jeg overlevde.... Må også få si at man blir ekstremt trøtt av postafen - gjorde ikke annet enn å sove da jeg tok det. Så det var altså ingen "mirakelkur" for min del...
Har dessverre ingen gode råd - for det var ingen ting som hjalp for meg... Håper det gir seg snart for deg :klemme:
Vet at når jeg jobbet på sykehjem så brukte vi afipran som kvalmestillende, men vet ikke om det kan tas i en graviditet?
Jeg var kvalm fra uke 5 til ca uke 13. Kastet opp mye i begynnelsen, men dette ble bedre da jeg fikk Afipran av legen min. Afipran er brukt mye mot svangerskapskvalme, og det er ikke påvist noen fosterskadelige effekter. Så det er altså helt trygt å ta. Skal innrømme at jeg var en del kvalm selv om jeg tok Afipran, men det ble bedre, og jeg sluttet hvertfall å kaste opp...
Jannike_79
10-06-2004, 18:38
Jeg fikk også afipran mot kvalmen.. Jeg var kvalm fram til ca. 20. uke.. Det avtok etterhvert gradvis...
Spis små måltider ofte, det kan iallefall hjelpe.. God bedring!! :klemme:
Brumleliten
12-06-2004, 12:41
Hei. Hadde eksamen på torsdag og da var formen så dårlig at jeg vurderte å få en sykemelding av legen. Kastet opp noe forferdelig onsdagskveld og torsdagen, uansett hva jeg spiste kom det opp, Ritz hjalp heller ikke. Men så fikk jeg Postafen av legen og etter tabletten så var jeg faktisk såppas at jeg klarte å ta eksamen og glad er jeg for det!!! Nå er allle eksamenan ferdig!! Har funnet en kur som funker for meg. Masse Mariekjeks og iste på sengekanten før jeg står opp, og grønne syrlige epler, det hjelper meg iallefall!! :-)) og å ta det rolig på morgenen.Foresten takk til den som rådet meg til å spise grønne epler :juhu: . Frisk luft hjelper fakstisk veldig godt, komme seg ut og ikke tenke så mye på at en er dårlig. Var faktisk ute på fisketur i går, til tross for at jeg bare hadde spist litt mariekjeks og 2 grønne epler. Men mens jeg var ute og gikk og fisket så kjentes formen bedre ut. Men så ble den verre når jeg kom hjemm igjen og satt iro. Så det kan faktisk være en del Psykisk inne i blidet om en tenker mye på det og kjenner etter. Postafen er jo vanlige reisesyketabletter så de skulle være ufarlige å ta, men alt med måte sa legen min. Så nå har jeg dem med meg overalt og tar bare når jeg kjenner at jeg blir ordentlig uvell. Men det er faktisk trekant på esken så en blir trøtt ja og må være forsiktig om en skal ut og kjøre bil, helst unngå det etter en har tatt en tablett. Men det anbefales å prøve om ikke noe annet hjelper. Har faktisk gått ned i vekt i løpet av de her siste dagene når jeg har vært såpas dårlig, og jeg må tenke nøye gjennom hva jeg putter i meg for at jeg ikke skal havne ved doskålen. :sove: mye for tiden og nå kan jeg jo bare slappe av og kose meg. Er ferdig med et slitsomt skoleår og ferie til USA om 8 dager. Håper bare at :urk: holder seg unna mens vi er på ferie. Skal til ul neste uke og se om det er en eller to der inne og det blir spennende.
:klemme: Brumleliten.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.