PDA

Vis full versjon : lakris!

Tidl. bruker
11-06-2004, 17:49
Er det ikke så at det er noe man ikke bør ha i seg nå?
Lurer på om bla Lacryl sukkerfrie lakrispastiller er noe jeg bør ligge unna...? Er så glad i dem..

Er det forøvrig noen som har satt sammen en liste over fy-mat her? Bortsett fra de som finnes på linker til f.eks. næringsmiddeltilsynet.. (eller hva det var)

Er førstegangs gravid å har ikke så mye peiling, men jeg vet de standard tingene. Ikke rødt kjøtt, upasturiserte oster osv.

Tidl. bruker
11-06-2004, 18:06
Kom til å tenke på at jeg har så sinnsykt lyst på italiensk salat også. MM, den er det vel ikke noe "farlig" i? :blunke:

Nenne
11-06-2004, 18:14
Slenger meg på den samme. Vet heller ikke hva en ikke bør spise, hadde jo vært greit å vite i disse tider :nikker: . Har vært så utrolig kvalm i det siste at jeg ikke har særlig lyst på mat uansett, men vi må jo ha litt... Er også vanvittig glad i lakris, så d hadde vært greit å vite om det er en "fy-ting"...

Lykke til med svangerskapet meja :lykketil:

Labbis
11-06-2004, 19:13
Jeg spurte legen, og fikk beskjed om å kose meg og spise akkurat det jeg ville og hadde lyst på, og det har jeg gjort. Ho mente kroppen ga beskjed om det om det var noe jeg ikke burde spise i form av sure oppstøt, halsbrann o.l.

Holder meg unna kjøtt som ikke er stekt el kokt og disse rare ostene (som jeg forøvrig ikke liker uansett...) men ellers? Stapper i meg alt jeg lyster :nikker:

Tidl. bruker
11-06-2004, 19:21
Lykke til med svangerskapet meja :lykketil:
Takk det samme!! :klemme:

Jeg har ikke tenkt å henge meg opp i hva som kan og ikke kan spises. Som deg Labbis spiser ikke jeg de ekle ostene alikevel. Og man har jo en viss sunn fornuft som sier hva som er "forbudt" Men var bare litt nysgjerrig, for det blir jo tatt opp alt mulig her, fra potetgull til rødbeter...

Det fantes jo gravide lenge før internett, (og før alle sånne fy-lister) og de spiste da jammen meg det de hadde lyst på uten å tenke på om det var ugunstig.

:gravid: :sulten: :sulten:

Cilo
27-06-2004, 01:43
Lakris skal man visst holde seg borte fra om man har høyt blodtrykk?! Ellers er det nok bare å kose seg med det! :klemme:

mamma_nemi
27-06-2004, 02:16
Eter igrunn det jeg har lyst på men holder meg unna brus og for mye godteri .. :flau:

Orkidè
27-06-2004, 13:18
Man trenger ikke holde seg unna LAKRIS når man er :gravid: men at i store mengder da dette kan virke som avføringsmiddel og kan sette i gang rier. Jeg spurte legen min om dette sist jeg var :gravid: for jeg spiser glatt en pakke Fisher Mans Friends med lakris for dagen, og det var litt vel muy sa han, for jeg kunne bli veldig dårlig:urk:

Tania
27-06-2004, 13:49
Kom til å tenke på at jeg har så sinnsykt lyst på italiensk salat også. MM, den er det vel ikke noe "farlig" i? :blunke:
Hehe...helt sikkert ikke - digger det selv jeg...yummy :D

Hanne73
30-06-2004, 14:35
Jeg har også dilla på lakris!! Særlig salt!! Hvor er det forresten blitt av de salte lakrissnørene??????? I tillegg til osten som er nevnt og rått kjøtt, sa jordmor til meg at jeg ikke skulle spise f.eks. Svolværpostei. Var noe fiskelever-greier eller noe som ikke var så bra. Ellers så spiser vel jeg alt jeg vil. Redd for å bli for redd!!

Happycow
02-07-2004, 00:03
Ok hiver meg på her :) I italiensk salat og majones er det vel eggeplommer? Har spist det selv, men har tenkt over at det er jo faktisk rå eggeplommer i det... noen som også her tenkt på det?

Dessuten har jeg fryktelig lyst på kaviar, helt vanlig på tube... Noen som har formening om denne? Er det rå fiskeegg? blanda med majones??? hehe... kan bli sprø av mindre.

Orkidè
02-07-2004, 12:27
I Norge er det IKKE noe i veien for å spise f.e.k blødtkokt egg, eller "rå" eggeplomme , det skulle i så fall være fare for sarmonella da, men da hadde JM og leger fortalt det til oss.

Nei jenter spis, majones, italiensk salater og iskrem, (rå eggeplomme i de også) ingenting å bekymre seg for.

Tidl. bruker
02-07-2004, 23:26
I Norge er det IKKE noe i veien for å spise f.e.k blødtkokt egg, eller "rå" eggeplomme , det skulle i så fall være fare for sarmonella da, men da hadde JM og leger fortalt det til oss.

Nei jenter spis, majones, italiensk salater og iskrem, (rå eggeplomme i de også) ingenting å bekymre seg for.

Godt skrevet :kidoki:

Ganja
25-07-2004, 00:54
har alle dilla på lakris?? har fått litt lakris- dilla jeg også.....morsomt å lese om at dere også har dilla:skratte: drops er også godt...."padder" og "kjempeklubber".....anbefaler disse.....men m "måte" selvsagt:nikker:

Salt
23-09-2004, 10:39
Godt at ikke Lakris er fy-mat, for da hadde jeg vært ute på tynn is! Jeg er AVHENGIG av Salt Lakris ( og alt annet salt snop også forsåvidt :flau: )

Dis
29-09-2004, 19:48
Jeg ble frarådet å drikke light brus av jordmor i første svangerskap. Det gjør at blodsukkeret går unaturlig fort opp og ned igjen. Hun sa at det hadde blitt født svært syke barn av friske mødre som drakk masse brus. Men det var fritt fram å kose seg med et glass eller to i helgene.hun frarådet også sånne lightprodukter i sin helhet (altså ikke smør,melk der de bare har tatt noe ut, men snop og sånn der de bruker kunstig søtningsmiddel.) Det var uheldig. Altså helst snop,brus,saft med vanlig sukker i og selvfølgelig ikke for mye. Lakris kan øke blodtrykket i for store mengder.