Vis full versjon : Åreknuter?
I dag når jeg barberte leggene oppdaget jeg noe som kan ligne på begynnelsen av åreknuter. Er ikke helt sikker... :undrer: Er det noen som har gode råd?
Jeg fant en side på nettet om åreknuter: http://www.helsenytt.no/artikler/aareknuter.htm
Jeg sakser derfra:
Kvinner har mest plager
- Hvor vanlig er åreknuter?
- Lidelsen er svært vanlig. Hvert år foretas mellom 10 000 og 15 000 åreknuteoperasjoner i vårt land.
- Er det flest kvinner som får åreknuter?
- Tilstanden er nok vanligere blant menn enn vi kanskje tror, men all erfaring tilsier at kvinner plages mer. En undersøkelse fra Skottland i fjor, den eneste i sitt slag, viste at menn faktisk har åreknuter like ofte som kvinner, men at de har færre symptomer og plages mindre. Når det gjelder leggsår som kan være en følgesykdom av åreknuter, forekommer slike sår like ofte blant menn som blant kvinner.
- Hvorfor har kvinner det verst?
- Åreknuter kommer ofte under et svangerskap: Årsaken er de høye nivåene av det kvinnelige kjønnshormonet progesteron som øker elastisiteten i bekkenbåndene for å åpne fødselsveiene. Det samme hormonet øker også elastisiteten i veneveggen, og åreknuter blir ofte resultatet.
- Går åreknutene tilbake etter fødselen?
- Det er ofte slik at plagene begynner i forbindelse med svangerskap. Noen ganger går de tilbake etter fødselen, men iblant kan lidelsen fortsette å utvikle seg, særlig hvis det er flere i familien som har åreknuter. En etter en ødelegges veneklaffene, og for hver ny som ødelegges, øker plagene. Generelt er det slik at jo eldre man blir, desto mer plaget blir man.
Dette kan du gjøre selv
- Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå å få åreknuter, eller som kan hjelpe om jeg først har denne lidelsen?
- Fordi det er ”muskelpumpen” som driver venene, er det viktigste du kan gjøre å gå, sykle, svømme og lignende. Når du beveger deg, stimuleres blodsirkulasjonen og hjelper venene til å transportere blodet. Legg beina høyt så ofte du kan. Når beina ligger høyere enn setet, får venene hjelp til å tømme seg, og trykket synker. Dusj beina i kaldt vann, det virker sammentrekkende på venene. Bruk komfortable klær og sko. Stramme sokkestrikker og sko med for små og for høye hæler begrenser bevegelsesmuldighetene og har negativ virkning på blodstrømmen. Unngå å legge det ene beinet over det andre når du sitter. Når du korser beina, klemmes venene sammen og begrenser blodstrømmen. Unngå soling som kan forverre åreknuteeksem. Beskytt deg med solfaktor. Alkohol, salt og søt mat får væske til å samle seg i kroppen og kan forverre plagene. Støttestrømper kan gi god hjelp. Du får kjøpt dem på apoteket.
Jeg begynner også å få...kjipt! Men ikke så veldig mye man kan gjøre. Kommer til å operere meg etter at jeg har fått de barna jeg skal ha...og har ikke tenkt å gi meg etter dette svangerskapet! jeg bruker forresten støttestrømper hver dag som jeg har kjøpt i en sykepleiebutikk...det skal virke forebyggende...
:juhu:
Jeg har åreknuter. Fikk dem da jeg gikk gravid første gang. Ble verre andre gang. Vurderer sterkt å fjerne dem når dette barnet er født. For da kommer det ikke flere barn her.
Cheyenne
13-06-2004, 00:06
Fikk en del åreknuter ved mitt første svangerskap (i en alder av 19 :undrer: )
Selv om jeg var ung, aktiv og min mor og far ikke er plaget...:mumle:
Men de har gått nesten helt bort etter svangerskapet for så å komme tilbake og utviklet seg i neste svangerskap. De sees nesten ikke når jeg ikke er gravid, blir de plagsomme skal jeg få de operert bort. Støttestrømper er fint til å forebygge :nikker:
Tusen takk for svar alle sammen! Det blir vel til at jeg investerer i et par støttestrømper. Også betryggende å høre at de "forsvinner" etter fødselen. :nikker: Må si at jeg ble i litt i sjokk når jeg oppdaget det - er vel noe jeg forbinder eldre damer med (60+)... Huff!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.