PDA

Vis full versjon : Progesteron

Scorpion
13-06-2004, 13:30
Hei :)

Etter innsetting får vi som kjent Crinone (fikk jeg), o.l. for å opprettholde graviditeten. Jeg fikk 15 stk. engangsapplikatorer med Crinonegelé.

Under en vanlig befruktning er det jo det gule legemé som sitter igjen på eggstokken som avgir progesteron, helt til i uke 8.... mener jeg at jeg leste.

Dette er jo for å sørge for å opprettholde graviditeten, så man ikke skal miste.
Vi som har hatt IVF har jo ikke det gule legeméet sittende igjen, så jeg lurer da på om 15 doser virkelig er nok :undrer:
En dose kan jo virke i opptil 48 timer, men hva når siste dose er tatt?

Huff... :flau:
Alt man skal bekymre seg over da!

Håper noen vet svaret :klemme:

Sarah_74
13-06-2004, 13:46
Hei,

Vet ikke om jeg kan hjelpe så mye. Men jeg også bekymret meg, ang. det å slutte med Crinonen. Så jeg ringte til St.Olavs, og spurte om ikke jeg måtte ha dose over lengre tid enn de 15 dagene. Men det sa de ikke var nødvendig. Det var bare om man hadde satt inn tinte embryo, at man skulle bruke Crinonen lengre. Hadde visst noe å si da, at ved innsetting av tinte embryo, så hadde man ikke hatt så mye medisinbruk i forkant av forsøket, og at man derfor trengte Crinonen lengre.

Scorpion
13-06-2004, 16:49
Takk for hjelpa!
Stoler på legene ved St. Olavs jeg :nikker:

:klemme:

Tidl. bruker
14-06-2004, 17:36
Jeg har gått til Anette Heggemsnes før og under dette forsøket, hun synes det ble litt brå slutt på progesteronet så hun anbefalte meg å bruke Progestacare to ganger om dagen i en uke etter det var slutt på Crinone, og så en gang om dagen etter det.

Men, jeg er sikker på at legene på St. Olavs vet nøyaktig hva de driver med :)

LilleMy69
15-06-2004, 14:43
Det var bare om man hadde satt inn tinte embryo, at man skulle bruke Crinonen lengre

:nikker: Gikk t.o.m. 10 svangerskapsuke, jeg... Og hadde fryseforsøk!

Chiko
26-06-2004, 00:20
Akkurat dette har jeg også lurt på Scorpion!
Klarer kroppen å sette i gang produksjon av progesteron selv nå liksom??

Jeg tok faktisk to sånne doser til dagen, de har begynt med det på Haugesund sjukehus..
Vi hadde et avbrutt forsøk i jan/feb, og da skulle vi bare ta en om dagen...så de forandrer ting etterhvert tydeligvis!

Nytt siden da var også at jeg skulle fortsette med nesespray tre ganger daglig etter sprøytestart. I Januar gikk jeg ned til to ggr om dagen..og det har nå virket!

Satser på at vi har fått i oss nok crinone...min har kommet ut igjen og..:flau:

Nordstjernen
26-06-2004, 00:44
Sjekker de ikke progesteronen før de tar dere av supplementet?

Jeg er ikke kjent med ivf-prosedyrene i Norge.

Tidl. bruker
26-06-2004, 12:41
Nei, jeg ble ikke sjekket for noe når jeg sluttet med progesteronen.
(IVF ved St.Olavs)

Småtten
26-06-2004, 12:45
Eneste grunnen til at vi får progesterontilskudd i forbindelse med IVF er at nedreguleringssprayen og sprøytene vi bruker reduserer progeseteronet vårt.

Derfor får de aller fleste 15 dagers kur med progesteron fra og med dagen for uttak.

Hvis et egg fester seg har progesteronet gjort jobben sin og det er ikke bruk for det lenger.

Scorpion
26-06-2004, 13:18
Jeg fikk 15 dagers kur, som jeg begynte med dagen etter innsetting.
Ikke fra uttak, som du Maia skriver.

Småtten
26-06-2004, 13:24
Jeg fikk 15 dagers kur, som jeg begynte med dagen etter innsetting.
Ikke fra uttak, som du Maia skriver.
Så snodig da.. Ja,ja ikke første gang vi har funnet forskjellig praksis på klinikkene! ;)

Nordstjernen
26-06-2004, 13:58
Min erfaring med progesteron er at man begynner dagen ved uttak.
Så fortsetter man med injeksjoner, plaster, orale eller vaginale pille, eller en kombinasjon, frem til blodprøver viser at akseptabelt hormonnivå, det være tre eller tretten uker.
Dette nettopp pga at man er nedregulert.

Jepp, jepp. Lærer noe nytt hver dag.

Scorpion
26-06-2004, 20:53
Hei og hå :)

Nå måtte jeg bla opp i papirene mine her da, bare for å være sikker.
Jeg fikk faktisk en progesteronsprøyte på 50 mg. i.m. dagen etter uttak, og likedan den dagen jeg fikk satt tilbake eggene (dagen etter der igjen).
Dette for å forberede forholdene i livmoren, så de befruktede eggene lettere skal feste seg.
Så begynte jeg med Crinone gel, dagen etter innsetting (i 15 dager) :nikker:

Sarah_74
26-06-2004, 22:10
Hei og hå :)

Nå måtte jeg bla opp i papirene mine her da, bare for å være sikker.
Jeg fikk faktisk en progesteronsprøyte på 50 mg. i.m. dagen etter uttak, og likedan den dagen jeg fikk satt tilbake eggene (dagen etter der igjen).
Dette for å forberede forholdene i livmoren, så de befruktede eggene lettere skal feste seg.
Så begynte jeg med Crinone gel, dagen etter innsetting (i 15 dager) :nikker:
Akkurat det samme som med meg. :nikker:

Chiko
27-06-2004, 01:57
Jeg tok crinone fra uttaks-dagen. En sprøyte på ettermiddagen, to om dagen neste dag, og to etter at vi kom hjem fra innsetting tredje dag. Så var det to til dagen de neste to ukene.

Pulsatilla
27-06-2004, 11:25
Tok også crinone fra uttaksdagen, en om dagen i 15 dager (til pakka var tom). Dette er Riksens prosedyre - ser ut til at det holdt, det! :nikker:
(trodde egentlig at vi fikk fullt av gule legemer jeg, er ikke det eggposen de har tatt hull på, da? :undrer: Har bare tenkt det i mitt lille hode og har ingen belegg for at det er riktig, men...)

Britta
09-07-2004, 16:27
Bare en liten kommentar til dette med Progesteron-tilskudd.

Pga nedregulering og store doser med hormontilskudd i den fasen vi er i, så skjer det at noen av oss begynner å produsere Progesteron litt for sent (og det igjen kan gjøre at egget ikke fester seg). Ved en vanlig eggløsning vil det gule legemet begynne å produsere progesteron med en gang, mens det kan ta noen dager før det gule legemet oppfører seg normalt hos oss som har hentet ut egg - fordi det ikke skjer en naturlig "forløsning" av eggene i kroppen. Legene har ikke ennå noen måte å kontrollere hvem som produserer for mye, akkurat passe eller for lite progesteron etter egguthenting, og derfor får alle "tilbud" om å bruke progesteron-tilskudd i en eller annen form i ca femten dager etter egguthenting.

Etter denne perioden skal kroppens naturlige funksjoner ha trådd i kraft og progesteronet blir regulert og tilført av eggstokkene på normalt vis. Hos noen vil kroppen fortsette å produsere for lite progesteron av uante årsaker og man får tilbud om å fortsette i to til ti uker til.

Vi har hatt fem tidlig SA og legene har ikke noe konkret svar på hvorfor det skjer. Jeg har fått tilbud om å gå på progesteron tom med uke tolv, da har morkaka tatt over alle funksjoner for det lille nye livet og skal ikke være avhenging av tilskudd lenger..

Håper dette kan være til hjelp for deg Scorpion :lykketil:

Tidl. bruker
09-10-2004, 17:21
Jeg fikk beskjed om å begynne med progesteron uttaksdagen, men ETTER selve uttaket. Så da tok jeg det når jeg kom hjem en time etterpå.

Tidl. bruker
09-10-2004, 21:22
Jeg fikk som Maia skriver 15 dagers kur fra uttak, det har jeg fått på alle mine 5 forsøk. Dvs, dagen for uttak fikk jeg progesteronsprøyte på klinikken, så tok jeg en Crinone dagen etter, og på innsettingsdagen fikk jeg ny progesteronsprøyte på klinikken.