PDA

Vis full versjon : Bivirkninger ved epidural?

Nordstjernen
15-06-2004, 09:13
Jeg lurte på hvor vanlig bivirkninger ved epidural egentlig er?

Selv ville jeg tatt min epi i samme situasjon en gang til, tross plagene.

Jeg fikk kløe over hele kroppen. Holdt på å bli gal.

Dessuten fikk ryggen seg en solid smell.
Dagen derpå kunne jeg ikke engang kle på meg selv. Hadde vondt i ryggen lenge og murringer i nesten ett år før det ga seg.

lisaoia
15-06-2004, 09:53
Jeg fikk epidural sist og ingen bivirkninger. Og jeg er fast bestemt på at jeg skal ha denne gangen og. Så jeg håper ikke:baby: har det for travelt når den skal ut.

K@trine
15-06-2004, 09:57
Jeg ble så kvalm jeg, grusomt kvalm. Men det tror jeg egentlig kom mest av intravenøsen. Epiduralen virket jo ikke på meg, så jeg hadde ikke noe problemer med å gå etterpå. Jeg reiste meg opp og gikk i dusjen lenge før jeg egentlig fikk lov.
Ei venninne av meg ble også fryktelig kvalm etter epidural/intravenøs.

Kengu
15-06-2004, 12:02
De klarte ikke å legge inn epidural på meg, men stakk rimelig mange ganger. Jeg hadde jævlig vondt i innstikks-stedet i månedsvis etterpå. Neste gang får de ikke stikke meg i det hele tatt.

maylen
15-06-2004, 12:06
ingen bivirkninger her... synes det er flott med epidural.. :nikker:

Tidl. bruker
15-06-2004, 12:09
Nordstjernen: Jeg fikk samme bivirkning som deg, holdt på å klø meg ihjæl... Ble "kasta" i dusjen og smurt innmed Aurax (kløestillende) over hele kroppen...

Fikk slik "rusle-rundt-epidural", men ble alikevell lam i hele underkroppen og måtte sitte i flere timer før den begynte å gi seg...og i tillegg så stoppet riene opp pga. epiduralen... men, hade jeg skulle føde normalt igjen så vilel jeg nok valgt epidural til tross for bivirkningene... :nikker:

Denne gangen skal jeg ha keisersnitt, og har da valgt spinalbedøvelse... Lurer på hvordan denne virker i forhold til epidural? Noen som vet? Kan jeg vente meg de samme bivirkningene som da jeg fik epidural? :undrer:

Happy
15-06-2004, 13:32
Jeg fikk en sinnsyk kløe første gang, men ikke andre gang. Begge gangene var jeg noe øm på stikkstedet i 2-4 dager etterpå, føltes som om det var et vepsestikk i ryggen, ømt, men hverken svei eller klødde.

Mata Hari
20-06-2004, 00:24
Nordstjernen: Jeg fikk samme bivirkning som deg, holdt på å klø meg ihjæl... Ble "kasta" i dusjen og smurt innmed Aurax (kløestillende) over hele kroppen...

Fikk slik "rusle-rundt-epidural", men ble alikevell lam i hele underkroppen og måtte sitte i flere timer før den begynte å gi seg...og i tillegg så stoppet riene opp pga. epiduralen... men, hade jeg skulle føde normalt igjen så vilel jeg nok valgt epidural til tross for bivirkningene... :nikker:

Denne gangen skal jeg ha keisersnitt, og har da valgt spinalbedøvelse... Lurer på hvordan denne virker i forhold til epidural? Noen som vet? Kan jeg vente meg de samme bivirkningene som da jeg fik epidural? :undrer:
Jeg har ikke hatt epidural, bare spinal (i forbindelse med kneoperasjon). Spinalen lammer alle muskler ut i fra hvor den settes. Det er alså en kraftigere bedøvelse enn epiduralen. Det jeg fikk beskjed om var at jeg måtte ligge flatt til det hele var ute av kroppen, for ellers kunne det resultere i hodepine. Syntes jeg lå flatt jeg, men dagen etterpå hadde jeg den grusomste hodepine jeg har hatt i hele mitt liv (håper IKKE du får det). I tillegg måtte de sette kateter på meg, for urinproduksjonen var i full gang og det merket jeg ved at jeg hadde forferdelig vondt i ryggen. Det var ikke små mengder som kom ut når de endelig satte den...
Men i forhold til full narkose (som jeg også har hatt), så er en jo våken og du har mulighet til å hilse på lillenurket ditt med en gang ;) Og jeg ville valgt det samme igjen til tross for mulige bivirkninger (hodepinen varte jo tross alt "bare" noen timer).

Lykke til !

Nordstjernen
20-06-2004, 00:29
Kommer ikke hodepinen om væsken lekker ut i hulrommet i ryggen?
Ikke sikker nå altså, men mener det er noe i den duren.
Har hørt om den hodepinen og er sjeleglad jeg ikke fikk den.

Mata Hari
20-06-2004, 00:52
Jeg har konferert litt med mannen i huset, så det med lekkasje stemmer. Kommer gjerne av at en har brukt for stor nål. Men det finnes et hjelpmiddel, som kalles bloodpatch. En tar blod fra et annet sted på kroppen og setter inn. Hodepinen kan vare opptil 3-4 dager, så jeg er jo lykkelig over at det ikke var så ille. Jeg var inne til dagkirurgi, og det er en jo ikke når en tar keisersnitt. Så da er det sikkert bedre hjelp å få mot hodepinen (hvis en får den da). Den unner jeg INGEN...

Boffen
20-06-2004, 09:20

Jeg fikk epidural da jeg ble ankeloperert, og fikk også denne kløen. Da jeg skulle ha snitt 1 gang fikk jeg ikke så mange valg muligheter, så jeg valgte spinal.

Her var det ikke mye kløe, men jeg fikk en slik smerte i høyre side av nakken dagen etterpå, og hadde vanslikg meg å løfte armen, men med god varmebehandling funka det etterhvert.

Jeg har vært grusom kvalm hver gang( 2) men det har kommet av at man skla jo faste når man har snitt.

Bounty
20-06-2004, 09:35
Fikk epidural ved begge mine fødsler. Første gangen fikk jeg en sånn: "Ikke rusle rundt" og andre gangen fikk jeg "rusle rundt". Hadde ikke noen bivirkninger utover litt øm i ryggen et par dager.