PDA

Vis full versjon : Protein i urinen???

Hermione
16-06-2004, 12:11
Jeg er litt bekymret, og fikk et uklart svar fra legen.... Men saken er den at jeg hadde spor av protein i urinen på svangerskapskontrollen, og det hadde jeg aldri forrige gang. Er det et tegn at noe er galt med babyen, eller hva er det for noe?

Takker for svar! :)

Jubeljenta
16-06-2004, 12:24
Protein i urinen kan vel være tegn på UVI,men det kan også være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning. Men sv.forg. fører også til høyt blodtrykk, pannehodepine, enorme ødem m.m. (i alle fall i mitt tilfelle),så hvis du ikke hadde avvikende resultat på noen av disse feltene,så er det neppe noe å bekymre seg over.

Du kan sikkert be om å få levere en ny urinprøve om en ukes tid,for å se om det fremdeles er der.

bella76
16-06-2004, 12:33
Jeg hadde også litt protein i urinen ved forrige kontroll, P1+ tror jeg.
Hadde også det på noen av kontrollene når jeg gikk gravid med jentene. Men det var aldri noen fare... Ved f.eks. svangerskapsforgiftning får man andre symtpmer også, bl.a stigende blodtrykk. Så jeg tror du kan ta det helt med ro. Kos deg med graviditeten! :)

Tidligere bruker
16-06-2004, 12:43
Ingen ting å bekymre seg for så lenge du bare hadde spor. Hvis du får mye albumin i urinen, så kan det være et tegn på sv.sk. forgiftning ja, men det behøver ikke å være det. Derfor ser de alltid proteiner i urinen i sammenheng med blodtrykket. Hvis det er normalt så kan det være at du har pådratt deg en urinveisinfeksjon, men da vil det som regel være utslag på leukocytter og evt. blod og nitritt i tillegg.

I ditt tilfelle vil jeg tro at prøven var forurenset av utflod. Hvis du får med utflod i prøven (og det skal ikke mye til) så vil det kunne gi utslag på både albumin og leukocytter. Sørg for at du får tatt en helt ren prøve neste gang du skal til kontroll. Dvs. vask deg godt først, tiss de første dråpene i do og ta prøven midt i strålen.

dazzl3d
16-06-2004, 13:02
Ved svangerskapsforgiftning må minst to av tre symptomer være tilstede:

Høyt (140/90), eller raskt stigende blodtrykk
Protein i urinen
Ødemer (vannansamlinger) i fingrene og bena

I tillegg kan du få hodpine, synsforstyrrelser (flimring), kvalme og magesmerter. Sjelden noen får sv.forgiftning før 20. uke. Ved sv.forgiftning fungerer ikke morkaken som den skal, og ubehandlet er det svært farlig for både mor og barn. Det er imidlertid ikke noe hokus-pokus å behandle. I de fleste tilfeller er det tilstrekkelig å bare ta det med ro, i de verste blir det innleggelse, blodtrykksenkende medikamenter og evt. ks. Er det mistanke om svangerskapsforgiftning vil du få hyppigere kontroller.
Hvis du hadde spor av protein har nok legen sjekket blodtrykket ditt og sett etter ødemer uten å finne noe mer unormalt, ellers hadde du sikkert fått beskjed om det.

Andrea_mor
18-06-2004, 22:33
Det er ganske normalt og ha spor av proteiner i urinen og som oftest er det ingen ting!
Litt forurensning fra skjeden da du tisset kanskje!