PDA

Vis full versjon : Kanel

Happycow
16-06-2004, 19:14
Nei ærlig talt... har hørt at kanel skulle hjelpe på kvalmen, så jeg sjekket litt på internett for å lese litt mer om det... Har risengrynsgrøten på ovnen. Eneste jeg har lyst på i dag. Og så leser jeg jammen at kanel ikke skal brukes i svangerskapet... hva betyr "brukes"?? Her er sitatet:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=647 border=0 NOF="LY"><TBODY><TR vAlign=top align=left><TD></TD><TD width=628>Kanel er bra mot vorter.

</TD></TR></TBODY></TABLE><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=647 border=0 NOF="LY"><TBODY><TR vAlign=top align=left><TD width=19 height=12>http://home.no.net/urter/assets/images/autogen/clearpixel.gif</TD><TD width=628>http://home.no.net/urter/assets/images/autogen/clearpixel.gif</TD></TR><TR vAlign=top align=left><TD></TD><TD width=628>Smertestillende, bakteriedrepende, krampeløsende, menstruasjonsregulerende, sammentrekkende og fordøyelsesfremmende. Den er fin ved forkjølelse, gikt og andre muskelsmerter, diare, luftsmerter, andre fordøyelsesproblem og uregelmessig menstruasjon. Fin ved fødsel, fordi den både er smertestillende og stimulerer veene. Bør ikke brukes under graviditet. Brukes i søte retter, bakverk, desserter og ikke minst til risgrøt, rømmegrøt og i forbindelse med epler. Medisinsk brukes barken som betennelsesbekjempende, sammentrekkende og stimulerende middel. Brukes ved kvalme/oppkast, oppustethet og diare.

Nytt sitat:

Kanel som krydder kan virke kvalmestillende og er ikke farlig å spise for gravide. Kanelolje skal man derimot holde seg unna fordi det kan være abortfremkallende, den er rett og slett ganske giftig og kan gi kraftige hudirritasjoner. Blir brukt til å lage lukter, lys og som del av produksjonen i parfymeindustrien. (fra BIM)

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Kan jeg drite i dette eller, skal jeg ha kanel på grøten min? Takk for svar
Tror jeg har kanel på grøten jeg!

Cilo
16-06-2004, 20:54
Så lenge det er kanel og ikke kanelolje (som du sikkert ikke har i huset engang) du skal ha på grøten, så kan du nok trygt spise!! ;)

Happycow
16-06-2004, 21:49
Ja, jeg gjorde det, skjønte at det var kanelolje (som jeg ikke har hørt om) det gjaldt. :) Takk for svar allikevel.

Tripp
20-06-2004, 15:03
Jepp, det det er snakk om i det foerste sitatet ditt er eterisk olje av kanel. Kanelpulver er ufarlig.