PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål....

Tuttifrutti
17-06-2004, 16:01
Heisann!!

Skulle innom legen min i dag med en urin prøve, men hun var hvist ikke tilstede så jeg fikk ikke spurt henneom det som jeg hadde planlagt...

Så jeg lurte på om noen av dere ville svare meg på følgende:

- Har endel utflod, og syns at det er litt ekkelt etter en hel dag på jobb.
Noen dager kan jo være værre enn andre, men så lurte jeg på om det gikk
greit an å bruke sånne våtservietter som en vasker babyen i rompa med...
Bare så en føler seg litt mer vel liksom...

- Så var det det med bading. fikk et tips her helt i begynnelsen av graviditeten at det ikke var så lurt medtanke på spontan abort...Hvor lenge må jeg vente før jeg kan bade i badekarret?

- Elles så har jeg en sånn svanger skaps kalender som WHO har gitt ut. Der skulle en begynne i uke 0 og føre på 1ste dag i siste mens. Og det ble en mandag hos meg. Så ble neste mandag uke 1 osv...Blir ikke dette riktig??
Legen sier liksom aldri det samme som meg??
Hvordan kan jeg vite når jeg skal slutte med folsyre da??
mandag i uke 12, eller mandag i uke 13??

Håper dere vet råd:)
Blir litt rar av alt det nye som jeggår å grubler på

Hilsen meg!!

Cilo
17-06-2004, 16:07
Skal vi se...... Når det gjelder utfloden så skal det ikke være noe i veien for å bruke våtservietter, kan ikke du bruke dem så burde ikke babyen heller! Du kan jo også prøve å skifte truseinnlegg ofte i løpet av dagen, så slipper du springe å vaske deg hele tiden! ;)
Når det gjelder bading i badekar så har jeg ikke hørt noe om at det skal være skadelig?? Boblebad skal man visst holde seg unna, og bading i boblebad på offentlige plasser (bakterier)...men vanlig badekar? Noen som vet noe mer om det? Vil ikke gi deg gale råd her...
Når det gjelder når du skal slutte med folsyre så er jeg ikke helt sikker, men det er i hverfall ikke skadelig å bruke det en uke for lenge! :klemme:

maylen
17-06-2004, 16:23
sålenge det er en helt vanlig graviditet kan du godt bade i badekar. men husk at det ikke skal være for varmt bare..
våtservietter er litt omdiskutert da,burde være riktig merke.. nå vet jeg ikke hvilken som er bra å bruke,men de er omdiskutert til babyer også da.. noen er faktisk for sterke for såre barnerumper. og hvis du skal bruke de nedentil kan det irritere bakteriefloraen ekstra,og dermed gi enda mere utflod. finnes våtservietter som er spesielt laget til den bruken du ønsker.
folsyre burde brukes til uke 12+0 ca... men er ikke verdens undergang om du bruker til uke 13 heller da,men helst ikke lengere.. ;)

Klump
17-06-2004, 16:30
Heisann!!

Skulle innom legen min i dag med en urin prøve, men hun var hvist ikke tilstede så jeg fikk ikke spurt henneom det som jeg hadde planlagt...

Så jeg lurte på om noen av dere ville svare meg på følgende:

- Har endel utflod, og syns at det er litt ekkelt etter en hel dag på jobb.
Noen dager kan jo være værre enn andre, men så lurte jeg på om det gikk
greit an å bruke sånne våtservietter som en vasker babyen i rompa med...
Bare så en føler seg litt mer vel liksom...

- Så var det det med bading. fikk et tips her helt i begynnelsen av graviditeten at det ikke var så lurt medtanke på spontan abort...Hvor lenge må jeg vente før jeg kan bade i badekarret?

- Elles så har jeg en sånn svanger skaps kalender som WHO har gitt ut. Der skulle en begynne i uke 0 og føre på 1ste dag i siste mens. Og det ble en mandag hos meg. Så ble neste mandag uke 1 osv...Blir ikke dette riktig??
Legen sier liksom aldri det samme som meg??
Hvordan kan jeg vite når jeg skal slutte med folsyre da??
mandag i uke 12, eller mandag i uke 13??

Håper dere vet råd:)
Blir litt rar av alt det nye som jeggår å grubler på

Hilsen meg!!

Du kan godt bruke babyvåtservietter. Og du kan skifte truseinlegg ofte.

Når det gjelder badekar:
Man bør holde seg unna boblebadekar i graviditeten p.g.a bakterier som gjerne legger seg i rørsystemet. Når det gjelder vanlig badekar bør man unngå veldig varme bad de første ukene av graviditeten (spessielt hvis man tidligere har hatt spontanabort). Varmen kan føre til økt abortfare, men faren er ikke eldig mye større. Bad som er rundt kroppstemperatur er ikke farlige. Det er heller ikke farlig å bade i vanlig badekar resten av svangerskapet.

WHO regner at et savngerskap varer 40 uker, mens vi her i landet regner 40+2. Derfor kan din og legens beregning bli litt forskjellig.

Folsyre bør man ta tre mnd. før planlagt graviditet og i de tre første mnd. av svangerskapet. (ca. til du er 13 uker på veg). Det er ikke farlig å fortsette å ta folsyre, så du kan godt ta det gjennom hele svangerskapet hvis du vil. Det er bare det at det er viktig at gravide tar folsyre 3 mnd før og 3 mnd. ut i svangerskapet for å prøve å forhindre ryggmargsbrokk hos barnet. Etter 1. trimester er ryggmarkgen dannet og folsyre er ikke så viktig lenger.

:klemme:

Shelly
17-06-2004, 16:35
Når det gjelder folsyre sa legen min at jeg bare kunne spise de til glasset var tomt (jeg sluttet i utgansgpunktet etter 12 uker)...

Shadine
17-06-2004, 16:44
Jeg har også hørt at VELDIG varme bad er litt dumt til og begynne med, men jeg ligger i boblekaret mitt hver morgen jeg! Ellers låser leddene mine seg, men jeg vasker karet og skyller systemet ofte!

Offentlige bad fikk jeg besked om og holde meg unna fra 8mnd.

:lykketil:
Dette skrev jordmor siri på vgnett 21 januar:
Varme

Hei Siri :-) Jeg er 16 uker på vei. Har hørt at varme kan skade barnet, men har skjønt at det er delte meninger. Mitt spørsmål er derfor: Kan jeg ta solarium, badstue varme bad i badekar???
Ha en fin dag.
Hilsen Jenny
Innsendt av: Jenny
Hei Jenny!
Feber over 39.5 er ikke bra, men ellers kan du bade osv så mye du ønsker.
Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri

julibe
17-06-2004, 17:18
Ser du har fått mange gode svar allerede.

Tenkte bare å tipse deg angående det med våtservietter. Det finnes våtservietter fra Asan (som også har sånn intimsåpe), som er spesielt beregnet på vask av underlivet, med riktig pH og alt det der. finnes i ganske små hendige pakninger :)

Se her for mer info: www.asan.no (http://www.asan.no)

solstråla
17-06-2004, 17:18
ET TIPS:

Det finnes ASAN VÅTSERVIETTER (intimsåpe), kan kanskje være greit å ha på lur...

Tror nok det er bedre enn våtservietter til barn...

Cilo
17-06-2004, 17:22
Dette sto på BarniMagen om boblebad:

Det advares mot å bruke boblebad fordi når du er gravid kan blodtrykket ditt lettere bli lavt, enn ellers. Dette kan føre til at du besvimer. En annen ting er at offentlige boblebad ofte er fulle av bakterier uansett hvor rengjorte de er, en unødig risk og ta. Er du stiv og støl, ta heller en god varm eventuelt litt hard dusj mot rygg og skuldre.

maylen
17-06-2004, 18:10
ET TIPS:

Det finnes ASAN VÅTSERVIETTER (intimsåpe), kan kanskje være greit å ha på lur...

Tror nok det er bedre enn våtservietter til barn...
det var disse jeg mente ja... husket ikke navn i farta.. :flau:

Evah
17-06-2004, 18:50
WHO regner at et savngerskap varer 40 uker, mens vi her i landet regner 40+2. Derfor kan din og legens beregning bli litt forskjellig.

Jeg har også den kalenderen, og der kommer termin på 40+3, og i den ruten står det "gjennomsnittlig lengde på et svangerskap i følge WHO".
Etter kalenderen er jeg i dag 17+3, i følge JM er jeg 17+2, selv om det er samme termin. Det blir sagt så mye forskjellig. UL-terminen er nok mer eksakt å gå etter.

lilleKevin
17-06-2004, 19:15
spm 1: ja du kan bruke våtservietter. Truseinnlegg kan gi soppinfeksjon da det blir for tett. Anbefaler deg ikke å bruke for mye av det.

spm 2: Du skal helst ikke ta noe bad før etter 3 måneder. Det er hvist vannet er for varmt osv at det kan være skadelig for fostret. Jeg ventet til 4 mnd før jeg tok i bruk badekaret igjen.

spm 3: ja korrekt utregning.

Tuttifrutti
17-06-2004, 21:01
takk for mange gode svar:)
Problemet er ikke at jeg ikke skifter truseinnlegg nok.
Det gjør jeg HVER gang jeg er på do, som nesten er hele veien:)
Men jeg føler meg nå litt skitten fordeom etter noen timer...

Tror jeg drøyer badingen litt til jeg...

Hadde litt blødning i for en uke siden og er blitt litt skremt etter det...

Skal i hvertfall ikke ha det varmere enn kropstemp når jeg endelig tør å hive meg oppi;)

klem fra meg!!

Klump
18-06-2004, 00:37
Jeg har også den kalenderen, og der kommer termin på 40+3, og i den ruten står det "gjennomsnittlig lengde på et svangerskap i følge WHO".
Etter kalenderen er jeg i dag 17+3, i følge JM er jeg 17+2, selv om det er samme termin. Det blir sagt så mye forskjellig. UL-terminen er nok mer eksakt å gå etter.

I år var det skuddår. Det vil si at hvis du har hatt siste mens før 29. februar, kan utregningen både på div. svangerskapskalendere og svangerskapshjulet som brukes av jordmor og lege gi en "feilmargin" på 1 dag i år. (svangerskapshjulet og svangerskapskalendere bruker 28. dager i februar.) Det kan jo likevel hende at jordmoren din har tatt dette med i betaktningen, slik at det derfor skiller med en dag. :klemme: