Vis full versjon : Vasker dere jordbærene?
Kjøpte en kurv jordbær i dag, og knekte den i meg der og da. Er bare to dager siden jeg fant ut at jeg er gravid, så jeg har ikke helt kommet inn i dette graviditets-fokuset enda:flau: . Husker ikke om jeg pleide å vaske bærene sist jeg var gravid. Kom på etterpå at kanskje det er lurt å vaske dem mtp toxoplasmose.
Så jeg lurte bare på; vasker dere alltid jordbærene? Og i så fall; vasker dere dem nøye, eller bare skyller dere dem?
Jeg skyller alt av frukt og grønnsaker godt, også jordbær. Sikkert ikke noe å bekymre seg for at du ikke gjorde det nå, men jeg ville gjort det i fremtiden :).
Liker forresten nicket ditt :D! Har fått så dilla på anans, har akkurat spist en halv ananas på 2 minutter :urk: !
Jeg skyller alt av frukt og grønnsaker godt, også jordbær. Sikkert ikke noe å bekymre seg for at du ikke gjorde det nå, men jeg ville gjort det i fremtiden :).Samme her:nikker:
mamma_nemi
17-06-2004, 22:00
Jeg bare skyller dem godt....hadde gjort seg om jeg vaska dem i zalo :knegg:
Skyller alt sammen godt jeg også! :)
Tullejenta
17-06-2004, 22:08
Skyller dem i rent vann slik jeg gjør med all frukt. Vet ikke hva resten av familien gjør så jeg får nok følge godt med i sommer når jeg er på besøk.
Jeg legger frukt og rønnsaker i oppvasken, fykker opp med lunka vann og har i en krok eddik og en ts salt. Lar det ligge ca 10 min før jeg skylkler det GODT. Så tørker jeg med kjøkkenpapir. Jeg reagerer på sprøytemiddelrester og slik unngår jeg kjedelig kvelder hvor jeg holder på å klø meg gal.
Jeg har ikke skylt de en eneste gang jeg, syns de mister smaken da. :flau:
Men jeg har kikket nøye da, og ikke sett et snev av jord...
Skyller alltid frukt og grønnsaker før :sulten:
Jeg pleier å legge frukt i kaldt vann ett min. eller to, så skyller jeg godt under rennende vann. Ikke bare med tanke på jordrester og toxoplasmose, men også for å få bort sprøytemidler.
Ja jeg lar hele kurven stå under rennende vann en stund. Vasker alt av grønnsker og frukt.
Tidl. bruker
18-06-2004, 10:35
Jeg vasker frukt med spiselig skall, men jordbærene har jeg ikke tenkt på.... Kanskje jeg bør begynne å vaske dem også? :hm:
Happycow
18-06-2004, 10:42
Joda, vasker dem nøye og godt for å få bort jord. Gruer meg litt til selvplukk... har aldri hatt disiplin nok til ikke å proppe meg full under selvplukken... tror nok jeg spiser noen uten å vaske dem da, men da skal de henge høyt :)
Pulsatilla
18-06-2004, 11:15
Er ikke flink til å skylle jordbær, nei. :rødme: Som oftest er mesteparten av kurven spist opp før jeg kommer hjem. Men jeg har hatt toxo før, så jeg behøver ikek bekymre meg for det. Klart, det er jo ikke så sunt med spørytemidler heller, så hadde jeg bare vært litt mer tålmodig...
skyller hele kurven under rennende vann jeg..
Jeg vasker all frukt enten jeg er gravid eller ikke, synes ikke det er så hærlig med alle de "kladde"-fingrene som har vært bortpå i butikken.. Er så mange som klør seg alle mulige veier, for så å ta på ting, så da vil jeg helst ikke putte det i munnen min.. :urk:
Lille Po
18-06-2004, 13:31
Vasker alltid frukt og grønnsaker.:nikker:
Tenk på alle som har stått i butikken,
å titta og tatt etter de fineste,og bar
kaster unna de som ikke er fult så pene. Umulig å
vite hvor dem har hatt fingra før dem
stod der å pella på frukt og grønnsaker.:urk:
Mata Hari
18-06-2004, 15:52
Skyller alltid frukt og grønnsaker før :sulten:
Det ser jeg på som en selvfølge, gravid eller ikke. Det er mange som klasser på frukt og grønnsaker i butikken, og så er det jo håp om å få vekk noen sprøytemidler også.
Jordbær mister smak om man skyller dem...Dessverre, for man bør jo egentlig skylle all frukt, men jordbær vasker jeg altså ikke! Derfor venter jeg alltid med å spise jordbær til jeg kan kjøpe ferske NORSKE jordbær på torget:) Ser jeg at det er jord-rester på de bruker jeg en liten børste for å få vekk alt.
Pippi-mor
18-06-2004, 16:22
Ja, all frukt og grønnsaker skylles godt!
Vet jo aldri hvor han jordbærplukker`n har hatt fingrene sine....
Jordbær mister smak om man skyller dem...
Jeg skurer ikke vekk smaken, altså! :D Synes ikke smaken forsvinner ved vask, har jeg aldri tenkt over engang. I så fall så synes jeg at den lille smaken som evt forsvinner for gå greit så lenge jeg slipper busen til mannen i butikken.. ;)
Jeg har ikke skylt de en eneste gang jeg, syns de mister smaken da. :flau:
Men jeg har kikket nøye da, og ikke sett et snev av jord...
:nikker:
Jepp jepp! Kan jo være jodr på dem og dermed toxo...
Jeg skyller bærene i en sil også spiser jeg de etterpå :sulten:
Jeg skurer ikke vekk smaken, altså! :D Synes ikke smaken forsvinner ved vask, har jeg aldri tenkt over engang. I så fall så synes jeg at den lille smaken som evt forsvinner for gå greit så lenge jeg slipper busen til mannen i butikken.. ;)
:knegg: :haha:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.