Vis full versjon : Strikke teppe til babyen...
Nå har jeg sååå mye fritid, er ferdig å jobbe og skole og alt, så nå må jeg finne på noe å gjøre! Så tenkte jeg at selv om jeg ikke klarer strikke klær, så klarer jeg jo å strikke ett teppe! Men jeg har aldri gjort det før... :flau:
Noen tips sånn at jeg slipper å komme heeeelt grønn inn for å kjøpe garn og sånn?? f eks, hva slags garn bruker man til ett helt vanlig teppe, til å ha oppå dyna i vognen, eller i vuggen? Og hvor stort bør det være? :undrer:
Har rett og slett ikke strikket siden forming på barneskolen... :sparke:
Det finnes gjerne mønster på nydelige strikketepper i alle babybrosjyrene med strikkeoppskrifter. Noen som er helt enkle og noen som er svært avanserte.
Tror det bør være 10-20 cm større enn dyna du skal bruke, kanskje litt til? Ei venninne strikket et nydelig, enkelt teppe med brodert Tussi på i toppen. Vanligvis strikkes disse i babyull eller tynt bomullsgarn.
Silkemamma
18-06-2004, 23:38
Hei Athelas.
Takk for i kveld forresten :)
Anbefaler deg å kjøpe et garn som kalles Parma exclusive det er et utrolig mykt tjukt og deilig garn. Har selv strikket et tappe allerede og begynt på andre. Du bruker langpinner nr 8 og legger opp 80-90 masker og strikker frem og tilbake til du har den lengden du vil ha. Veldig enkelt og blir fine enkle tepper av det.
Du kan bruke dem enten i vognen , sengen , vogga eller rett og slett rundt babyen for så deilig er det nemlig.
Lykke til , og lykke til med fødsel :lykketil:
Tidl. bruker
20-06-2004, 02:05
Når jeg gikk med :stores: strikket jeg et helt enkelt teppe med FUN garn. Det er jo loddent og utrolig deilig.
:stores: elsker det teppet og vil alltid ha det i sengen sin når vi er hjemme.
Tror jeg la opp 150 masker, og strikket vanlig frem og tilbake. Brukte ca 2 uker på det teppet.
Nå holder jeg på med ett nytt til lille nurket, men det er med mønster. Første gang jeg prøver det. Og det tar litt lengre tid ja. Er ikke kommet halvveis ennå. Men håper å bli ferdig til oktober da.
Her er bilde av det jeg holder på med nå.
http://www.snartmamma.com/plassen/attachment.php?attachmentid=12375
Tidl. bruker
20-06-2004, 02:49
Jeg strikker et kjempeenkelt et. Har funnet (eh, fått/arvet) standard ullgarn som jeg bruker. Bruker pinne nr. 3. I oppskriftene er det gjerne brukt under en meter teppe, men jeg har blitt anbefalt litt over en meter. Jeg tok antall masker på feelingen og endte opp på 350... Må si at det teppet er over 130cm bredt, men hvor bredt det er vet jeg ikke. Jeg strikker til jeg ikke har garn igjen (har 9 nøster tror jeg) eller til teppet er en meter langt. Stort nok for å si det sånn!
Jeg strikker ikke noe mønster. Bare rette masker. Frem og tilbake - freeeeem og tilbaaaaaake. Veldig enkelt!
Det jeg skal gjøre med de andre fargene av samme garnet er å strikke på pinne 8 med mange færre masker. Og etterpå kaste det i vaskemaskina på vanlig 60-vask. Da blir det fint og tovet... Men garnet er mørkebrunt (æsj) og lyseblått (guttefarge og vi vet ikke kjønn), så det drøyer før jeg begynner på noe sånt.
Kjempefint teppe, Mamselamsen! Men for innviklet for meg! :fnis:
Må nok gjøre slik som Muslingen, strikke frem og tilbake, frem og tilbake :uff: Tenkte jeg da skal prøve med sånn Parma Exclusive, i friske farger! Det blir sikkert kjempefint, det :fnis:
Tusen takk for mange flotte råd, jeg trenger de! :blomst:
Hei,
Jeg har heller ikke strikket siden skoledagene. Nå har jeg begynt på et ullteppe med pinner 6. Det går ikke så fort, for det er jo så vidt jeg husker hvordan man gjør det :-)
Garn og oppskrift har jeg kjøpt hos Nøstebarn. Teppet blir veldig løst strikket, men jeg regner med det blir godt og varmt likevel pga det er i ull.
Tidl. bruker
20-06-2004, 22:01
Teppet blir veldig løst strikket, men jeg regner med det blir godt og varmt likevel pga det er i ull.
Det tror jeg også - spesielt om du har kjøpt løst spunnet ull hos Nøstebarn. Vi har et strikket teppe (uten mønster, bare rett) som inneholder masse luft, men det er allikevel veldig varmt. Veldig lett å forme rundt kroppen/beina også! Og husk at det trekker seg litt sammen i vask.
Det jeg strikker på pinne 3 nå blir alt for tett - egentlig. Kan brukes når temperaturen synker under minus 20 eller noe sånt... Og så stort som det er, kan jeg tulle ungen inn i det femti ganger eller noe. Nordplen neste!
Den som kunne strikke *hehe*
Jeg har en god veninde som har heklet et kjempeflott teppe til meg. Nå er hun i gang med nr to som jeg har valgt fargene til. Jett om jeg gleder meg til å ta dem i bruk da :hyper:
Synes det er kjekt når venner og familie har lyst å strikke til babyen! Har fått ett teppe som er strikket, men blir fort litt sånn søtt og "bestemor"-stil på det. Så da vil jeg strikke ett sprekt ett, med knalle farger slik som jeg liker. Er ikke så "rosa" og "blondete" av meg :fnis:
Stjernå: Jeg kan heller ikke strikke, egentlig! Sliter hver gang jeg skal begynne! Men når man først har strikket en eller to runder, så er man fort inni det igjen! :nikker:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.