PDA

Vis full versjon : Hvordan er samtalene før et keisersnitt?

Lilli3
25-10-2002, 22:33
Hei, jeg har termin 3.februar og skal søke om keisersnitt.
Den 4. november skal jeg til samtale til en jordmor på sykehuset og er selfølgelig veldig spent.
Hun stiller seg helt nøytral i saken som hun sa og skal gå igjennom de to fødselene jeg har bak meg + dødfødsel i uke 20.
Etter den samtale må jeg bestille time hos lege på sykehuset for en endelig avgjørelse. Jeg er jo litt nyskjerrig, og håper at noen kan fortelle meg litt hva som skjer i forkant av et keisersnitt.
Møtte forresten en venninne her om dagen som ble helt overrasket over hvor mye jeg skulle igjennom for å få et keisersnitt. Hun har hatt en helt normal fødsel tidligere og kunne bare gå rett til sin lege og si "jeg vil ha keisersnitt?" og så får hun det. Det er jammen forskjell på folk.
Noe jeg skal kommentere på samtalene mine på sykehuset.

Håper noen kan svare meg, da jeg ikke har noen andre å spørre om akkurat dette.

Lilli3 og babyen 25+4:baby:

wicci
28-10-2002, 11:14
Hei på deg!

Jeg hadde en veldig dramatisk fødsel for 8 år siden som har gjort at jeg ikke har overveid det å bli gravid flere ganger. Jeg var 19 dager over tiden, hadde både vacum og tang, fikke en stor gutt på 4500/55.5 osv. Dette i kombinasjon med en rekke uheldige komplikasjoner både før og etter gjorde det helt umulig for meg å føde igjen.:leiseg:

Men årene går, min biologiske klokke tikket og jeg hadde vel aldri helt sett for meg at jeg kun skulle ha et barn. Så jeg bestillte meg time med fastlegen min for samtale og evnt. å ta ut hormonspiralen min. Legen sendte henvisning til sykehuset for samtale med jordmor og gjennomgang av fødselen min, og tok ut hormonspiralenmin Dette var den 12 september. På spørsmål om hvor snart jeg kunne bli gravid mente legen at etter å ha tatt ut hormonspiral kunne det nok gå 3-4 mnd.

Den 18 september fikk jeg time hos jordmor på sykehuset. Jeg hadde forberedt meg veldig til å kjempe med nebb og klør, men til min store forbauselse møtte jeg full forståelse der. Hun husket følselen min og jeg fikk fortelle hvordan jeg opplevde dette. Jordmor prøvde å få til en avtale (litt halvhjertet) om at jeg kunne gå for vanlig vaginalfødsel, men dersom ting ble i nærheten av det jeg hadde opplevd før, skulle jeg få keisersnitt.

Til dette svarte jeg at det da ville være umulig for meg å i det hele tatt bli gravid, da jeg ville grue meg hele svangerskapet. Dette hadde jordmor full forståelse for. Hun tilkalte overlegen på fødeavdelingen, og jeg stålsette meg igjen for en liten kamp for dette, men nei... legen kom og sa hun hadde lest papirene mine og hun lovde at jeg skulle få keisersnitt. Hun skulle gjøre alt for at jeg fikk en fødsel jeg kunne takle. Så det var det.

3 dager senere hadde jeg eggløsning...å her sitter jeg 7 uker på vei. Mer som et under...Men jeg kjenner at den underliggende angsten ikke helt har sluppet taket... regner med at dette gir seg etter at jeg har vært til kontroll. Skal gå til kontroll på sykehuset hos den jordmoren som tok i mot min sønn i 94 og som jeg nå hadde samtale med.

Dette var min erfaring, jeg møtte full forståelse og alle ville legge tingene til rette slik at jeg skulle få en god opplevelse denne gangen. Håper det ordner seg for deg!!:stakar:

La meg høre fra deg hvordan det går!!

Kos og klem
:hjerter: Wicci
termin 16.06.03