PDA

Vis full versjon : Enkelt regnestykke..

dazzl3d
22-06-2004, 13:13
Har regnet litt på det med vogn, etter å ha veid for og imot å kjøpe dyr, billig el. brukt:
Si at du kjøper en ny kombi/duovogn til 5000,-, da får du en bra vogn. Hvis den holder i 3 år, er prisen pr. mnd. 138,88 kr. I tillegg får du kanskje 2000,- igjen hvis den er av anerkjent merke og du selger etter 3 år. Da er pris pr. mnd. 83,33 kr.
Kjøper du en brukt vogn til 3000,-, er fortsatt prisen pr. mnd. 83,33 da du ikke kan regne med å få noe særlig for den ved videresalg etter 3 år. For samme mnd.pris kan du altså få en helt ny, penere og bedre vogn.
Kjøper du en billig vogn til 2500,-, er pris pr.mnd. 69,44 kr. Vognen er da gjerne av ukjent merke og dårligere kvalitet/sikkerhet. Må regne med en reparasjon etterhvert - dersom reservedeler er å få tak i. Hvis ikke må du kanskje kjøpe ny vogn! Og da er du jo like langt...
Så for 83,33/mnd kan jeg altså få meg en splitter ny, bra vogn. Det er mindre enn hver av ungene her i gården får i ukepenger, og bare noen kroner mer enn jeg brukte pr. dag til sigaretter før jeg ble gravid...

sus
22-06-2004, 13:44
Flott! Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny vogn, men nå kan jeg gjøre det med god samvittighet! :nikker: Thanx!

dazzl3d
22-06-2004, 14:02
Bare hyggelig! http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/biggrin.gif

Jeg overbeviste meg selv også med det regnestykket der, og jeg skulle likt å høre de vordende fedres motargumenter...http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/lol.gif

maj
22-06-2004, 14:44
:skratte: :skratte: Du er bare så tidig dazzl3d..

Har ikke akkurat noen problemer med å betale 5000 for en vogn eg.. Men da tenker eg at vi kommer til å bruke den til flere barn.. :flau: Vil har tre eg da :sparke:

Vognkjøp er gøy.. og vi kommer sikkert til å ende opp med mer enn bare èn vogn.. Bombesikkert!!!! :latter:

Klump
22-06-2004, 16:56
Bare hyggelig! http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/biggrin.gif

Jeg overbeviste meg selv også med det regnestykket der, og jeg skulle likt å høre de vordende fedres motargumenter...http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/lol.gif

Og ennå bedre blir det hvis man får den nye vognen til 2900 kr. (istedet for 5500,- ) fordi den er nedsatt akkurat når man bestemmer seg for å kjøpe den :D
For hvis man da selger den for 2000,- kr etter 3 år, ja da blir jo prisen bare 5, 78 Kr. pr uke. :hyper: Og i mitt tilfelle fikk jeg jo til og med bilsete på kjøpet, og dette må jo så klart trekkes fra. Og de ligger vel på ca. 2000,- kr. om dagen. Og dermed får du jo 7, 05 kr. pr. uke for å kjøpe en ny vogn. Og det skal man jo ikke klage på. Skulle gjerne likt å høre de vordende fedres argumenter mot det. :knegg:

Alice
22-06-2004, 17:01
Det hørtes jo greit ut, og det er nok best m ny vogn vis du vet du skal ha flere. Tror nok man sparer på å kjøpe nytt, som holder til den neste også.

Selv har jeg veldig lyst på ny vogn, men vennina til tanta min kjøpte en ny vogn for noen månder siden som hun skal selge nærmer jul. Da har hun bare bruk den i et halvt år, det er en simo vogn. Så jeg skal kjøpe den for 1500, siden den ikke har bag skal jeg kjøpe den gamle vognen hennes også for 500 =). Synes det er en bra pris, for to vogner.
Passer bra for da kan vi ha en hos foreldrene min og en hjemme.:nikker:

dazzl3d
22-06-2004, 17:40
Og ennå bedre blir det hvis man får den nye vognen til 2900 kr. (istedet for 5500,- ) fordi den er nedsatt akkurat når man bestemmer seg for å kjøpe den :D
For hvis man da selger den for 2000,- kr etter 3 år, ja da blir jo prisen bare 5, 78 Kr. pr uke. :hyper: Og i mitt tilfelle fikk jeg jo til og med bilsete på kjøpet, og dette må jo så klart trekkes fra. Og de ligger vel på ca. 2000,- kr. om dagen. Og dermed får du jo 7, 05 kr. pr. uke for å kjøpe en ny vogn. Og det skal man jo ikke klage på. Skulle gjerne likt å høre de vordende fedres argumenter mot det. :knegg:
I`m speachless! Og det er jeg sikker på de vordende fedre er også!

:skratte: :skratte: :skratte:

Cilo
22-06-2004, 22:01
:kidoki: Blir nok ny vogn her også!! :nikker:

sus
23-06-2004, 00:57
Og dermed får du jo 7, 05 kr. pr. uke for å kjøpe en ny vogn. :knegg:
:skratte: :skratte: Herlig!! :skratte: :skratte:

Amanas
23-06-2004, 03:08
Det blir garantert ny vogn her i huset og :)
Takk for regnestykket, har viderformidlet det til :bryn: som mente det var jo rimeligere å kjøpe en brukt en ;)
Så jeg får ny vogn nå uten problem :)

Ruffina
23-06-2004, 08:43
Godt jobba! :nikker:

Og vi som har tenkt å bruke simovognen som mor brukte på meg som baby. Jeg kommer også til å sitte igjen med overskudd! :skratte:

Men fra spøk til alvor - det er en del poeng her, selvsagt!

Miko
25-06-2004, 17:52
Regnestykket stemmer sikkert, men det forutsetter at du finner en vogn du helt garantert sikkert vil bruke som ENESTE vogn i 3 år eller så lenge du trenger vogn.

Jeg kjøpte en Teutonia Y2K/M før jeg fikk datteren min. Jeg studerte vognutvalget inngående og brukte nok mer tid på vognkjøpet enn på bilkjøpet jeg gjorde omtrent samtidig! :flau:

Jeg var så sikker på at jeg hadde funnet den perfekte vogna for oss og at vi skulle klare oss med den ene vogna så lenge vi trengte vogn. Det er en sportsvogn med softbag til, og jeg tenkte at da har vi dekket behovet fra 0-3 år. Men den gang ei.... Jeg har hatt ikke mindre enn 4 vogner i løpet av de to årene jeg har vært mamma! :gal:

Vogna viste seg å være for tung for meg som bruker bil ofte og som må løfte den inn og ut. Behovet for en liten og lett trille meldte seg derfor allerede første sommeren. Og jeg har hatt tre triller før jeg fant en som jeg synes er grei nok og som dekker alle behov (lett, god å trille, grei å sove i, plass til vinterpose, lun osv osv).

Jeg har solgt en av trillene, men har fortsatt Teutonia'n og to triller stående. Og enda planlegger jeg å kjøpe bagvogn til nr. 2 kommer i januar! Men denne gangen blir det brukt vogn. Jeg har ikke tro på at jeg finner en perfekt vogn denne gangen heller, og da blir det for dyrt å stadig kjøpe nye vogner til full pris. Man får tross alt en nyere brukt vogn for halv pris. Bruker du den pent, kan du vel selge den for halvparten av det igjen.

Og hvis noen mener de har funnet den optimale barnevogna, vil jeg gjerne ha et tips! ;)

Tidl. bruker
25-06-2004, 23:45
Man finner nok ikke en vogn som er romslig, lett og liten.....
Mener onetreehill har de beste løsningene jeg da.

Har regnet på vognkjøpet på samme måte jeg og, men denne vogna blir nok slitt ut! Dermed ikke noe salg. Nå kjøpte jeg vognen ny over nettet og sparte 3000kr, så jeg føler at jeg har gjort et varp alikevel! Selv uten salg!

Klump
26-06-2004, 15:16
Hei Miko. Tenkte bare jeg skulle tipse deg om denne vognen:

http://www.snartmamma.com/plassen/attachment.php?attachmentid=14076

Jeg har prøvd en del vogner og denne synes jeg gjør nytten. (Og så får du med bilsete som kan "klikkes" på understellet.)

Vognen er en Chicco trio transformer 3-in-1 og du kan bl.a. kjøpe den HER (http://www.skattkisten.no/) . Du kan også kjøpe den i vogn-butikker som selger chicco vogner. : Her har du altså trille, bagvogn og "bilsetevogn" i ett.:klemme

Happy
26-06-2004, 17:48
Peg Pérego har et liknende system som det fra Chicco. Jeg hadde duovogn, bilstol og trille og var kjempegodt fornøyd med dem :kidoki:! Det finnes også en bag til å bruke i bil, basinette, mener jeg de kaller det.

Dolci
26-06-2004, 21:18
Har vogn etter sistemann, men med det regnestykket der, så er det jo fristende å kjøpe ny :skratte:, spesielt om den er på salg....:skratte: :skratte: