PDA

Vis full versjon : Enkle strikke-oppskrifter ønskes....

Frk.Gravid
22-06-2004, 15:20
Synes det er kjempe gøy og strikke, men kan knapt annet enn rette og vrange masker.... Hull til knapper, armer, hals o.l. byr på store problemer...

Da er det vel ikke så mye en kan strikke :( ?

Men har noen super enkle oppskrifter og gi meg så ville jeg bli glad :)
Har jo god tid til og prøve meg frem.....

Baby-tepper o.l må jo være noe alle kan få til.... :)

Klump
22-06-2004, 15:29
Kanskje du kan finne noe HER (http://www.garnstudio.no/design/indexno.html) ?

lilleKevin
22-06-2004, 15:53
http://www.garnstudio.com/design/indexno

De har mange strikkeoppskrifter som du kan skrive ut. Fant selv en kjempe fin kjørepose som var enkel å strikke.
Lykke til

Frk.Gravid
22-06-2004, 16:00
De har mange strikkeoppskrifter som du kan skrive ut. Fant selv en kjempe fin kjørepose som var enkel å strikke.
Lykke til

Eh..ja jeg kjørte ut den, begynte og lese oppskrifta og kasta den... Får kanskje ta den opp av søpla og prøve den alikevel da, hvis du sier det er så lett....
Men alt er lett når man kan det.....

Klump
22-06-2004, 16:31
Lykke til

Eh..ja jeg kjørte ut den, begynte og lese oppskrifta og kasta den... Får kanskje ta den opp av søpla og prøve den alikevel da, hvis du sier det er så lett....
Men alt er lett når man kan det.....

Du kan gå innom garn butikker og spørre der. De har helt sikkert noen oppskrifter som ikke er så vanskelige. Kanskjemed tykt garn og tykkepinner så det går fort i tillegg :blunk: Jeg vet jeg har noen fine strikke oppskrifter som ikke er så vanskelig, men vi er i en flytte periode akkurat nå så alt er pakket ned. Rundt 1. august kommer de nok frem igjen, så da kan jeg jo kopiere dem til deg hvis du vil. :klemme: (Mener det er oppskrifter fra garnprodusenten Gjesdal. )

Frk.Gravid
23-06-2004, 10:43
Du kan gå innom garn butikker og spørre der. De har helt sikkert noen oppskrifter som ikke er så vanskelige. Kanskjemed tykt garn og tykkepinner så det går fort i tillegg :blunk: Jeg vet jeg har noen fine strikke oppskrifter som ikke er så vanskelig, men vi er i en flytte periode akkurat nå så alt er pakket ned. Rundt 1. august kommer de nok frem igjen, så da kan jeg jo kopiere dem til deg hvis du vil. :klemme: (Mener det er oppskrifter fra garnprodusenten Gjesdal. )
Ja takk :) Det ville vært fint.... Det haster jo ikke akkurat...har jo 7 mnd.på meg!
:gravid:

annetang
23-06-2004, 13:56
Hei!

Hvis du bor i Oslo, anbefaler jeg å ta en tur til butikken Nøstebarn på Sagene/Bjølsen. De har akkurat det du leter etter + mye annet fint!

Vanfær
23-06-2004, 16:40
Jeg har samme utgangspunkt som deg, og har tittet på en del mønstre. Bestemte meg for å strikke et babyteppe, og mønsteret ser ut til å bli kjempefint (en kombinasjon av flere mønstre jeg har sett). Jeg kan prøve å beskrive det:

Du trenger:
1 ganske lang rundpinne nr. 2 eller 2 1/2 eller 3 (jeg bruker nr. 3)
Noen nøster babyull (les på nøstet hva slags tykkelse på pinnen de anbefaler)

Slik gjør du:
Legg opp 230 masker. Strikk deretter 4 pinner med 2 rett, 2 vrang om hverandre. (Altså: 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc.) Du skal ikke strikke rundt og rundt selv om det er en rundpinne, men snu for hver runde slik du ville gjort om det var to separate pinner.

Når du har strikket fire pinner skal du forskyve hele mønsteret med én maske. Den femte runden blir altså slik: 1 vrang, 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc. etc. og avsluttes med 1 vrang. Etter fire pinner på denne måten forskyver du mønsteret igjen med én maske. Da får du 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc. etc. Forskyv for hver 4. pinne og strikk til teppet ditt er ca. 70 cm langt (eller hvor enn langt du vil).

Hvis du gjør det på denne måten får du et kjempefint babyteppe med et spiralformet mønster! :kidoki: Jeg begynte for et par dager siden, og det blir kjempefint :)

Lykke til med dette eller et annet prosjekt! :blunke: Det går fort når du har kommet litt inn i det! :lykketil:

Legger ved bilde av teppet jeg strikker, fordi noen spurte etter det :kidoki: Dumt at jeg ikke fant digitalkameraet mitt, så jeg måtte ta bilde med mobilen :uff: Bær over med meg :D Dere ser litt av mønsteret i allefall.

Cilo
03-07-2004, 15:31
Åh, skulle ønske jeg kunne strikke.... :jupp: Det finnes så mye nydelig man kan strikke til de små gullene....men det kan jeg selvsagt ikke! :mumle: Får høre med mamma om hun vil strikke litt. :nikker:

anemone
04-07-2004, 00:27
Jeg har samme utgangspunkt som deg, og har tittet på en del mønstre. Bestemte meg for å strikke et babyteppe, og mønsteret ser ut til å bli kjempefint (en kombinasjon av flere mønstre jeg har sett). Jeg kan prøve å beskrive det:

Du trenger:
1 ganske lang rundpinne nr. 2 eller 2 1/2 eller 3 (jeg bruker nr. 3)
Noen nøster babyull (les på nøstet hva slags tykkelse på pinnen de anbefaler)

Slik gjør du:
Legg opp 230 masker. Strikk deretter 4 pinner med 2 rett, 2 vrang om hverandre. (Altså: 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc.) Du skal ikke strikke rundt og rundt selv om det er en rundpinne, men snu for hver runde slik du ville gjort om det var to separate pinner.

Når du har strikket fire pinner skal du forskyve hele mønsteret med én maske. Den femte runden blir altså slik: 1 vrang, 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc. etc. og avsluttes med 1 vrang. Etter fire pinner på denne måten forskyver du mønsteret igjen med én maske. Da får du 2 vrang, 2 rett, 2 vrang etc. etc. Forskyv for hver 4. pinne og strikk til teppet ditt er ca. 70 cm langt (eller hvor enn langt du vil).

Hvis du gjør det på denne måten får du et kjempefint babyteppe med et spiralformet mønster! :kidoki: Jeg begynte for et par dager siden, og det blir kjempefint :)

Lykke til med dette eller et annet prosjekt! :blunke: Det går fort når du har kommet litt inn i det! :lykketil:
Du har ikke tilfeldigvis et bilde av mesterverket???
Har tenkt å prøve denne oppskriften, men er veldig nysgjerrig på åssen det ser ut.

Amanas
04-07-2004, 03:49
Har tenkt å prøve denne oppskriften, men er veldig nysgjerrig på åssen det ser ut.
:nikker:
Det virket virkelig som om jeg skulle klare å strikke det og tenker på å reise å kjøpe meg pinner og garn :) Men hadde vært kjekt å sett et lite bilde, veldig nysjerrig jeg og :)

Vanfær
04-07-2004, 09:58
:nikker:
Det virket virkelig som om jeg skulle klare å strikke det og tenker på å reise å kjøpe meg pinner og garn :) Men hadde vært kjekt å sett et lite bilde, veldig nysjerrig jeg og :)

Jeg skal se om jeg finner digitalkameraet mitt i løpet av dagen! :kidoki: Kjempeartig at dere vil prøve det! :hyper:

anemone
04-07-2004, 14:36
:hyper: Har startet jeg.....

Bruker pinne nr 3 og Gjesdal Baby Bomull

Har kommet så langt som å legge opp masker og strikke 4 pinner. Skal begynne på neste steg nå :dubidua:

ashild
04-07-2004, 15:25
Jeg fant ikke oppskrift på kjørepose. En eller annen som kan sende den på mail til meg?

ashnor@start.no

Åshild
22+4

Vanfær
05-07-2004, 19:43
Da har jeg lagt ved bildet i den opprinnelige meldingen min i denne tråden for de som ønsker å se mønsteret fra oppskriften jeg beskrev :kidoki:

Vanfær
05-07-2004, 19:46
:hyper: Har startet jeg.....

Bruker pinne nr 3 og Gjesdal Baby Bomull

Har kommet så langt som å legge opp masker og strikke 4 pinner. Skal begynne på neste steg nå :dubidua:

Superkult! Er du fornøyd så langt? :kidoki:

Vintersol
05-07-2004, 20:56
Til alle som strikker (særlig dere som ikke klarer å se på tv mens dere strikker!):

Lydbøker er tingen. Jeg får lest mange gode bøker mens jeg strikker babytepper.

anemone
07-07-2004, 12:25
Strikkeriet blir fint det :nikker: , men det er nok for tynt garn med Baby bomull. Blir for smalt (til vognteppe ihvertfall), så det beste er nok å bruke tykkere garn. Har bare strikket 2 boble rader.

Har startet nytt prosjekt med dobbelt garn Gjesdal Baby bomull pinne nr 4 1/2 , og la opp 205 masker. Strikker 5 rett 5 vrang, 5 rader og gjør om til 5 vrang 5 rett slik at det blir rutemønster. Med den garntykkelsen og pinnene der blir det mer enn nok med 205 masker, i forhold til 230 m på pinne 3 med enkelt garn.

LadyBee
07-07-2004, 20:02
En venninne som er barnepleier mener de beste babyteppene er dem som strikkes i perlestrikk av ren ull, fordi de former seg fint etter barnekroppen samtidig som de er luftige.

Perlestrikk ser mer imponerende ut enn rettstrikk, men er like lett: annenhver rett-vrang. Begynn alltid med en rettmaske, slutt alltid pinnen med en vrangmaske slik at du får rettmasker over vrangmasker ( i motsetning til vrangborder, der de rette er over hverandre).

Kjøp garn du liker, les på nøstet hvilken pinnestørrelse du trenger, og hvor mange masker du trenger for ti centimeter. Gang opp til størrelsen du ønsker, legg opp og strikk.